Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo willen de oprichters van Pockies de markt voor duurzame kledingproductie openbreken

Met Manufy bouwen de oprichters van het succesvolle onderbroekenbedrijf Pockies aan een digitale schakel tussen modemerken en (duurzame) producenten. De coronapandemie geeft de Startup van de Week een flinke zet in de rug.

Wat is Manufy? 

Een online marktplaats waar modemerken duurzame producenten kunnen vinden en een order kunnen plaatsen voor – pak ‘m beet – duizend t-shirts. Het platform komt uit de koker van Michiel Dicker, Karel Bosman en Rob ten Hoove, een drietal dat eerder opviel met onderbroekenbedrijf Pockies. 

Van die onderbroek-met-zakken verkochten ze tot nu toe bijna 400.000 stuks. Maar een zoektocht om hun product duurzamer (biologisch katoen) te maken bleek lastiger dan gedacht, vertelt Dicker. ‘Europese producenten zijn in tegenstelling tot Aziatische spelers online niet goed vindbaar. Ze zijn nog meer van de ouderwetse beurzen, velen hebben niet eens een website. Maar het kan toch niet zo zijn dat een partij als Alibaba deze markt voor de hele wereld openlegt, en dat we hier in Europa achterblijven?’

De ondernemers besloten die handschoen op te pakken en stelden een lijst op van duurzaamheidscertificaten waar een producent aan moet voldoen. ‘Zo zorgen we dat we bijdragen aan de Europese Green Deal. Door het Europees te houden, forceer je dat het altijd lokale producenten zijn.’

Wie zitten erachter?

De Pockies-founders – die ondertussen ook pr-dienst Presscloud in de markt zetten – vormen sinds hun studententijd een hecht team. ‘We besloten vijf jaar geleden dat als we een nieuwe onderneming zouden beginnen, we dat weer met z’n drieën zouden doen. We weten namelijk alle drie goed wat we aan elkaar hebben en hoe we onze skills kunnen het beste kunnen verdelen.’ 

De drie steken nog ‘genoeg liefde’ in Pockies, maar de meeste aandacht gaat nu naar Manufy en het binnenhalen van zoveel mogelijk producenten. Voor de wat algemenere taken zoals design, klantenservice en marketing kunnen de ondernemers putten uit het team van Pockies. De ontwikkelaars van Presscloud sleutelen ook aan Manufy. In totaal bestaat het team uit ongeveer tien mensen, af en toe aangevuld met experts uit de kledingindustrie.

Het Pockies-trio vroeg mentor Rene van Doren om aan te haken als co-founder. De ondernemer uit Groningen, die vorig jaar zijn declaratie-app Declaree verkocht, is nu verantwoordelijk voor het developmentteam en de financiën. Dicker: ‘Rene onderneemt al sinds zijn vijftiende, heeft veel kennis over hoe je een bedrijf van startup naar scaleupfase brengt. Zeker met een platform als dit wil je snel bewijzen dat het werkt, zowel aan de vraag- als aan de aanbodkant.’  

Wie zitten erop te wachten?

Kledingmerken die op zoek zijn naar een fabriek kunnen zich gratis aanmelden. Voor producenten belooft het platform een grotere zichtbaarheid. Dicker: ‘Het voordeel van ‘online’ is dat je nu 365 dagen per jaar je beursstand kan hebben staan, in plaats van een paar dagen.’ Van de ongeveer 40.000 Europese kledingfabrikanten voldoen ongeveer 10.000 aan de duurzaamheidseisen van Manufy, schat de ondernemer.

Af en toe loopt Manufy tegen een taalbarrière aan, zoals in Portugal waar relatief minder goed Engels wordt gesproken. ‘Daar heb je een wat langere adem voor nodig, maar die hebben we gelukkig.’ 

De coronapandemie zorgde duidelijk voor meer tractie, zegt Dicker, aangezien zo’n beetje alle grote modebeurzen zijn afgelast. Manufy is met een aantal van die beurzen in gesprek om de digitale rol te kunnen spelen. ‘Het is meer geluk dan wijsheid, maar dat gat vullen we nu op’, zegt Dicker. ‘Het brengt ons zeker in een stroomversnelling.’ 

Hoever is Manufy? 

Tot nu toe werden de eerste paar honderd producenten aangesloten op het platform. Die kant van het platform moet als eerste worden gevuld, zegt Dickers. Want een buyer moet wel kunnen kiezen uit een paar opties. ‘Daarna willen we ervoor zorgen dat de communicatie tussen buyer en manufacturer (producent, red.) zo vlekkeloos mogelijk wordt.’ 

Manufy wil ook een digitale hub voor freelancers toevoegen, met tools waarmee zij makkelijker – en precies volgens de eisen van de kledingbranche – orders kunnen uitzetten. Dicker: ‘Daarna willen we alles wat we hebben geleerd met fashion ook ombuigen naar een andere markt, zoals meubels en voeding. We moeten dit in één keer Europees aanpakken, want je wil een goede mix van producenten.’

‘Op den duur willen we ook niet-duurzame producenten uitnodigen, met als doel ze juist te helpen te verduurzamen. Daarbij werken we samen met Greenable, een partij die bij fabrieken langsgaat om duurzaamheidsconsults uit te voeren en te helpen met de implementatie van die adviezen.’ 

Wat is het businessmodel?

Manufy hanteert een freemium-model. Geld wordt er verdiend met abonnementen voor producenten. Die kunnen vanaf 79 euro per maand meer producten tonen en bieden op orders van modemerken. Zo’n koper is bijvoorbeeld op zoek naar maximaal acht biedingen (‘quotes’). Om een plek op die lijst te bemachtigen betalen producenten met een token, waarvan ze er afhankelijk van het soort abonnement een aantal per maand krijgen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

De startup was aan het begin van het jaar in gesprek met een aantal potentiële investeerders. Dicker: ‘Precies op het moment dat we rond de 250.000 euro funding zouden krijgen, brak corona uit en haakte logischerwijs iedereen af. Niemand ging meer geld stoppen in iets nieuws, investeerders wilden vooral consolideren. We hebben gelukkig aanspraak kunnen maken op de COL-lening en daarmee kunnen we nog wel even door. Wat scheelt is dat we onszelf geen salaris overmaken en onszelf betalen vanuit Pockies.’ 

De COL-lening gaat volgens Dicker helemaal naar het (in dienst houden van het) developmentteam. ‘Het is een stuk minder dan het oorspronkelijke doelbedrag, maar we kunnen er weer even mee vooruit. Een nieuwe investeringsronde heeft niet direct prioriteit, maar we staan zeker open voor gesprekken met mogelijke investeerders. Dat geld kunnen we goed gebruiken voor het ontwikkelen van het platform, maar voor ook marketing en partnerships met beurzen. Volgend jaar willen we echt knallen.’