Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Helden v/d Valley: Steve Blank

Silicon Valley-held Steve Blank is deze week in Nederland. Sprout sprak met hem. Waarom je als startup vandaag nog je computer uit moet zetten en koffie moet gaan drinken met je potentiële klanten.

steve blank

Steve Blank is alweer sinds 1999 met ‘pensioen’ als ondernemer. Daarvoor heeft hij acht startups gehad in Silicon Valley. Hij is een nieuwe carrière gestart. Blank geldt als een van de toponderwijzers op het gebied van ondernemerschap. Hij geeft onder meer les aan Stanford. Hij investeert zo nu en dan nog ‘als hobby’ in de startups van zijn studenten. Dat speelgeld kan hij zich wel veroorloven. Blank heeft aan zijn exits 800 miljoen dollar verdiend.

Het mooie is dat Blank helemaal selfmade is. Hij komt uit een Russisch immigrantengezin. Zijn ouders hadden een kruidenierswinkel. Blank is nooit naar de dure universiteiten geweest waar hij nu les geeft. Hij was een drop-out uit de universiteit van Michigan, reisde een tijd als een beatnik door de VS, om vervolgens als technicus met het Amerikaanse leger in Thailand te belanden.

In 1978 startte zijn loopbaan als ondernemer in Silicon Valley. Hij heeft vervolgens uiteenlopende bedrijven gehad: van een succesvol computerbouwer voor de defensie-industrie (SuperMac) tot een gamingbedrijf (Rocket Science Games) dat over de kop ging. Van de acht bedrijven mislukten er twee. Met zijn laatste bedrijf Epiphany realiseerde hij echter een exit van om en nabij 400 miljoen dollar. Hij noemt die exit zijn “dotcom bubble home run.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zijn ervaringen heeft hij opgetekend in Four Steps to Epiphany en de Startup Owners Manual. Daarin legt hij onder meer zijn customer development-methode uit. Volgens hem is het op papier zetten van een businessmodel slechts de eerste stap van het succesvol maken van je bedrijf. Je kunt als startup de markt niet kennen, je moet er op uit trekken en praten met mogelijke klanten. Een succesvolle startup moet lean (dicht op de klant) zijn en in de opstartfase in staat zijn plannen radicaal te wijzigen.

Bekijk hier het interview dat redacteur Karin Husslage maandag met hem had over zijn visie op startups: