10 kenmerken van ‘super founders’ en de miljardenbedrijven die ze startten

Welke data gaan er schuil achter het succes van miljardenbedrijven? Een Amerikaanse investeerder fileerde 195 bedrijven met talloze ‘super founders’.

Petje af voor Ali Tamaseb, vc bij de Amerikaanse investeerder Data Collective. In een leerzame post op Medium doet hij het begrip ‘data’ in Data Collective eer aan met een indrukwekkende serie van vijftig grafieken over ‘super founders’. Tamaseb spendeerde naar eigen zeggen 300 uur aan het fileren van 195 (na 2005 opgerichte) Amerikaanse startups die minimaal een miljard dollar waard werden, ofwel dankzij private investeringen danwel via een beursgang of exit (niet alleen unicorns dus).

De berg data levert een hoop inzichten op over de geheimen van succesvolle bedrijven, die vaak worden gerund door ‘super founders’. Oftewel – in de definitie van Tamaseb – ondernemers die minimaal één keer een exit van meer dan 50 miljoen dollar achter hun naam hebben staan en wiens bedrijf een jaaromzet heeft van tenminste 10 miljoen dollar.

We lichten alvast een paar kenmerken uit:

1. Miljardenbedrijven hebben meestal twee of drie oprichters 

Er is een reden dat de meeste investeerders vooral werken met startups met meerdere oprichters, zoals Lyft-oprichters Logan Green en John Zimmer (foto boven). Slechts één op de vijf miljardenbedrijven werden door maar één ondernemer gestart, bijvoorbeeld door David Karp die Tumblr lanceerde (en voor 1 miljard dollar verkocht aan Yahoo).

2. De helft van de founders is minimaal 35 jaar

Mark Zuckerberg was als 19-jarige oprichter van Facebook de uitzondering op de regel. Meer dan de helft van de oprichters in de groep van 195 door Tamaseb onderzochte bedrijven is minimaal 35 jaar oud. De grootste groep was overigens wel ergens tussen de 28 en 32 jaar toen zij begonnen. Al met al is de helft van alle founders in deze lijst 35 jaar of ouder.

3. De helft heeft minimaal 10 jaar werkervaring …

Een oprichter van een technologiebedrijf heeft meestal 10 jaar werkervaring. In de nog complexere medische sector ligt dat aantal zelfs op 28 jaar. 

4. ... maar die ervaring is meestal niet in de betreffende branche 

De meeste oprichters van miljardenbedrijven hebben geen ervaring in de branche waar ze groot werden. Denk aan de oprichters van Airbnb, met een achtergrond in industrieel ontwerpen (Brian Chesky, Joe Gebbia) en software (Nathan Blecharczyk), of aan Sara Blakeley, die na een korte periode als verkoper van faxapparaten een miljardenbedrijf bouwde met pantymaker Spanx.

5. Meeste founders lanceerden meer bedrijven

Bijna 60 procent van de oprichters van miljardenbedrijven startten eerder één of meerdere bedrijven. Veel van hen waren daar minimaal 2 of 3 jaar mee bezig. Van deze serie-ondernemers had 70 procent een succesvolle exit van een eerder bedrijf op zak. Ongeveer de helft had er zelfs twee of meer op zijn of haar naam staan.

6. Google, Oracle en IBM zijn hofleveranciers

In de groep oprichters van miljardenbedrijven die eerder bij een groot bedrijf werkten, zijn Google, Oracle en IBM de hofleveranciers. Maar ook een consultancyfirma als McKinsey scoort hoog. 

7. Werken bij een startup is niet vereist  

Het zou weleens een misvatting kunnen zijn om te denken dat werken bij een startup een goede basis is om zelf een bedrijf te starten, schrijft Tamaseb. Slechts een kwart van de miljarden-founders werkte eerder bij een startup.

8. B2B en B2C verdelen de taart

De lijst met miljardenbedrijven bestaat voor de helft uit bedrijven met andere bedrijven als klant (B2B) en bedrijven die consumenten bedienen (B2C). Slechts 1 procent, grofweg twee bedrijven dus, lukte het om succesvol te worden met een combinatie van die twee doelgroepen.  

9. Meer de helft nam het op tegen grote spelers

De helft van de 195 succesbedrijven nam het bij de start op tegen meerdere gevestigde spelers. De aanwezigheid van die grote spelers betekent enerzijds dat er een flinke markt is, zegt Tamaseb, een markt die bovendien is ‘opgevoed’ door grote bedrijven. Maar zijn die kolossen ineffiënt geworden, dan dient zich een grote kans aan voor nieuwkomers.

Wat geen goed idee is? Kopiëren wat een andere startup al doet, vooral wanneer die startup net een scheepslading kapitaal heeft opgehaald. De meeste succesbedrijven – ook al doken ze in een vijver vol gevestigde namen – betraden de markt met een product dat zich zeer sterk onderscheidde van het bestaande aanbod. 

10. Tweederde pikte marktaandeel

65 procent van de miljardenbedrijven snoepte marktaandeel af van bestaande spelers (ook indirect, zoals Airbnb deels omzet claimt die eerder naar hotels ging). De rest van de groep creëerde zijn eigen markt, zoals Netflix of de Amerikaanse ‘HelloFresh’ Blue Apron.

Bekijk via de link het hele onderzoek Land of the “Super Founders“— A Data-Driven Approach to Uncover the Secrets of Billion Dollar Startups. Hier lees je ook alle cijfers over IPO’s, buzzwords, gevolgde studies, branches en – jawel – de meest voorkomende voornamen.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!