Zo wordt Employes de schrik van accountants, door ondernemers zelf loonstroken te laten maken

Marius van den Oever, Rob Kroezen, Employes

Met Employes jagen Rob Kroezen en Marius van den Oever accountants de stuipen op het lijf, door ondernemers zelf hun salarisadministratie te laten regelen. De startup van de week groeide het afgelopen jaar naar 800 klanten. 

Wat is Employes? 

Een onlinedienst waarmee ondernemers (tot een man of 40) zelf hun loonstroken en salaris- en verlofadministratie kunnen bijhouden. ”We snijden de accountant ertussenuit”, zegt medeoprichter Rob Kroezen. Ook voor het aanmelden van een nieuwe medewerker is met de software van Employes geen communicatie met een boekhouder meer nodig.

Behalve die disruptieve aanpak was het tijd voor “een fris product, in een taaie markt”, zegt hij over de gelikt ontworpen en laagdrempelig te gebruiken software. “Vorig week hebben we een paar honderd bedrijven verloond, zonder dat we een vraag hebben gekregen.” Voordeel van een onlinedienst is dat wijzigingen zoals de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) automatisch worden meegenomen.

Wie zitten erachter? 

Rob Kroezen merkte als ondernemer zelf hoe omslachtig het was om medewerkers (die soms meer, soms minder uren werken) te verlonen. Digitale salarispakketten zoals die van Exact en Nmbrs waren er wel, maar richten zich op accountants. Kroezen, die ook ervaring opdeed bij een tweetal Rocket Internet-bedrijven (Payleven en Bloomon), besloot de handschoen zelf op te pakken, mede geïnspireerd door buitenlandse succesverhalen zoals Gusto (VS) en PayFit (Frankrijk).

Kroezen haakte Marius van den Oever aan als CTO. Van den Oever raakte geïntrigeerd door het concept nadat hij de due dilligence deed voor de informal-investeerder waar Kroezen zijn eerste investering ophaalde. Kroezen: “Ook hij zag de uitdaging om juist in deze taaie markt een fris product neer te zetten.”

Wie zitten erop te wachten? 

Bedrijven tot ongeveer 40 medewerkers, die zelf al gewend zijn om veel zaken online te regelen. De ‘MoneyBird-generatie’, zoals Kroezen die groep noemt. “Vaak is salarisadministratie het laatste wat ze nog wel uitbesteden. Maar ze willen meer overzicht, in één systeem, en niet afhankelijk zijn van een boekhouder. Het zijn vaak groeiende bedrijven, waar de situatie vaak wijzigt met nieuwe medewerkers en salarisverhogingen.” 

Hoever is Employes?

Met een eerste MVP trok de startup in 2017 zijn eerste 50 klanten aan. Met geld van een informele investeerder werd eind 2018 een nieuw platform ontwikkeld. Sinds het begin van dit jaar werden er 500 nieuwe klanten aangesloten, waarmee de teller nu op 800 bedrijven staat.

Voordat je software hebt staan die een goede salarisberekening kan maken, en die rekening kan houden met talloze cao’s en regels, ben je een tijdje verder, weet Employes inmiddels. “Maar de meeste klanten gaan niet meer weg.” 

Een flink deel van de klanten vindt de startup door te sturen op klanttevredenheid en het stimuleren van mond-tot-mondmarketing (doorverwijzers strijken een gratis maand op). “Het is een taai product, waar niemand op zit te wachten, maar uiteindelijk moet je het wel gebruiken. Daarom proberen we mensen ook te overtuigen met een wow-gevoel qua design.”

Zodra definitief bewezen is dat het businessmodel werkt, kan Employes ook de grens over, zegt Kroezen. “De backend is zo ingericht dat we het naar het buitenland kunnen uitrollen. Maar we willen eerst in Nederland harde groei laten zien.” 

Wat is het businessmodel?

Bedrijven betalen bij Employes een vast bedrag per maand, plus een bedrag per medewerker. De prijs stelde de startup vast door te kijken naar wat accountants nu gemiddeld aan kosten factureren, en daar vervolgens iets onder te gaan zitten. Nu het platform staat als een huis, “kunnen we met relatief weinig kosten opschalen”, zegt Kroezen. De startup verwacht in januari break-even te kunnen draaien.

Nog geld nodig?

Ook grotere bedrijven (van pak ‘m beet 100 medewerkers) kloppen nu aan bij Employes. Om ook die groep te kunnen bedienen wil de startup meer functies inbouwen, waaronder een onlineportal waar nieuwe medewerkers zichzelf aan kunnen melden.

“We willen gasgeven”, zegt Kroezen, die in de loop van komend jaar een nieuwe investeringsronde wil ophalen. “Om extra functies in te bouwen, om ons meer te kunnen richten op integraties en koppelingen met urensystemen en declaratiepakketten en voor het opschalen van sales en marketing. Dit is SaaS (Software as a Service, red.), dat moet je allemaal voorfinancieren.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!