10 miljoen euro voor bedrijf uit Almere dat miljoenen voeten en schoenen per jaar scant

Angelos Stavrakis

SafeSize-oprichter Angelos Stavrakis transformeerde een Nederlands bedrijf voor medische voetscans naar een dienst voor retailers. Nu haalt de Griekse emigrant-ondernemer 10 miljoen euro op, om te bouwen aan de eerste ‘schoenenwinkel zonder schoenen’.

In zijn zoektocht naar nieuwe kansen in de retailwereld, en om de economische crisis in Griekenland te ontvluchten, stuitte de destijds bij sportkledingketen Intersport werkzame Angelos Stavrakis naar eigen zeggen “puur toevallig” op een klein bedrijf in Overijssel, dat een techniek had ontwikkeld om voeten te scannen voor medische doeleinden.

Stavrakis overtuigde de investeerder achter dat bedrijf, Convent Capital, dat de techniek zich ook goed zou kunnen lenen voor de retailsector, die geplaagd wordt door teruglopende omzetten door online concurrentie. “Zij geloofden in die visie, en zo belandde ik in Oost-Nederland”, zegt Stavrakis, die inmiddels in Almere woont.

Met SafeSize bouwde hij, met steun van meerderheidsaandeelhouder Convent Capital, een bedrijf dat tot nu toe de voeten scande van 13 miljoen consumenten die op zoek zijn naar nieuwe sportschoenen, in winkels zoals die van Intersport en Perry Sport. Het bedrijf (35 medewerkers) werkt ook samen met pure onlinespelers, waaronder Zalando, die de dienst ook gebruiken als een manier om het aantal retouren terug te dringen. 

Scanners

SafeSize krijgt via retailers en schoenenmerken een constante stroom nieuwe schoenen opgestuurd, die worden gescand in zeven scan-faciliteiten, waarvan zes in Nederland en één in de Verenigde Staten. Daar werden het afgelopen jaar een half miljoen schoenen gescand.

Om de gigantische hoeveelheden data te kunnen managen, en om een nieuw soort paskamer te ontwikkelen, haalt het bedrijf nu 10 miljoen euro groeigeld op, bij eigenaar Convent Capital en nieuwe geldschieter 3TS Capital.

Nieuwe medewerkers

Met het verse kapitaal wil SafeSize de komende tijd 25 nieuwe mensen aannemen, vooral experts op het gebied van machine learning en data. Ook opent het bedrijf een nieuw kantoor in Shanghai, en breidt het zijn activiteiten in de VS uit.

SafeSize wil zijn bestaande voetenscanner upgraden naar een nieuw soort pashok van 5 vierkante meter. “De grootste schoenenwinkel van de wereld, zonder schoenen”, noemt Stavrakis die paskamer. Daarin laat een koper zijn voeten scannen en matcht een digitale verkoopassistent die aan de best passende schoenen. Het concept wordt nu in een winkel in Polen getest, waarna SafeSize voor het einde van dit jaar wil beginnen met de uitrol naar zoveel mogelijk retailers. 

Maandabonnement

Geld verdient SafeSize (dat geen omzetcijfers deelt) met een maandabonnement voor het gebruik van de voetenscanner en de bijbehorende software. Daar komt nog een success fee bij voor elk paar schoenen dat een winkel met behulp van SafeSize verkoopt. Per maand worden nu zo’n 3 miljoen schoenadviezen verstrekt, gemiddeld vijftien per winkel. De conversie ligt daarbij volgens Stavrakis op 75 procent, vergeleken met een gangbare 12 procent. 

Klanten zijn vooral fysieke retailers die “de winnaars van morgen” willen zijn, zegt Stavrakis. “Die zich kunnen aanpassen aan een nieuwe, online realiteit.” 

Schoenenmerken

Daarnaast werkt het bedrijf samen met schoenenfabrikanten die steeds vaker direct aan consumenten leveren. Die krijgen via SafeSize ook inzicht in de meest gewilde vormen, en kunnen hun productie daarop aanpassen.

Elke voet is anders

Die schoenenmerken wilden in het begin niet samenwerken met SafeSize, zegt Stavrakis. “Ze zagen er geen voordeel in, dus vroegen we retailers om die schoenen naar ons te sturen. Toen schoenenmerken zagen wat de impact was op de conversie, kwamen we wel met ze in contact. We krijgen nu steeds meer schoenen direct vanuit hun opgestuurd.”

Zijn bedrijf kan iets verder in de toekomst helpen bij het maken perfect passende, custom schoenen, die precies rondom de vorm van een voet is gemaakt, met een zool die is gebaseerd op je looppatroon. De schoenenindustrie maakt qua pasvorm nu in feite maar drie modellen, zegt Stavrakis, “maar elke voet is anders”.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl