Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Shypple is Startup van het Jaar

Shypple is de Sprout Startup van het Jaar. Het logistieke platform stevent dit jaar af op een omzet van 21 miljoen euro, verklapt oprichter Jarell Habets. 

Shypple zet zijn tanden in een gigantische markt: 75 procent van alle spullen om ons heen zat ooit in een container. Maar ondertussen gaat 30 procent alle transportkosten verloren aan administratieve romplomp. Die kostenpost wil Shypple de komende jaren halveren.

De startup (28 medewerkers) haalde onlangs Coolblue binnen als klant, onthult oprichter Jarell Habets (27). De online retailer van Pieter Zwart gebruik het platform van Shypple om elektronica vanuit Azië zo efficiënt mogelijk (net op tijd) naar Nederland te transporteren. Zoals Habets het in vloeiende logistieke vaktaal zegt: “We managen voor hun de hele inbound keten voor intercontinentaal transport.”

Lees ook: Jarell Habets van Startup van het Jaar Shypple: ‘Executie is alles’

Shypple opent binnenkort een vestiging in China. “Het boeken van vracht is niet per se een uniek idee, alles draait om executie”, zegt Habets. “Hoe kun je klanten zo gebruiksvriendelijk verder helpen?” Shypple heeft momenteel 120 klanten die regelmatig vracht verschepen via de dienst. Om het platform verder te ontwikkelen, en de uitrol naar onder meer België, Duitsland en Frankrijk te bekostigen, wil de startup in de loop van dit jaar een investeringsronde van 3 tot 6 miljoen euro ophalen. 

De Rotterdamse startup versloeg twee andere finalisten: opzegservice voor nabestaanden Closure en creatief vacaturebedrijf Spielwork. Die drie wisten van het publiek, abonnees van de befaamde Sprout nieuwsbrief, de meeste stemmen te vergaren. Ze gaven hierbij bekende startupnamen als Felyx en Meatable het nakijken.

De jury bestond uit Sprout-redacteur en juryvoorzitter Philip Bueters, NBI Investors-partner Janneke Bik, informal investor Fonq-oprichter Patrick Kerssemakers en Lennart van der Ziel, medeoprichter van Travis, dat afgelopen jaar Startup van het Jaar werd. Bueters over winnaar Shypple: “Dit bedrijf opereert in een topmarkt, die sterk versplinterd is. De grootste speler heeft slechts 1 procent van de markt en die heeft al een miljardenwaardering. Er liggen dus veel mogelijkheden tot groei. Shypple is bovendien goedkoper en efficiënter dan anderen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Shypple is de tweede Rotterdamse winnaar op rij, nadat Travis Translator vorig jaar met de prijs aan de haal ging

Zie ook: Shypple wil de Booking van de zeevaart worden