Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 23: TJUNKS en Klender

Sprouts startup-roundup, met in week 23: TJUNKS en Klender.

 

TJUNKS

Met de iPhone- en Android-app van TJUNKS is het mogelijk om al je video-momenten met een speciale 8mm en andere vintage filters zoals Sienna, Noir, X-Ray op te nemen. De dienst is het geesteskind van ondernemer Menno Scheepens.

Hoe is TJUNKS ontstaan?

Vanaf de oprichting in 2005 tot aan 2008 werkte ik bij ON. Een televisie station voor de horeca, opgezet door Heineken en KPN. Via de ADSL kabels van KPN stuurden we dagelijks professionele video content naar Heineken horeca locaties. Hier was van ons allemaal een grote inspanning voor nodig geweest en na drie jaar bikkelen waren we erin geslaagd om vijfhonderd Heineken locaties aan te sluiten. Echter, toen voorspellingen niet uitkwamen en niet aan verwachtingen kon worden voldaan, besloten uiteindelijk Heineken en KPN eind 2008 te desinvesteren.
 
Toen ontstond de mogelijkheid voor iets nieuws, en liep ik met de gedachte rond waarom we in de eerste plaats eigenlijk ADSL kabels in de grond hadden laten graven als we het Internet hadden kunnen gebruiken? En waarom voor miljoenen content hadden laten produceren als gebruikers zelf ook video’s kunnen opnemen, die vaak zelfs nog veel leuker zijn. En waarom op 500 locaties grote computers installeren, als je met een applicatie in de Appstore potentieel honderden miljoenen gebruikers wereldwijd kunt bereiken? Zo ontstond het idee voor een online video station dat gebruikers video’s uitzend.

Hoe realiseerde je uiteindelijk je bedrijf?

Met een enkele schets in de hand hoe de app eruit zou moeten zien ben ik het land doorgetrokken en op alle technische universiteiten pamfletten opgehangen dat ik op zoek was naar software ontwikkelaars. Toen ik hier geen enkele reactie op kreeg ben ik Linkedin gaan afstruinen en honderden mailtjes gestuurd naar ontwikkelaars in de hoop dat ze zouden reageren. Het lukte vrij aardig om afspraken te maken en heb zo vele tientallen ontwikkelaars gesproken. Omdat ik naast mijn opleiding Economie ook een jaar aan de TU Delft heb gestudeerd, en voor de fun software ontwikkelvakken aan de UvA heb gevolgd, wist ik op hoofdlijnen ongeveer wat ik aan kennis nodig had. Tijdens al die gesprekken vormde zich een steeds duidelijker beeld van welke technologie en kennis we in huis moesten halen, om het idee van de grond te krijgen.
 
Uiteindelijk zijn we erin eslaagd om het neusje van de zalm aan software ontwikkelaars aan boord te krijgen. Maar zelfs nu nog zijn we nog op zoek naar nieuwe mensen omdat de technische mogelijkheden alleen maar toenemen, en op product niveau zich steeds meer kansen aandienen.
 
Inmiddels is TJUNKS uitgegroeid tot een “video-sharing” applicatie die draait op iPhone, Android en Blackberry, met de Windows Phone versie in de pijplijn, hebben we video filters om je video’s mooi mee te maken (soort Instagram maar dan voor video) en bieden we TJUNKS TV aan. Dit is een in-app video station waar gebruiker videos realtime worden uitgezonden. Wij noemen dit Social TV.

Waarom is het onderscheidend?

Op het gebied van video sharing zijn we mondiaal de enige speler die op alle vier de grote platformen tegelijk draait. Als je product video sharing is, wil je natuurlijk niet dat je alleen video’s kunt delen met je vrienden die een iPhone hebben. Daarom hebben we ervoor gekozen om multiplatform te ontwikkelen. Hierin meten we ons met YouTube, Facebook en Twitter en daar zijn we natuurlijk best trots op.
 
Daarnaast proberen we altijd het accent te leggen op gebruiksgemak. Daar waar andere apps nogal eens onduidelijk zijn, kun je met TJUNKS op een hele makkelijke en snelle manier videos delen. Met een druk op de knop staat je video op al je social netwerken.  Daar komt bij dat door de nauwe integratie met de Facebook Timeline je videos opgenomen met TJUNKS een grote kans hebben om viraal te worden.

Hoe verdien je aan je dienst?

Op dit moment wordt TJUNKS geladen in de doelgroep en wordt de applicatie gratis aangeboden. De applicatie is bannervrij, er worden geen merken gecommuniceerd en ook alle features, zoals video filters worden nog steeds gratis aangeboden.
 
Als verdienmodel zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kan op een bepaald moment de app betaald worden aangeboden. Dit geld ook voor specifieke features. Jij kunt dan denken aan video filter packs.
 
Daarnaast kun je denken aan een advertentie gedreven verdien model, waarbij merken communiceren op Tjunks TV. Daar waar je op YouTube verplicht een commercial moet afkijken voordat je de video kunt zien is het voor tjunks mogelijk om merkcommunicatie door de lopende programmering op TJUNKS TV heen te schedulen. Een “non-intrusive” verdienmodel zoals de Amerikanen dat zo mooi noemen. Het aanbieden van merkcommunicatie naar je gebruikers toe wordt dan op een veel laagdrempelige en meer natuurlijke manier gedaan.

Hoe bekostig je alles in de tussentijd?

“Grote kostenposten zijn software ontwikkeling, waaronder de ontwikkelaars in vaste dienst en de freelance ontwikkelaars vallen. Daarnaast hebben we de volledige technische infrastructuur, waarop het TJUNKS video platform draait, in eigen huis ontwikkeld, waarbij we gedeeltelijk op eigen server racks draaien en waarbij we de te schalen componenten in “de cloud” hebben gehuisvest. En uiteraard spelen data storage en data traffic een belangrijke rol. Zeker ook omdat we het over video hebben waarbij de bestanden erg groot zijn. Om al deze kosten de dekken is financiering aangetrokken. TJUNKS heeft op dit moment haar tweede financiering ronde ontvangen.”

 

Klender

Ondernemer Ewout de Langen heeft zijn ziel en zaligheid gestopt in een app die ons gezinsleven weer op de rails moet krijgen. In één oogopslag heb je een overzicht over de activiteiten van alle gezinsleden.

Hoe is Klender ontstaan?

“Ik zag dat steeds meer gezinnen om mij heen enorme organisatiestress krijgen. Die constatering bleek een maatschappelijk verschijnsel: in Nederland proberen twee miljoen tweeverdieners hun drukke banen met hun gezinsleven te stroomlijnen, met kinderen die naar zwemles moeten, bij vriendjes willen spelen of moeten voetballen en dat dan allemaal tegelijk. Bovendien vragen scholen steeds meer betrokkenheid van ouders, waar ze het ook nog eens druk mee hebben.

De gezinnen in mijn omgeving zijn bovengemiddeld handig met digitale oplossingen. Toch gebruiken de meeste ouders de agenda’s op hun smartphones alleen voor hun eigen planning. De agenda’s van Google en Apple werken namelijk enorm omslachtig voor gezinnen. Dus wordt er heel wat afgebeld vanuit de file, sms’jes verstuurd tijdens vergaderingen, en ondertussen wordt er nog gewhatsappt en gemaild. En het overzicht hangt thuis aan de koelkast: de papieren gezinskalender… Hoe handig is dat? Zo is Klender ontstaan: het is eigenlijk een online variant van die ouderwetse papieren kalender. Onze gezinskalender 2.0 biedt eenvoud, overzicht en duidelijkheid maar dan wel altijd binnen handbereik en wél altijd afgestemd met de partner.”

Waarom was het lastig de tool te realiseren?

“De integratie van onze tool met andere online agenda’s is tegenwoordig goed te doen, maar om de tool geschikt te maken voor alle soorten tablets, smartphones en computers was lastiger. De allernieuwste web technologieën die we daarvoor gebruiken zijn pas sinds kort stabiel. Wel heel mooi om deze golf voorop mee te rijden! Naast de frontend hebben we zelf ook de backend en database ontwikkeld, zodat we hierin niet afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Google en Apple, en we onze data ook niet weggeven (!). Deze effort was ook noodzakelijk voor de toespitsing op eenvoud voor gezinnen, maar hebben we wel behoorlijk onderschat.”

Waarom is het onderscheidend?

“Klender is een online kalender die, in tegenstelling tot de rest van het aanbod, wél handig is voor het gezin. In één oogopslag heeft iedereen overzicht over de activiteiten van de gezinsleden. Wie gaat er mee met Pietje naar hockey en wie brengt Anne naar dansles? Dat is meteen te checken en bovendien altijd up to date want ingeplande activiteiten kunnen eenvoudig in enkele klikken aangepast worden. Een heel groot verschil met de kalenders van Apple en Google!

Klender biedt ook een oplossing voor (basis)scholen voor de communicatie en afstemming met ouders, die eenvoudig integreert in de gezinsKlender. Scholen zijn enorm geïnteresseerd, merken we. Juist door deze unieke combinatie verwachten we snel te kunnen groeien.”

Wat zijn je verdienmodellen?

“Veel moderne ouders hebben wel wat over voor wat rust in hun jachtige leven. Ze hebben aangegeven best te willen betalen voor een abonnement op onze handige gezinskalender. Daarnaast is advertising een optie: we hebben een zeer interessante doelgroep en een tool die relatief vaak wordt gebruikt. Met goede adviezen zouden we ze de tijd van het googlen naar producten kunnen besparen.”

Hoe heb je je bedrijf gefinancierd?

“Tot nu toe uit eigen middelen. Door creatief samen te werken met top developers en designers uit ons eigen netwerk hebben we de kosten laag kunnen houden. Het design is bijvoorbeeld van de Creative Director van Y&R. Zie www.klender.nl, niet slecht toch voor een gratis design? We gaan nu zo langzamerhand op zoek naar een eerste investeerder.”

Wat voor resultaten wil je behalen?

“Geïnteresseerden mogen hierover met ons contact opnemen. Klender richt zich op een brede en interessante doelgroep en biedt daarvoor een reële en nog niet bestaande oplossing voor een serieus probleem. Uiteraard is dat niet alleen in Nederland het geval, door internationaal te gaan worden de mogelijkheden enorm.”

 

Lees eerdere portretten van startups 

Bezoek de pagina Anders en Beter voor pioniers en innovatie. Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

Weekoverzichten uit 2012:

Week 22: nReduce en Traintool

Week 21: NetworkUpdater en SocialBrands

Week 20: SocialExpress en Gleefy

Week 19: Planspot en New Day at Work

Week 18: Layergloss

Week 17: Meetlink en Mipagar

Week 16: Ten Horses en Antecy

Week 15: Your Smart Butler

Week 14: Djuke It en Crowdale

Week 13: FSHN en Werk aan de Muur

Week 12: Qmaps en Thuisafgehaald.nl

Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot

Week 10: Widescript en Beatswitch

Week 9: Sweebr en Chummee

Week 8: Qwebbl en Sindo

Week 7: PeerReach en SimLike

Week 6: Infotron en Togather

Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl