4 krachtige openingen voor een vlammende pitch

Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Een krachtige opening van je pitch is dus van ongekend belang. Nathalie Mangelaars, Elevator Pitch specialist en organisator van het NK Pitchen voor Ondernemers geeft vier openingen voor een vliegende start van jouw pitch. 

1. Gebruik een indrukwekkend feit

Je kunt indruk maken met feiten in je pitch, mits je ze op de goede manier gebruikt. Feiten en cijfers maken zaken tastbaar en worden onthouden. Een voorwaarde is dat het feit indrukwekkend is, of dat de uitkomst anders is dan men verwacht. Stel, jouw bedrijf produceert washandjes voor de zorgsector. Dan zou de opening van je pitch er als volgt uit kunnen zien:

“Ieder jaar worden er gigantisch veel washandjes gebruikt in de zorg.” Echter, het is veel krachtiger wanneer je hier een feit aan toevoegt en dit plaatst in een context: “Ieder jaar gebruiken verpleegkundigen in Nederland ruim 600 miljoen washandjes om patiënten te wassen.”

2. Stel een vraag

Aan het begin van een pitch wil je graag contact maken met je publiek. Een manier om je luisteraars direct te betrekken is het stellen van een vraag. Tip: Gebruik een gesloten vraag. Dit garandeert een kort antwoord, omdat ze simpelweg alleen de keuze tussen ‘ja’ of ‘nee’ hebben.

Let op: deze opening wordt vaak gebruikt door pitchers op een podium. Wanneer je ‘concurrentie’ hebt, kijk dan goed of je je voldoende onderscheidt door op deze manier te starten. 

3. Deel je visie

Heb jij een duidelijke visie en wil je deze delen? Dan zijn dit de magische woorden die je aan het begin van je pitch verwerkt: “Ik geloof”. Wanneer je hardop onderstaande zinnen opleest, merk je gelijk het verschil:

“Ik vind dat…” of “Ik geloof dat…”

‘Geloven’ geeft aan dat er een diepere motivatie aanwezig is, terwijl ‘vinden’ verwijst naar een mening. Bij het gebruik van bovenstaande termen is het verstandig om eerst je eigen naam en de naam van je bedrijf te noemen, anders komt deze opening wel erg koud op je dak vallen.

Tip: Check ook de TED-Talk van Simon Sinek als je geïnteresseerd bent om deze opening toe te passen. 

4. Storytelling

Ons brein is dol op verhalen. Bij het horen van een verhaal, worden namelijk dezelfde spiegelneuronen geactiveerd als wanneer je de situatie zelf meemaakt. Ook zijn onze hersenen continue op zoek naar samenhang tussen informatie-eenheden, waardoor een  verhaal makkelijker onthouden wordt.

Als ondernemer kun je storytelling inzetten om je bedrijf te pitchen, zeker als je bedrijf is ontstaan vanuit een persoonlijke behoefte. Let bij het inzetten van storytelling wel op de volgende punten:

  • Creëer een duidelijke hoofdrolspeler, bij voorkeur ben jij dit zelf.
  • Omschrijf de situatie waarin je je bevindt zo concreet mogelijk, inclusief de omgeving. Dus niet: “Ik stond in een verschrikkelijk kleine ruimte”, maar “Daar stond ik dan. In een ruimte van 2 bij 2 meter, zonder ramen en een flikkerend peertje dat amper licht gaf.”
  • Het probleem dat je omschrijft, moet overeenkomen met de oplossing die jouw bedrijf biedt.

Wil jij van andere pitchers afkijken hoe je deze verschillende krachtige openingen in kunt zetten? Kom dan op 31 maart 2016 naar het NK Pitchen voor Ondernemers in de Jaarbeurs. Als partner van dit evenement krijgen 25 Sprout Members de kans om naar dit evenement te gaan. Meer weten? Kijk op onze eventpagina voor de mogelijkheden. 

Nathalie Mangelaars is de eigenaresse van Pitch Queen en de Pitch Academy. Ook is zij de drijvende kracht achter het NK Pitchen. 

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!