De 9 beroerdste startupnamen

[Klassieker] Je wil als startup misschien origineel uit de hoek komen met de naam voor je nieuwe bedrijf. Maar dat je daarbij uit de bocht kunt vliegen, bewijst dit smakelijke lijstje.

1.Lawdingo

Prima idee om een platform te ontwikkelen, waarmee mensen op zoek naar juridische hulp makkelijk in contact kunnen komen met een advocaat. Maar een hond die je juridisch advies geeft? Dat boezemt weinig vertrouwen in.

2.Chubbies

Smaken verschillen, maar voor een webwinkel met coole en kleurige onderbroeken verwijzen naar overgewicht slaat de plank mis. 

3.Fashism

Ha leuk, zo'n woordspeling dankzij creatief gebruik van de term fashion. Maar de app Fashism, waarmee je adviezen kunt krijgen over hoe je te kleden, zal toch werkelijk meer tips opleveren dan 'trek eens een bruin of zwart hemd aan'.

4.Xobni

We vatten hem: als je het woord Inbox omdraait, krijg je de naam van de handige software die je mailbox analyseert. Maar: onuitspreekbaar: Xobni.

5.Bawte

Dat zie je ook vaak: een veelgebruikte term expres en speels fout spellen. Bawte staat dan voor bought: logisch voor een app waarmee je alles wat je koopt kunt inventariseren. Maar hoe groot is de kans dat mensen het in een keer goed spellen? Nawte. 

6.US Likey

Us Likey laat mensen de producten delen die ze cool vinden. Voor Amerikanen is de naam US Likey te veel verwant met het kromme taalgebruik van Star Warsgrootheid Jar Jar Binks. En dat is nogal een sukkel.

7.Twisper

Bekt lekker, Twisper als naam voor een reisgids die online of als app is te raadplegen. Maar de combinatie van Twitter en Whisper associeer je niet direct met een naslagwerkje.

8.Oooooc

Leuk, een paar o's extra in je naam. Als je het vaak genoeg probeert, lukt het uiteindelijk wel om de juiste url in te voeren. De bedoeling was dat je de naam van de sociale marktplaats zou uitspreken als Five-OC. Noem hem dan ook zo.

9.Hadoop

Een aaibaar speelgoedolifantje en een lollige naam. Het is gelukkig erg goed gegaan met Hadoop, een van de krachtigste stukken Big Data-gereedschap die de wereld momenteel op zijn kop zetten. Maar de combinatie van serieuze business met grappen en grollen rond de naamgeving is riskant. 

Oorspronkelijk gepubliceerd op 20-4-2014. Bron: Inc.com

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.