5 pitch decks die (uiteindelijk) groeigeld opleverden

airbnb oprichters

Ook succesvolle groeibedrijven hebben zich in hun begindagen een slag in de rondte moeten werken om hun verhaal aan te laten slaan bij investeerders. Een belangrijk wapen daarbij is de pitch deck. 5 voorbeelden om je te inspireren bij het presenteren van jouw verhaal.

Probeer het allemaal maar eens beknopt te presenteren: het probleem dat je product oplost, je team, het het businessmodel, je visie en de markt waarin je opereert. Onderstaande bedrijven wisten het allemaal gelikt samen te vatten, maar nog belangrijker: uiteindelijk - en soms pas na lange tijd - bereikten ze hun doel: financiering. 

In een succesvolle pitchdeck draait het niet alleen om grijze getallen, er is ook een meeslepend verhaal waardoor een potentiële geldschieter bij wijze van spreken al tijdens de presentatie zijn portemonnee open trekt. Nog een overeenkomst: onderstaande voorbeelden laten zien dat de slides weinig aan de verbeelding overlaten, het verhaal is direct helder. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je aan een setje slides genoeg hebt; bereid jezelf voor op een lading kritische vervolgvragen.

5 voorbeelden van pitch decks van (uiteindelijk) succesvolle bedrijven :

1. Airbnb:

Met deze slides presenteerden Airbnb-oprichters Brian Chesky, Joe Gebbia
en Nathan Blecharczyk hun piepjonge bedrijf in juni 2008 aan een groep van 7 investeerders. De ondernemers hadden 150.000 dollar nodig, tegen een waardering van 1,5 miljoen dollar. Helaas pindakaas: 5 van de 7 investeerders wezen het voorstel af (bekijk hun emails hier), de andere 2 lieten niks meer van zich horen.

2. Intercom

Toen Intercom-oprichter Eoghan McCabe eenmaal een investeringsronde van 50 miljoen dollar had binnengesleept, leek het hem leuk om ook zijn allereerste presentatie te delen. Die pitch uit 2011 leverde uiteindelijk 600.000 dollar op.

3. Buffer

Marketingbedrijf Buffer benaderde met dit pitch deck ongeveer 200 investeerders, vertelt oprichter Joel Gascoigne. "Daarvan spraken we er 50." 18 daarvan staken gezamenlijk 450.000 dollar in het bedrijf. "De belanrijkste reden voor het succes was dat Leo (medeoprichter, red.) en ik samen in een coffeeshop gingen zitten en elkaar constant bleven aanmoedingen om door te gaan, om nóg een email te sturen waarin we vroegen om een introductie of afspraak." 

4. LinkedIn

LinkedIn werd door de pers en analisten in het begin gezien als een nichespeler, zegt oprichter Reid Hoffman. "Of het was de 'Friendster' voor de zakelijke wereld. In beide gevallen is het lastig om groeigeld op te halen." Met deze slides haalde Hoffman in 2004 niettemin 10 miljoen op. 

5. WeWork

Dit is een voorbeeld van een startup die al een stuk verder is: WeWork (co-working) scoorde in 2014 een investering van 355 miljoen dollar bij grote spelers zoals Benchmark, Goldman Sachs en T. Rowe Price. Opricher Adam Neumann kent het klappen van de zweep; hij sleepte tot nu toe 1,4 miljard dollar binnen, tegen een waardering van 16 miljard. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl