Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 succesvolle startup-pivots: van 3D Hubs tot Twitter

Soms moet je het roer als ondernemer drastisch omgooien. Deze startups waagden de sprong naar een compleet nieuw businessmodel. 

Je hebt een idee waar iedereen op zit te wachten – dénk je. Wanneer de gedroomde massa gebruikers en klanten zich echter weigert aan te dienen, begint de tijd te dringen. Het geld raakt op en het uitbetalen van salarissen dreigt te worden uitgesteld, dus er moet wat gebeuren. Je moet op zoek naar een pivot, oftewel een radicale koerswijziging.

Want eerlijk is eerlijk, soms is je idee niet de oplossing voor een probleem. Zoals Jaeques Koeman (Edia) het eerder verwoordde tegen Sprout: “We waren een bedrijf dat problemen zag en met veel passie zelf oplossingen ging bedenken. Maar wat we niet deden, was goed luisteren naar de uitdagingen van de mensen in het veld zelf.”

Deze bedrijven verzetten ook succesvol de bakens:

1. 3D Hubs

Brian Garret, Filemon Schöffer, 3D Hubs

Sprout-Challenger van het jaar 3D Hubs begon in 2013 als een wereldwijd netwerk van 3D-printers, waarop eigenaren van printers hun apparaten konden delen met particulieren. Die particuliere doelgroep bleek na 3 jaar pionieren echter geen goede keuze, vertelde mede-oprichter Brian Garret afgelopen november aan Sprout. 

“Wat we (…) voor ogen hadden bestond niet; 3D-printen ging niet de consumentenkant op. Zoals veel startups gingen we testen en zo kwamen we uiteindelijk tot het B2B-idee.” 3D Hubs is nu een toegangspoort voor bedrijven, van Rolls-Royce tot Nasa, die op zoek zijn naar professionele productiecapaciteit om binnen een dag of twee onderdelen voor bijvoorbeeld een prototype in huis te hebben.

Lees ook: Challenger50-winnaar 3D Hubs: ‘Zonder pivot hadden we het niet gered’

2. Swipeguide

Willemijn Schneyder-Valbracht en Daan Assen begonnen 3 jaar geleden een dienst waar consumenten handleidingen voor elkaar konden maken. Maar dat crowd sourced model bleek, vergelijkbaar met 3D Hubs, niet de gedroomde aanpak. 

Na een stevige pivot ging Swipeguide volledig busines-to-business. Klanten zijn nu bedrijven die hun handleiding in een app willen stoppen. Gebruikers kunnen hierdoor de gebruiksaanwijzing van hun kinderwagen, computer of printer stap voor stap doorlopen op hun telefoon.

3. YouTube


YouTube-oprichters Steve Chen en Chad Hurley

Met 2 miljard maandelijkse gebruikers is YouTube de onbetwiste koning voor online video’s; van lollige katten tot wereldberoemde vloggers. Dat terwijl oprichters Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim de site oorspronkelijk bedachten als een videoversie van de online datingdienst HOTorNOT.

Het was indrukwekkend om te zien dat mensen zelf content konden uploaden, zei Karim een jaar na de lancering tegen het Amerikaanse magazine Time. Het te beperkte concept voor een datingsite hield het echter maar een paar maanden uit. Toen gebruikers in de lente van 2005 begonnen met het uploaden van video’s, leidde dat tot een stortvloed van de meest uiteenlopende onderwerpen. De oprichters besloten min of meer achterover te leunen terwijl de free for all-sneeuwbal zich bijna vanzelf ontwikkelde tot iets gigantisch. Investeerders begonnen zich in drommen te melden aan de voordeur van de pizzeria waar Youtube destijds boven gevestigd was.

4. Slack 

Stewart Butterfield
Stewart Butterfield, oprichter van Slack

Ondanks concurrentie van Facebook en Microsoft, groeide Slack uit tot de bekendste chatdienst voor bedrijven, met inmiddels 8 miljoen dagelijkse gebruikers (waarvan 3 miljoen betaald). Maar het op 7 miljard dollar gewaardeerde bedrijf van Stewart Butterfield, dat dit jaar naar de beurs gaat, ontstond opvallend genoeg als spin-off van een online spelletje. 

Na zijn vetrek bij Yahoo, dat zijn vorige bedrijf Flickr had overgenomen, begon Butterfield online multiplayer-gameplatform Tiny Speck. Maar ook na 3 jaar ploeteren, sloeg de eerste game Glitch niet aan en erkende Butterfield dat het project de 17 miljoen dollar aan opgehaalde vc-dollars nooit zou kunnen rechtvaardigen. Butterfield zette Glitch op zwart, maar besloot Tiny Speck in leven te houden. Hij voelde aan dat de techniek die Tiny Speck had ontwikkeld voor het uitwisselen van berichten binnen Glitch best weleens breder toegepast zou kunnen worden. Die slimme ommezwaai leidde in 2013 tot de lancering van het nu wereldberoemde Slack.

5. Twitter


Twitter-grondlegger Jack Dorsey

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Twitter begon als een podcastdienst, maar eindigde als microblog. Mede-oprichter Evan Williams stortte zich in 2005 op podcasting met Odeo, maar ondanks een seed-investering van 5 miljoen dollar slaagde de ondernemer er niet in het bedrijf goed van de grond te krijgen. 

Eén van de techneuten van het podcastbedrijf, de latere Twitter-ceo Jack Dorsey, bleek ondertussen een berichtendienst in elkaar te hebben gesleuteld. Toen ‘Twittr’ vervolgens ook buiten Odeo bekend werd, reageerden buitenstaanders in eerste instantie verbaasd. “Hoe zouden de aandeelhouders zich voelen over zo’n zijproject?”, vroeg het invloedrijke Amerikaanse techblog TechCrunch zich af. Het delen van 140 tekens bleek echter al zo snel een hit dat Odeo zichzelf volledig transformeerde tot wat Twitter zou gaan heten.