Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

19 marketingtips voor startups

Hoe haal je het maximale uit je marketingbudget? Jasper Mutsaerts vertelt hoe hij met zijn startup Bohemian Birds in korte tijd snel groeide dankzij 19 slimme marketingtrucs. Leer van deze marketing tips voor startups.

marketing tips startups Bohemian birds

Marketingtips voor startups

Mutsaerts, die deze tips eerder deelde op Medium, haalde veel kennis uit het boek ‘Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth’, van Gabriel Weinberg en Justin Mares. Met die dosis praktische wijsheid slaagde hij erin om de omzet van reisstartup Bohemian Birds naar de mijlpaal van 1 miljoen euro te tillen, met een marketingbudget van 10.000 euro.

‘Tractie’ betekent dat het aantal klanten in hoog tempo toeneemt, oftewel het ultieme bewijs dat er vraag is naar je product. Weinberg en Mares ontdekten dat je tractie kunt realiseren via 19 kanalen. Mutsaerts verdeelt die kanalen op hun beurt in 4 categorieën:

  1. Online marketing: eigen media
  2. Online marketing: betaalde media
  3. Online marketing: verdiende media
  4. Offline marketing

Hieronder de 19 kanalen die Mutsaerts inzette om de groei van zijn bedrijf te versnellen.

Online marketing: eigen media

Eigen media zijn media die door de organisatie zelf uitgegeven worden, en waar de organisatie dus zelf controle over heeft. Voorbeelden zijn websites, microsites, branded blogs, video’s en de aanwezigheid van merken op sociale media en sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter en YouTube. Een bedrijf maakt content die van het merk zelf afkomstig is en door het merk zelf gepubliceerd wordt, zonder dat er media voor gekocht hoeven te worden.

Denk daarbij aan deze kanalen:

  • Search Engine Optimization (SEO)
  • Content marketing
  • Email marketing
  • Educatieve microsites

Kanaal 1: Search engine optimization

marketing tips

Tip: definieer de zoekwoorden (bijvoorbeeld een lustrumreis) waar door je doelgroep vaak op wordt gezocht en zorg dat je bij deze woorden zo hoog mogelijk op Google komt te staan.

Kanaal 2: Content marketing

Tip: gebruik content van je klanten in plaats van reclame-content.

Kanaal 3: Email marketing

marketingtips

Tip: stuur een maandelijkse nieuwsbrief met informatie over bepaalde bestemmingen (e.g. Myanmar), inclusief video’s en achtergrondartikelen.

Kanaal 4: Educatieve microsites

tips marketing

Tip: maak informatieve content die mensen daadwerkelijk helpt bij het keuzeproces, zonder te veel op sales te willen focussen.

Online marketing: betaalde media

Met betaalde media wordt mediaruimte bedoeld die wordt ingekocht. Het gaat dan bijvoorbeeld om reclame, advertenties, banners, advertorials en gesponsorde links. Deze betaalde mediavorm is lang dominant geweest binnen de marketing, zowel offline als online, en is nog steeds belangrijk om veel mensen te bereiken en om een consistente boodschap over je merk uit te dragen. De controle van het merk over de content is hier zeer groot.

Dan kun je denken aan deze kanalen:

  • Search Engine Marketing (SEM)
  • Social en display advertenties
  • Bestaande platforms

Kanaal 5: Search engine marketing

soorten marketing

Tip: definieer de zoekwoorden waar vaak op wordt gezocht door je doelgroep en adverteer op die woorden.

Kanaal 6: Social and display ads

marketingtips bedrijf

Tip: stel een remarketing-campagne in zodat banners van jouw bedrijf ook op andere websites wordt laten zien waar je bezoekers op dat moment zijn.

Kanaal 7: Bestaande platforms

marketing bepalen bedrijf

Tip: maak gebruik van bestaande platformen zoals bijvoorbeeld Vakantieboulevard.

Online: verdiende media

Verdiende media staan gelijk aan user-generated content, dus de aandacht voor je merk geproduceerd door derden zoals bloggers en consumenten. Mensen worden zelf het kanaal om merkboodschappen te verspreiden. Verdiende aandacht is het domein van virale marketing, pr en mond-tot-mondreclame.

Voorbeelden zijn sociale media posts, zoals tweets, reviews, foto’s en video’s van consumenten over merken. Ook aandacht in media en sociale kanalen die het resultaat zijn van pr of mediarelaties vallen hier onder, zoals free publicity in kranten. Deze aandacht kan wel beïnvloed worden door merken, maar niet gecontroleerd.

Bohemian Birds gebruikt deze kanalen:

  • Blogs op andere platformen
  • Gratis publiciteit
  • Onconventionele marketing
  • Viral marketing

Kanaal 8: Targeting blogs

marketingkanalen tips

Tip: publiceer zo nu en dan artikelen met “business cases” van je eigen bedrijf op bijvoorbeeld TravelNext.

Kanaal 9: Gratis publiciteit

soorten marketing

Tip: zorg voor gratis publiciteit door bijvoorbeeld nieuwe medewerkers te laten verschijnen bij het katern Personalia in Het Financiële Dagblad.

Kanaal 10: Onconventionele marketing

Tip: verzin een ludieke marketingstunt, zoals bijvoorbeeld het crowdfunden van een privé-eiland in Zweden. Inspiratie: Reflections on a pioneering crowdfunding campaign.

Kanaal 11: Viral marketing

Tip: verzin een marketingcampagne die viral kan gaan, bijvoorbeeld in samenwerking met sociaal invloedrijke bloggers. Voor inspiratie, lees: How we generated 100.000+ YouTube views through influencer marketing.

Offline marketing

Alle tractie die offline plaats vindt. Denk daarbij aan deze kanalen:

  • Sales
  • Afilliate programma’s
  • Offline advertenties
  • Business development
  • Community
  • Beurzen
  • Offline evenementen
  • Lezingen en workshops

Kanaal 12: Sales

offline marketing

Tip: focus tijdens sales gesprekken op de “customer promises” van je bedrijf.

 Kanaal 13: Affiliate programs

marketing uitvoeren bedrijf

Tip: Zet een affiliate-programma op van mensen die jouw bedrijf helpen bij de sales, zoals bijvoorbeeld een groep studenten die reizen verkopen binnen hun eigen netwerk.

Kanaal 14: Offline ads

offline marketing

Tip: verspreid flyers gerelateerd aan een ludieke marketingcampagne op plekken waar je doelgroep graag komt, zoals bijvoorbeeld co-working spaces, kroegen of sportclubs.

Kanaal 15: Business development

marketingtips voor bedrijven

Tip: ga strategische partnerships aan met partijen die kunnen helpen bij sales. In ons geval zijn het studentenverengingen die een fee krijgen per boeking die ze realiseren.

Kanaal 16: Community building

marketingvormen

Tip: deel ervaringsverhalen van je volgers op social media.

Kanaal 17: Trade shows

marketing uitvoeren

Tip: bezoek trade shows zoals de “World Travel Market” om je netwerk te vergroten.

Kanaal 18: Offline events

Tip: bezoek offline events om bijvoorbeeld additionele investeerders te leren kennen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kanaal 19: Lezingen en workshops

marketing management

Tip: geef lezingen en of workshops op congressen om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten.