Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 onderwerpen waar startups vaak wakker van liggen

Sprout-expert Philip de Roos (Legalloyd) sprak deze week tijdens Startup Fest Europe in de Apple Store in Amsterdam met 100 techondernemers over technologie en startups. Dit waren 4 meest besproken onderwerpen, met als bonus 3 tips van Alexander Klöpping (Blendle). 

1. Ethiek en privacy

Facebook en Google zijn dol op data. Je krijgt veel gratis, maar je betaalt uiteindelijk met de data die je voor hen genereert. Gebruikers worden daar kritischer op. Alexander Klöpping (een van onze klanten) voorspelt dat marktwerking uiteindelijk zal zorgen dat ondernemingen privacy hoger in het vaandel zullen zetten. Apple doet dat al. Zij verkopen de (geaggregeerde data) die hun klanten genereren niet. Sterker nog: ze registreren die data niet eens. Producten van Apple zijn dan ook niet gratis.

2. Visie en klantvraag

In alle startups is het mantra: lean. Je lanceert een nauwelijks levensvatbaar product en vervolgens vertrouw je op je klanten – zij zouden de juiste signalen geven over waar je product heen moet. Henry Ford (van de T-Ford) zag het anders. Is dat achterhaald? Volgens het panel niet.

De panelleden waarschuwen voor eindeloos A/B-testen zonder visie. Waar die visie vandaan moet komen? Uit de onderbuik van de ondernemer. De beste producten ontstaan waar A/B-testers en sweeping visionaries samenkomen. Teamwork en polderen, dus.


Sprekers Alexander Klöpping (Blendle), Philip de Roos (Legalloyd), Lonneke Makhija (Finaps) en Floris Evers (Peak4)

3. Druk, druk, maar niet té druk

De startup-ondernemers in de zaal van de Apple Store wisten het al: om een bedrijf groot te krijgen, moet je bereid zijn hard te werken. Strategie uitzetten, maar ook zelf het vuilnis buiten zetten en de afwasmachine inruimen. Toch was de zaal het erover eens dat druk zijn niet het doel is. Je moet ook als startupondernemer vrije tijd houden. Want alleen tijdens lummelen komen de briljante ideeën. De sweetspot ligt bij 60 uur werken, en verder chillen, aldus de zaal.

4. Development en offshoring

In de zaal zat ook een founder van een eventsoftware-startup. Hij gaf leiding aan 12 man, en vroeg zich af of hij development capaciteit moest outsourcen. Het panel zei: nee, niet doen als software de kern van je bedrijf is. Ja, wel doen als je eigenlijk een sales organisatie bent en software bijzaak is.

Het panel vond namelijk dat je alleen met eigen developers in dienst uitmuntende software kan maken. Uit de zaal kwam nog tegengeluid: voor veel developers kan werk bij een startup saai worden. Op topniveau is het leuk, maar in een grote startup zijn ook simpele klussen; en daar is een flexibele schil waardevol.

3 tips van Klöpping

Een startupondernemer uit de zaal vroeg aan Alexander Klöpping: hoe kom je onder de aandacht? Klöpping antwoorde: “Je bedoelt: hoe werkt marketing?”. De vraag was inderdaad wat te breed. Maar toch gaf Klöpping uit beleefdheid 3 tips: 

Tip 1: Wees geïnteresseerd en stel vragen. Ga langs bij mensen en zoek de raakvlakken; de exposure volgt vanzelf.

Tip 2: Wees brutaal en volhardend. Echt. Je kunt nog veel brutaler zijn dan je nu denkt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tip 3: Stuur korte emails.

Zie ook: de 4 belangrijkste kenmerken van een startup