Zo maakt Jamzone van stress een ‘superpower’

Startup van de week Jamzone laat werknemers, leerlingen en topsporters in Virtual Reality spelen met stress. Een investering van een groot zorgbedrijf geeft de startup uit Leeuwarden een flinke zet.

Wat is Jamzone?

Jamzone combineert wetenschap met moderne technologie om tools te ontwikkelen die helpen bij het beter leren focussen van je brein, het laten herstellen van je lichaam en er voor moeten zorgen dat je mentale veerkracht toeneemt. Het eerste product heet Stressjam, een Virtual Reality-game waarin je door middel van real-time biofeedback traint om beter gebruik te maken van stress.

Je krijgt een VR-bril op en een bio-sensor geeft je stressniveau door aan een computer, die laat je in real-time gamen met feedback van je stresssysteem. De game speelt zich af op een eiland, waar je allerlei opdrachten moet uitvoeren. Om Stressjam succesvol te doorlopen moet je bij sommige opdrachten je stresslevel verhogen en bij andere opdrachten juist verlagen. Een speciale Stressjam Coach ondersteunt, waar nodig, de speler tijdens de ontdekkingstocht door de game.

Stress kan heel gezond en nuttig zijn, mits je er goed mee om leert gaan. “Je moet dan wel ontdekken hoe je eigen stresssysteem werkt, dat is heel persoonlijk", zegt Arno Zijlstra, een van de oprichters van Jamzone. “Dankzij stress kun je scherper, effectiever en zelfs gezonder worden. Het is dan wel belangrijk dat je weet hoe je stress en ontspanning goed kunt afwisselen en daar controle over hebt.” De startup ontwikkelt zelf alle producten en levert als Innovatie Lab ook expertise aan bedrijven op het gebied van onder meer e-health, gamification en artificial intelligence.

Wie zitten erachter?

Jamzone is opgericht door Klinisch psycholoog Bernard Maarsingh (52), hij is de man met de visie en de CEO van de startup. Weten wat er moet gebeuren, betekent nog niet dat je dat zelf allemaal ook voor elkaar kunt krijgen. Daarom zoekt Maarsingh de samenwerking met gamespecialist Jozef Meerding (33) en innovatie architect Arno Zijlstra (45). De laatste is ook medeoprichter van Joomla!, een van de grotere open source content management systemen.

Maarsingh merkt dat stress te vaak als iets slechts wordt gezien. “Stress is een belangrijke, persoonlijke superpower. Als je ontdekt hoe je die kunt gebruiken, wordt stress je maatje”, meent Maarsingh. Deze mening wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, maar de uitdaging zit hem in de vertaalslag van ‘saaie’ wetenschap naar leuke en toegankelijke tools om te leren hoe je stress in je voordeel gebruikt. De drie oprichters zijn ervan overtuigd dat ze door hun verschillende expertises te combineren wel tot een goed werkende oplossing kunnen komen.

Wie zitten erop te wachten?

Werkstress is beroepsziekte nummer één. Meer dan een miljoen mensen lopen elk jaar het risico op een burn-out of andere stressgerelateerde aandoeningen. Ook steeds meer jongeren krijgen al vroeg in hun leven te maken met stress en weten daar vaak maar slecht of helemaal niet mee om te gaan. Naast bedrijven ziet Jamzone dan ook mogelijkheden in het onderwijs. “Door op jonge leeftijd al te leren hoe je stress op een positieve manier kunt gebruiken, neemt je leervermogen toe en kun je bovendien later een hoop ellende voorkomen”, legt Zijlstra uit.

Ook sporters kunnen veel baat hebben bij de Stressjam. Zo gebruikt topschaatster en Jamzone medewerkster Carien Kleibeuker het systeem om zich voor te bereiden op een race. Het helpt haar om met de juiste spanning aan de start te verschijnen, maar ook om tijdens de race zelf de balans te vinden tussen spanning en ontspanning. Inmiddels doen ook de spelers van FC Utrecht via sponsor Zorg van de Zaak ervaringen op met Stressjam.

Hoever is Jamzone?

Stressjam wordt ingezet bij meerdere bedrijven en instellingen om hun medewerkers of cliënten beter om te laten gaan met stress. De techniek en algoritmes zijn volledig door Jamzone zelf ontwikkeld. Het gaat daarbij niet alleen om de manier waarop het stressniveau wordt gemeten, maar ook hoe je die informatie naar de computer brengt en daar real time vertaalt, zodat de speler er ook echt iets mee kan.

Voor het gebruik van Stressjam is op dit moment, naast een snelle computer, een HTC-Vive of een Oculus Rift VR-set en een betrouwbare stressmeter nodig. Een goede coach maakt het trainen effectiever. De ondernemers verwachten dat thuis Stressjammen in de nabije toekomst ook mogelijk is.

Daarnaast werkt het team aan nieuwe toepassingen. Een daarvan is Darejam. De speler bevindt zich in een virtuele lift die tot in de wolken reikt. “De essentie van de minigame is dat je merkt dat je emotionele brein heel vaak je denkbrein de baas is en eigenlijk de belangrijke beslissingen neemt. Dat geeft een ervaringsinzicht in de werking van je brein”, meent Zijlstra.

Wat is het business model?

Bedrijven en instellingen kopen zogenaamde ‘Jams’ in, een tegoed waarmee medewerkers of cliënten gebruik kunnen maken van Stressjam. Gemiddeld wordt er 40 minuten achtereen gespeeld in wat ze bij Jamzone ook wel hun 'World of Healthcraft' noemen. Dat kost de gebruiker 4 Jams. De kosten per jam zijn 5 euro. Meestal worden die in bundels vanaf 50 jams ingekocht.

De startup uit Leeuwarden traint ook medewerkers om Stressjam Coach of stress-expert te worden. Zij kunnen vervolgens op hun beurt hun collega’s trainen om beter om te leren gaan met stress. Bedrijven en instellingen kunnen ook Jampoint worden. Zij kunnen dan, op speelse wijze, aan klantenbinding doen en er ook nog wat mee verdienen.

Nog geld nodig?

Jamzone kreeg in november een onbekend geldbedrag van Zorg van de Zaak, een netwerk van zorgbedrijven. Naast geld haalde de startup daarmee ook een nuttige partner aan boord. Zo wordt Stressjam nu ook gebruikt bij de spelers van FC Utrecht, waarvan Zorg van de Zaak hoofdsponsor is. Voor de verdere ontwikkeling van innovatieve technologische producten is veel geld nodig. De startup staat daarom altijd open voor gesprekken met mogelijke investeerders en partners.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.