Startup versimpelt aanschaf groepscadeaus

Ondernemer Steven Lips probeert een succesvolle online cadeaudienst op te tuigen. Met Plesents kun je simpel een groepscadeau regelen, zonder conflicten en onduidelijkheden over de aanschaf.

Waarom vult Plesents een gat in de markt?

"Het probleem dat wij oplossen is dat attente personen die iemand blij willen maken met een groepscadeau, momenteel de pineut zijn. Als de groep groot is en niet iedereen elkaar kent - zoals bijvoorbeeld bij grote verjaardagen, bruiloften, jubilea en afstudeerfeesten - ontstaan er problemen voor organisators. Het is lastig bij te houden wie er allemaal mee wil doen en wat het budget uiteindelijk wordt. Maar het vervelendste aan het regelen van een gezamenlijk cadeau is dat niet iedereen altijd netjes vooraf betaalt. Je moet als organisator vaak achteraf om je geld bedelen. Terwijl jij je nek hebt uitgestoken. Wij willen dan ook het leven van de organisator makkelijker maken. Met een soort Datumprikker, maar dan voor cadeau’s."

Wat is het verdienmodel?

"Het verdienmodel is tweezijdig. Wie meedeelt in een groepscadeau, betaalt een kleine extra bijdrage. De organisator kan kiezen of dit van de pot afgaat of dat iedere deelnemer zelf de bijdrage betaalt. Daarnaast bieden we bijzondere producten aan van betrouwbare webshops die passen bij de gelegenheid, de interesses van het feestvarken en het budget. Aan de webshops vragen we een fee."

Wat is de sales- en marketingstrategie?

"Ons businessmodel is afhankelijk van het verkrijgen van een kritische massa aan gebruikers. Zonder massa zijn wij niet interessant voor webshops en verdienen we ook niet genoeg aan de bijdrages van de deelnemers. We merken dat het erg lastig is om zonder marketinggeld een gezonde groei in gebruikers te creëren. In de ideale situatie zoek je eerst naar een probleem van een niche doelgroep waarvoor het echt waard is om een probleem op te lossen. En vervolgens stem je je oplossing af op hun specifieke problematiek. Het idee is dat deze doelgroep vervolgens zo blij wordt van Plesents, dat ze ons bij andere doelgroepen introduceren.

Tot voor kort hebben we vooral vanuit onze eigen ervaringen met groepscadeau’s een oplossing gebouwd. Daarmee zijn in de afgelopen 8 maanden ongeveer 400 groepscadeau’s georganiseerd. Met behulp van de Lean Startup Methode onderzoeken we nu of we voor een specifieke doelgroep een echt probleem oplossen. Op dit moment lijken studenten een geschikte doelgroep."

Welke resultaten denk je te kunnen behalen?

"Dit is een lastige vraag, omdat het antwoord nog gebaseerd is op aannames die we nog niet hebben kunnen testen. Wat we wel weten is dat er zo’n 600.000 studenten in Nederland zijn, waarvan er een groot aantal een keer gaat afstuderen. Ook weten we dat er jaarlijks zo’n 70.000 keer getrouwd wordt. En natuurlijk dat er zo’n 16 miljoen Nederlanders een keer per jaar jarig zijn. Welk percentage daarvan een groepscadeau gaat krijgen, moet nog blijken.

We willen eerst een proof of concept neerzetten in Nederland, voor dat we over schalen naar het buitenland gaan nadenken. Momenteel onderzoeken we bijvoorbeeld ook of we een interessante B-to-B oplossing voor webshops kunnen ontwikkelen. Dit doen we vooralsnog met eigen middelen."

Wat voor team heb je gevormd?

"Mijn eigen achtergrond is divers. Ik heb een master in Bedrijfscommunicatie en ben door bijscholing en werkervaring thuis in online marketing, sales en project management. Verder ben ik parttime innovatie-adviseur bij een overheidsorganisatie. Het Plesents-team bestaat verder uit een systeemarchitect met erg veel kennis van Ruby, een ervaren user experience designer met oog voor detail en een creatieve, uberkritische copywriter. Ons sterkste punt is dat we als team de afgelopen tijd flink wat fouten hebben gemaakt, waardoor we steeds “leaner” zijn gaan werken (Lips schreef op Sprout al verschillende stukken over ' lean startup' lessen)."


Wat vindt Alexander Ribbink, partner bij Prime Ventures, van Plesents?

Hij windt er geen doekjes om heen: hij is geen fan van de dienst. "Soms bekruipt een mens toch wel een gevoel van twijfel. Aarzeling of de menselijke creativiteit en intelligentie wel optimaal worden ingezet. Maar ja, als voormalig verkoper van onder andere Mora frikandellen, Magnum ijsjes en denim aftershave moet je bescheiden blijven. Toch bekroop dat gevoel me even toen de case van plesents.nl (weer) op mijn bureau kwam.


Het probleem dat wordt opgelost is het "geven van een groepscadeau" en dan met name "de attente organisator van het groepscadeau". Die leeft in voortdurende onzekerheid en existentiele twijfel of voldoende mensen mee willen doen, wat het budget is, etcetera, etcetera. Ik vermoed dat er binnenkort hulplijnen worden geopend, dat er een nationale ombudsman wordt aangesteld en dat er speciale a.a.o groepen komen - anonieme attente organisatoren groepen - waar ervaringen, littekens en hersteltrajecten besproken en uitgewisseld worden!

Kortom, ik kan er niet veel mee. Ik zie het als een probleem voor een kleine groep mensen - erg gericht op de levensfase van de oprichters? - en bovendien met een dun verdienmodel. Als massa en volume inderdaad van belang zijn, dan is het essentieel om echt relevant te zijn. Om een oplossing te zijn waar mensen naar snakken, of in ieder geval meteen van denken "he makkelijk".

Dit is een extreme vorm van leuk, maar niet noodzakelijk oftewel nice-but-no-need-to-have. De cijfers zijn ook navenant: 400 cadeaux in acht maanden doet de schoorsteen niet ronken. De gekozen doelgroep van studenten is hoewel qua levensstijl terecht, maar meteen ook een ietwat vluchtige en niet kapitaalkrachtige. Kortom, na 6 jaar ben je ze weer allemaal kwijt en ze geven niet veel geld aan grote cadeaux uit.

Hoe dan ook, Facebook gifts, alhoewel subtiel anders, heeft wel de schaal en de marketing dollars om een-datumprikker-voor-cadeaux succesvol te maken....als er vraag naar is."

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!