5 dingen waar je beter geen hekel aan kunt hebben als je wilt groeien

Finish

Is er een geheime formule om je onderneming te laten groeien? Sprout-expert Christiaan Snabel denkt van wel. Het lastige is alleen dat je die formule zelf zult moeten uitvinden. Gelukkig zijn er wel wat handvatten. Bijvoorbeeld deze 5 dingen waar je beter geen hekel aan kunt hebben als je wilt groeien.

1. Plannen en vergaderen

Als ondernemer heb je aan één ding altijd te kort. En dat is niet geld. Maar tijd! Oorzaken? Je bent creatief en komen er veel kansen op je pad. Of je bent perfectionistisch. Of je bent beiden. Een killer-combinatie en sluipmoordenaar voor je groei.

Het goede nieuws is dat je daartegen wat kunt doen. En dat is goed plannen. Tegelijkertijd is dat iets waar veel groeiende ondernemingen moeite mee hebben. De waan van de dag krijgt snel grip op jouw goede voornemens. En dat is zonde want “Fail to plan = plan to fail”

Fail to plan = plan to fail

Plan daarom wat je per week opgeleverd wilt zien. Niet alleen voor je productontwikkeling, maar ook voor je marketing en sales. Je kunt daarvoor natuurlijk in Trello of Asana een backlog bijhouden.

Maar samen met mijn klanten maak ik altijd een roadmap over meerdere kwartalen. Zo houden we zicht op écht belangrijkste taken en borgen we de lange termijn prioriteiten en groei.

Het is overigens bij zo’n roadmap wel zaak dat je dit combineert met een goede overlegstructuur waarin je de issues en voortgang bespreekt. Naarmate bedrijven en teams groeien, hebben mensen behoefte aan structuur, heldere verwachtingen en duidelijkheid. Een goede overlegstructuur biedt ze dat. Geen ritme, geen cadans en geen structuur is op termijn ……geen resultaat!

2. Afmaken

Ik noemde hierboven al de killler-combi van creatief en perfectionistisch tegelijk zijn. Eigenschappen die – als ze vat op je krijgen – enorm kunnen vertragen. Een andere valkuil is niet kunnen afmaken.

The world has enough starters, be a finisher

Is afmaken niet je kernkwaliteit? Dan zijn dit een paar praktische productiviteitstips:

  • Let er bij het samenstellen van je team op dat je een afmaker hebt.
  • Creëer een stok achter de deur zodat je het werkt af moet maken. Bijvoorbeeld door een deadline met collega’s te communiceren.
  • Maak je klussen niet groot of hak ze in stukken.
  • Zonder je af en focus. Dan gaat afmaken vaak beter
  • Stel het afmaken niet uit, maar begin er ’s ochtends vroeg mee. Lukt het? Dan heb je de hele dag een voldaan gevoel
  • Plan realistisch. Niets is zo frustrerend als elke keer die planning niet halen en er weer op nieuw aan moeten beginnen.
  • Werk in 1x door tot het af is.

Naast deze praktische tips, kun je jezelf ook strategisch of mentaal trainen zaken af te maken.

Net als veel andere ondernemers ben jij waarschijnlijk van nature geen afmaker. Anders was je waarschijnlijk nooit begonnen met ondernemen. Het goede nieuws is dat het gelukkig wel valt te leren.

3. Mensen laten gaan (of ontslaan)

Ja, soms moet je mensen die het tempo niet bijbenen laten gaan. En dat is zeker niet makkelijk. Maar de weg van de minste weerstand - en soms naïef optimisme - is dat je om de verkeerde redenen met mensen doorgaat. Bijvoorbeeld omdat:

- ze jou door die moeilijke begintijd hebben geholpen
- je denkt ze toch wel op te kunnen leiden
- ze anders hun stage of diploma niet halen
- je anders moet je weer gaan werven
- ze zijn zo gezellig of goedkoop zijn
- ze hebben het privé lastig
- er anders geen koffie meer voor je gehaald wordt;-)

Allemaal slechte argumenten natuurlijk. Als je hiermee doorgaat houd je jezelf voor de gek. En het kan killing zijn voor je transitie naar volgend fase.

Afscheid nemen van mensen betekent overigens niet dat je daar niet zorgvuldig mee om hoeft te gaan. Leg verwachtingen vast en communiceer helder. Dan kan en mag het niet als een verrassing komen dat iemands contract niet verlengd wordt. Is het moment daar? Neem op een waardige manier afscheid. Dat zal ook de rest van je mensen kunnen waarderen.

4. Geld uitgeven

Veel ondernemers hebben, als je het hen vraagt, positieve herinneringen aan de tijd dat ze hun bedrijf opstartten. Soms vanaf een zolderkamer. Of vanuit een goedkoop kantoorpandje op een uitgerangeerd bedrijventerrein. Iedere euro wordt in die fase vaak drie keer omgedraaid. Logisch. Het is die periode soms goed om een hekel te hebben aan geld uitgeven.

Als er echter serieuze cashflow is, moet je die hekel misschien een beetje overboord zetten. Zorg in ieder geval dat het niet omslaat in verkeerde zuinigheid, en voor een ‘pennywise pound foolish-houding

Groeien vraagt nu eenmaal keiharde cash en een andere houding ten opzichte van geld. Zie geld als een instrument, zet het aan het werk en laat het groeien. Neem marketing en sales. Je ziet daarvan echt niet direct resultaat. Maar als je vol instapt en het degelijk aanpakt, komt het op termijn echt naar je toe. Ben je niet bereid bent te investeren en je concurrent doet dat wel, zal je achterstand oplopen.

5. Mensen die het beter weten

Steve Jobs zie ooit: "We don't hire people to tell them what to do, we hire people who tell us what to do". Ook Steve had dus geen hekel aan mensen die het beter wisten dan hij. Hij maakte er op zijn tijd overigens wel flink ruzie mee, maar dat terzijde.

Om hard te groeien heb je nu eenmaal goede mensen nodig. Dat geldt de mensen in je bedrijf, maar ook voor flexibele schil en de andere partijen die je inhuurt. Investeren in kwalitatief goede mensen betaalt zich vroeg of laat altijd uit. 

Het kan overigens ook slim zijn om je als ondernemer te laten bijstaan in de vakgebieden waar je van nature geen feeling mee hebt, of waarvan gezien je veranderende takenpakket wat afstand moet nemen. Marketing kan bijvoorbeeld zo'n deelgebied zien. Dat wordt complexer, kostbaarder en als je wilt groeien volstaan simpele shortcuts niet meer. Voorkom dat je jezelf verliest in details. Laat je (team) hierin coachen zodat jij de hooflijnen kunt blijven zien en bewaken.

Mijn ervaring is vooral dat deze laatste tip goud waard is. Met name het uitvinden van jouw unieke groeiformule kan met name door een stukje gerichte (marketing)coaching een enorme versnelling geven aan niet alleen je zakelijke, maar ook je persoonlijke groeiproces.

Christiaan Snabel heeft ruim 15 jaar ervaring in salesgerichte marketing en digital. Als Marketing Coach helpt hij lead-marketeers en directies van (B2B) dienstverleners en tech-bedrijven hun marketing salesgerichter te organiseren. Christiaans specialiteiten zijn het opzetten en begeleiden van Go-To-Market en Predictable Revenue trajecten.