Zo wil Wedoido de markt voor bruiloften openbreken

Jorg van der Ham, Thomas Vles, Wedoido

Een bruiloft organiseren moet slimmer en transparanter, vindt startup van de week Wedoido. ‘Een muziekfestival organiseren was makkelijker dan mijn eigen bruiloft.’

Wat is Wedoido? 

Een online, one-stop shop voor het plannen van je bruiloft. Op basis van de wensen van een trouwkoppel combineert de startup een gecureerde mix van locaties, catering, fotografen, kleding en andere ingrediënten voor een bruiloft tot een passend aanbod. “Werken met een selecte groep vendors, zodat we kwaliteit kunnen waarborgen”, zegt co-founder Thomas Vles. “Als een leverancier niet levert, zullen we ‘m verwijderen.”

Bij het organiseren van een bruiloft hebben aanbieders nu te veel macht, vindt de startup. “Zodra feestlocaties het woord ‘bruiloft’ horen, wordt de prijs vaak verdubbeld. We zijn momenteel gewend om alles online te doen, maar bij een huwelijk ga je 20 jaar terug in de tijd. Dat zorgt voor meer stress.”

Wie zitten erachter?

Thomas Vles kennen we als de man achter wegwerpkattenbak Poopy Cat, een bedrijf dat na gedoe met Kickstarter-backers werd overgenomen door een dierenhandel. Ondertussen hielp hij mee met startups waaronder Labfresh en organiseerde hij muziekfestivals. Het idee voor een nieuwe trouwdienst ontstond toen hij zijn eigen trouwenplannen ging uitwerken (de bruiloft is deze week). “Ik vond het makkelijker om een festival voor duizenden mensen te plannen dan mijn eigen bruiloft.” 

Via Labfresh-oprichter Kasper Brandi Petersen werd hij voorgesteld aan Jorg van der Ham, die afgelopen januari instapte als CTO en co-founder. Van der Ham was eerder oprichter van Iambnb, een service voor Airbnb-gebruikers die hij opschaalde naar een omzet van 1,5 miljoen euro en 60 medewerkers.

Wie zitten erop te wachten? 

Wedoido richt zich op tweeverdieners en andere mensen die het druk hebben. Grofgezegd het wat hogere segment, maar wel onder de bruiloften met een persoonlijke trouwplanner.

Voor de leveranciers zoals locaties en fotografen wil de startup zorgen voor een hogere bezettingsgraad, bijvoorbeeld door - met korting - ook een donderdag aan te bevelen als trouwdag. Vles: “Dankzij een briefing voor het gesprek weet een locatie al waar mensen naar zoeken. Daardoor verwachten we voor hun minder tijd en betere conversie.”

Daarnaast betalen trouwlocaties nu hoge bedragen om zichzelf te promoten op trouwplatforms, zegt Vles, “maar het is onduidelijk wat ze eruit halen. Bij ons betalen ze no cure, no pay.”

Hoever is Wedoido?

Het platform werd vorige week officieel gelanceerd, waarna de startup nu bezig is met de eerste 8 bruiloften. Die worden samengesteld met behulp van ongeveer 100 aanbieders. Op termijn verwacht de startup - in de drukste trouwmaanden - gemiddeld 150 huwelijken per kwartaal te kunnen samenstellen.

Het is nu de uitdaging om zo veel mogelijk testiomials binnen te krijgen, zegt Vles, want “ het is echt een referral based business”. “De eerste klanten krijgen nu eigenlijk een gratis weddingplanner. Daarna willen we zoveel mogelijk automatiseren om een serieus deel van de markt te kunnen pakken.” Wedoido werkt aan een machine learning-systeem dat op basis van afbeeldingen en mood boards (bijvoorbeeld afkomstig van Pinterest) een bruiloft kan samenstellen.

Op termijn is ook de VS een doelwit, een markt waar het gemiddelde bedrag per huwelijk nog een stuk hoger ligt. Grootste speler daar is The Knot (omzet 260 miljoen dollar), dat ook trouwplatforms runt in 13 andere landen. 

Uitbreiden naar Frankrijk of Duitsland zou volgens Vles vanwege cultuurverschillen een grotere stap zijn. “Dit product is gemaakt voor de Amerikaanse markt.” Die stap wordt nog wat laagdrempeliger dankzij twee Amerikaanse business angels die onlangs instapten bij Wedoido.

Wat is het verdienmodel?

Wedoido verdient per huwelijk 5 procent van het geboekte bedrag, zowel van klanten als van de aanbieders. Behalve met commissies wordt er getest met een prepaid-model van bijvoorbeeld 400 euro per advies.

De startup wil geen prijsvechter zijn, benadrukt Vles, maar de markt moet “eerlijker” worden. “Het is niet leuk om te zien dat bijvoorbeeld een fotograaf voor een bruiloft zes keer zoveel vraagt als voor een festival.” Weddingplanners verdienen volgens Vles meestal 15 procent, “zijn heel erg commissie-gedreven en halen enorme bedragen bij locaties”.

Nog geld nodig? 

Wedoido haalde een pre-seed-ronde op bij twee Amerikaanse informals (waaronder een die eerder ook geld stak in Poopy Cat) en een Nederlandse geldschieter. Amerikanen geloven volgens Vles - meer dan Nederlandse investeerders - “in je droom”. “Nederlandse investeerders zeggen ‘laat eerst maar eens omzet zien’.” 

Met dat angel-geld kan de startup een aantal maanden vooruit, met een kantoor en eerste paar medewerkers. Nu is het alle hens aan dek om te onderzoeken wat het precies kost om een klant binnen te halen en te zorgen voor een in de trouwwereld verwachte 100 procent klanttevredenheid. “Als we dat halen, dan zitten we in een goede positie om in het vierde kwartaal een grotere ronde op te halen.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl