4 foto’s die bewijzen hoe snel Kees Koolen een cleantech-imperium uit de grond stampt

Kees Koolen

Kees Koolen stampt in razend tempo een cleantech-imperium uit de grond. De ex-Uber-manager voegt daarvoor continu nieuwe startups toe aan zijn portfolio, waaronder een miljoeneninvestering in Hardt Hyperloop maandag.

Voormalig CEO van Booking.com Kees Koolen had het geluk dat hij Travis Kalanick ontmoette toen die oprichter van Uber nog maar negen werknemers had, en iemand zocht die de taxidienst ook buiten de Verenigde Staten kon helpen groeien. Na een paar jaar bij Uber richtte rallyrijder Koolen onder meer investeringsfonds EQT op, waarmee hij onder meer miljoenen investeerde in Nederlandse startups Dott (deelsteps), Siilo (healthcare), 3D Hubs (3D-printen) en HackerOne (it-beveiliging).

Daarna stortte hij zicht met Koolen Industries op ‘cleantech', oftewel kansen pakken in een energiewereld die verschuift naar groene stroom. Als ondernemer inspelen op die megatrend is een kwestie van ‘big bets’ maar ook van ‘big wins’, zei Koolen tijdens de afgelopen editie van The Next Web. Die grote bets vertalen zich nu naar investeringen in Nederlandse cleantech-startups. Deze ondernemers kregen Koolen tot nu toe aan boord:

1. Hardt Hyperloop

Hardt Hyperloop

Koolen steekt “meerdere miljoenen” in Hardt Hyperloop, maakte hij maandag bekend (ook een Duits investeringsfonds en bestaande aandeelhouders doen mee in deze ronde). De startup uit Delft werkt aan een buizensysteem met zwevende capsules, waarmee passagiers in 50 minuten van van Amsterdam naar Frankfurt kunnen zoeven. De techniek – geïnspireerd door een idee van Elon Musk – “zal de manier waarop we reizen veranderen, net zoals Uber dat deed voor persoonlijke mobiliteit in steden”, zegt Koolen.

Hardt Hyperloop wil met de investering een testbaan van 3 kilometer lang bouwen. De startup krijgt behalve kapitaal “fenomenale strategische kennis in huis over hoe je een toonaangevend bedrijf in een nieuwe industrie bouwt, zegt medeoprichter van Hardt Hyperloop Tim Houter. “Dit partnerschap zal de weg vrijmaken voor verschillende grote projecten die een succesvolle commerciële implementatie van onze hyperloop-oplossing garandeert.”     

2. Elestor

Elestor

Ook producent van flow-batterijen Elestor sleepte eerder dit jaar “meerdere miljoenen” euro’s groeigeld binnen bij Koolen. Flow-batterijen, waarbij energie wordt opgeslagen in vloeistoffen (waterstof en broom) die worden gescheiden door een membraan, zijn een grote belofte in een wereld waar duurzaam opgewekte energie ook opgeslagen moet worden. Flow-batterijen kunnen dat met lagere opslagkosten per kilowattuur dan gangbare, kostbare lithium-batterijen. Elestor werd opgericht door Wiebrand Kout (foto rechts), die iets later Guido Dalessi (foto links) aanhaakte als CEO.  

3. Skoon  

Skoon

Met Skoon willen oprichters Peter Paul van Voorst tot Voorst (foto links) en Daan Geldermans (foto midden) vervuilende dieselgeneratoren de wereld uithelpen. Met de insteek dat die ronkende aggregaten prima kunnen worden vervangen door mobiele accu’s ontwikkelden zij de Skoon Box, een enorme batterij (600 kWh) voor industrieel gebruik, ter grootte van een container.

Dat trok de aandacht van Koolen, die afgelopen juni in zee ging met het Rotterdamse bedrijf, een partnership waarbij Koolen “meer dan een miljoen euro” investeert en kennis en middelen worden uitgewisseld. Skoon bouwt ondertussen verder aan een deelplatform (’Skoon Cloud’), waar ook accu-aanbieders als Wattsun en Greener hun accu’s aan kunnen bieden.

4. Floading Energy Infra

Floading Energy Infra levert laadsystemen, waaronder ook draadloze, voor elektrische auto’s, bussen en vrachtwagens. Dat is een sector waar Nederland wereldwijd in voorop loopt en wat daarmee een nieuw exportproduct is. Voor Koolen reden om een onbekend bedrag te investeren in het bedrijf uit Amersfoort. Floading-CEO Arnaud van der Sluis is ook oprichter Proov, de Utrechtse maker van draadloze laadsystemen voor bussen. 

Nieuwe CTO

Voor meer technische kennis haalde Koolen vorige maand Gerben Hilboldt binnen als nieuwe CTO. De elektronicaspecialist, die eerder bij onder andere VDL en Volkwagen werkte, bouwde in de VS bij Proterra samen met oprichter Dale Hill ‘s werelds eerste elektrische ov-bus.

Afgeketst

Niet alles wat Koolen aanraakt verandert in goud. Begin dit jaar vertrok hij als CEO van batterij-maker Lithium Werks, nadat een grote investering in een batterij-campus in Twente op het laatste moment afketste. Koolen ging wel door met de Hengelose maker van lithiumbatterijen Super B (zestig medewerkers,) dat hij eerder fuseerde met Lithium Werks, en dat nu weer onderdeel is van Koolen Industries. Koolen probeerde eerder energiebedrijf Eneco over te nemen, maar moet daarbij concurreren met Shell en Rabobank.

Koeien

Iets minder cleantech: Koolen wilde in Brazilië het grootste melkveebedrijf van de wereld neerzetten, maar dat 2,2 miljard euro kostende project mislukte door een gebrek aan financiering en politieke medewerking.

Een “natuurverschijnsel”, noemde Koolen het stranden van het megaproject vorig jaar in Financial Investigator. “Daar heb je je bij neer te leggen. Je kunt nog zo goed kunnen surfen, maar als er geen golven zijn, dan heeft het geen zin.” 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!