6 crowdfundlessen van een startup die de markt voor 3D-printen voor bedrijven wil disrupten

Additive Industries

3D-printplatform Beamler probeert deze weken voldoende groeigeld bij elkaar te vinden om te kunnen uitbreiden. Oprichter Willem-Jan van Loon deelt zijn tips en ervaringen met Sprout.

Stel, een ingenieur van Shell of General Electric heeft een product dat hij door een 3D-printer wil laten produceren. Hij laat zich in dat proces dan meestal leiden door de voor hem bekende printers en materialen en dat zorgt voor een beperkt speelveld. Beamler wil daar iets aan doen met een wereldwijd netwerk van ruim 300 3D-printlocaties voor ingenieurs.

Een jaar na de lancering is wil het team uitbreiden met nog eens drie mensen. Tijd voor een crowdfundingcampagne, vertelt oprichter Willem-Jan van Loon. Zijn startup haalde via Symbid binnen zeven dagen al het doelbedrag van 150.000 euro binnen en wil daar de komende twee weken nog eens een ton aan toevoegen om zo sneller te kunnen uitbreiden.

Risicoprofiel

“Ik kwam er al heel snel achter dat het voor ons lastig is om met fondsen te praten", licht Van Loon zijn keuze voor crowdfunding toe. "Daarvoor is het risicoprofiel van Beamler veel te hoog en ons product te technisch."

"Dan kom je dus bij individuele angels terecht. Omdat het best ingewikkeld is om met al die mensen aparte afspraken te maken, hebben we voor crowdfunding gekozen. Een mooie manier om angels te bundelen en daar family, friends & fans aan toe te voegen.”

“Wij zijn een club van zeven techneuten. Regelrechte geeks eigenlijk. Van marketing hebben we geen kaas gegeten en om die reden hebben we bewust hulp gezocht bij een externe partij die dit proces al veel vaker gedaan heeft.” 

6 crowdfundlessen die Van Loon tot nu toe leerde: 

1. Voorbereiding

“Dit is echt het allerbelangrijkst onderdeel van een geslaagde crowdfundingcampagne. Je moet een heel marketingplan hebben klaarliggen en precies weten wat je deze week, volgende week en die week erna doet. Waar het verder in de voorbereiding vooral om gaat is dat je zoveel mogelijk mensen weet te bereiken."

"Ik ben continu bezig geweest met het uitbreiden van ons netwerk. Dat doe je bijvoorbeeld door alle mensen die je kent in maillijsten weg te zetten. Maak een lijst van investeerders, van family en friends en begin met het benaderen van al die mensen.” 

2. Investeer tijd

“Het is nu half juli, zelf ben ik al sinds januari grote delen van mijn tijd bezig met deze campagne. Besef goed dat je tijd moet investeren. Maak je agenda grotendeels vrij voor presentaties, lunches, netwerkborrels en andere gesprekken. Als je het goed wilt aanpakken, dan kost het je zeeën van tijd” 

3. Converteerbaar

“Nog niet elke investeer snapt het idee achter converteerbare leningen. Als je daar voor kiest, zoals wij gedaan hebben, dan moet je je documentatie goed op orde hebben. Maak een korte samenvatting, vertel precies wat iemand kan verwachten en op welke momenten hij zijn lening kan omzetten in een aandeel. Maak het dus zo simpel mogelijk. Dat betekent natuurlijk wel dat je zelf ook goed moet weten wat je nu eigenlijk aanbiedt.”

4. No shame

“Mensen vragen mij wel eens of het lastig is om mijn hand te moeten ophouden. Die schaamte moet je dus echt niet hebben. Deel je verhaal met iedereen die je kent. Ik heb de afgelopen maanden heel wat pitches gedaan en regelmatig haakten 90 procent van de mensen in het zaaltje meteen af. De twee mensen die dan bleven zitten hadden dan wel eens iets gelezen over 3D-printen en waren nieuwsgierig."

"Je moet er dus wel tegen kunnen dat je wordt afgewezen. De eerste investeerder die toehapte was een beurshandelaar. Tijdens ons gesprek zei hij ineens dat hij wel 10.000 euro wilde doen. Kun je nagaan, ik vroeg er niet eens naar. Vaak draait het om enthousiasme en speelt de gun-factor een wezenlijke rol van betekenis.”

5. Je verhaal

“Ook dit is een belangrijk onderdeel van je voorbereiding. Zorg er bij een crowdfundingcampagne voor dat je verhaal klopt, je voldoende content hebt om dat te laten zien en dat je startup likeable is. En geef je campagne een naam die makkelijk deelt. Die van ons is #WeWillMakeIt

6. Momentum

“Via angels hadden wij aan het begin van onze campagne al 40 procent van 150.000 euro binnen. Voor ons was dat het moment om live te gaan. Vanaf dat moment gingen alle luiken open en zeven uur later zaten we op een ton en 7 dagen later op 150.000 euro. Het is dus heel belangrijk dat je momentum vindt én houdt. Je campagne moet blijven leven."

"Zo is één persoon nu vooral bezig met het schrijven van content en een ander met het plaatsen daarvan. We hebben ook een lijst gemaakt met influencers uit de branche die we deze week gaan benaderen. Daarnaast kun je onze campagne op onze homepage met één klik delen via Facebook, Twitter en LinkedIn en zijn we aan het vloggen geslagen. Onze tweede video is al 15.000 keer bekeken.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl