7 dingen die we weten dankzij de beursgang van Snap

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, maakt binnenkort zijn langverwachte beursdebuut. In de aanloop naar die beursgang laat het bedrijf van Evan Spiegel zich in de boeken kijken, met daarin onder meer een jaarlijkse rekening van 400 miljoen dollar aan cloud-diensten.

Oprichter Evan Spiegel (26, verloofd met model Miranda Kerr) bedacht Snapchat in 2011 in zijn studentenkamer in Stanford. In eerste instantie als een dienst waarmee gebruikers elkaar afbeeldingen stuurden die 10 seconden nadat de ontvanger ze had bekeken weer verdwenen. Na vijf jaar van stormachtige groei brengt Spiegel zijn bedrijf - waarschijnlijk in maart - naar de beurs.

Op die manier wil Spiegel maximaal 4 miljard ophalen, schrijft Bloomberg op basis van anonieme bronnen. De waardering komt uit op zo'n 25 miljard dollar, ongeveer 60 keer de jaaromzet. Het is de grootste tech-beursgang sinds Alibaba. Het bedrijf krijgt een notering (beursnaam: 'SNAP') aan de New York Stock Exchange (NYSE), en niet aan de techbeurs Nasdaq.

Als voorbereiding op de beursgang gaat Snap met de billen bloot. 6 dingen die bekend werden dankzij de beursplannen:

1. Snap verliest, Google verdient

Snap zamelde tot nu toe 2,6 miljard dollar in bij investeerders, en dat geld wordt uiteraard bijna net zo hard weer uitgegeven aan overnames, personeel, marketing, sales en het ontwikkelen van nieuwe producten. Daardoor is het bedrijf verlieslatend. Om precies te zijn: in 2016 verloor Snap 515 miljoen dollar, vergeleken met 382 miljoen dollar in 2015. 

Een van de grootste kostenposten is het gebruik van de cloud-software van Google. Snap betaalt de komende 5 jaar voor die rekenkracht, opslag en bandbreedte 400 miljoen dollar per jaar, spraken beide bedrijven vorige maand af.

Het aantal personeelsleden verdriedubbelde het afgelopen jaar. Eind 2016 had Spiegel 1859 mensen in dienst, 600 meer dan in 2015. Spiegel verdiende zelf een jaarsalaris van 2,4 miljoen dollar.  Chief Strategy Officer Imran Khan streek de afgelopen twee jaar in totaal 151 miljoen dollar op, grotendeels dankzij een aandelenpakket dat hij kreeg bij zijn overstap van Credit Suisse.

2. Maar de omzet stijgt

Lag de omzet van Snap in 2015 nog op 58 miljoen dollar, het afgelopen jaar schoten de inkomsten omhoog naar 404 miljoen dollar.

Bijna alle omzet (97 procent) is afkomstig van advertenties. Verreweg de meeste inkomsten komen uit thuisland VS. In het vierde kwartaal van 2016 was dat land goed voor 165 miljoen dollar omzet, oftewel 88 procent van het totaal. Europa bracht een schamele 14 miljoen in het laatje, de rest van de wereld 5 miljoen. Gemiddeld genereert Snap per gebruiker ongeveer 1 dollar omzet.

3. Net als het aantal gebruikers

Het aantal actieve Snap-gebruikers steeg in 2016 met 48 procent naar 158 miljoen. Die gebruikers posten samen zo'n 2,5 miljard berichten per dag en openen de app dagelijks gemiddeld 18 keer. Een gemiddelde gebruiker spendeert 25 tot 30 minuten per dag in de app.

Het verhogen van de gespendeerde tijd en mate van interactie ('engagement') is voor Snap topprioriteit. 

4. De oprichters houden het voor het zeggen

Vergeleken met andere IPO's doet Snap iets uitzonderlijks: aandeelhouders hebben geen stemrecht. Daarmee zorgen oprichters Evan Spiegel (21 procent van de aandelen) en Robert Murphy ervoor dat zij de controle behouden: het duo behoudt ook na de beursgang zijn 89 procent van het totale stemrecht. De aandelen van Spiegel en Murphy zijn straks ongeveer 10 miljard dollar waard. 

Het is niet ongebruikelijk dat bedrijven zoals Facebook en Google een soort super-aandelen uitgeven, met extra stemkracht. Zo kende oprichter van Zynga Mark Pincus zichzelf een stemrecht van 70 stemmen per aandeel toe. Maar het stemloze aandeel dat Snap uitgeeft is bij een beursgang in de VS nog nooit vertoond. De tijd moet uitwijzen of investeerders zich daardoor laten afschrikken. 

5. Een ruzie met een medeoprichter kostte 157 miljoen dollar

Spiegel en Murphy raakten verwikkeld in een conflict met medeoprichter Reggie Brown. Die klaagde Snap aan vanwege het gebruik van zijn intellectueel eigendom. Om die zaak te schikken maakte het bedrijf 157 miljoen dollar over.

6. Snap grossiert in overnames

Snap trok afgelopen augustus 150 miljoen dollar uit voor de overname van Looksery, ontwikkelaar van lensfilters. Voor mobiel zoekbedrijf Vurb werd 114 miljoen dollar betaald. In maart werd emoji-maker Bitsery ingelijfd, voor 64 miljoen dollar. De overname van een - niet bij naam genoemd - "research and development-driven computer vision software company" kostte 47 miljoen.

7. Spectacles zijn geen omzetkanon

Snap noemt zichzelf een camera company. Maar de lancering van zijn eerste camera-product Spectacles zet wat inkomsten betreft nog niet echt zoden aan de dijk. Hoewel concrete cijfers ontbreken levert de bril-met-camera "nog geen signicifante omzet" op. Qua aandacht en gratis reclame was de lancering wel een groot succes.

Toekomst

De komende jaren worden spannend voor Spiegel en co. Zoals het bedrijf het in de IPO-formulieren zegt: "We hebben een korte operationele geschiedenis en een nieuw businessmodel, wat het lastig maakt om onze vooruitzichten en toekomstige financiële resultaten te beoordelen. Dat verhoogt het risico dat we niet succesvol zullen zijn."

De concurrentie is dan ook groot. Behalve Apple, Google en Twitter ziet Snap vooral Facebook-dochter Instagram als een bedreiging. In de beursplannen wordt Instagram in totaal 4 keer genoemd, zoals in dit fragment: "For example, Instagram, a subsidiary of Facebook, recently introduced a “stories” feature that largely mimics our Stories feature and may be directly competitive". Oftewel: Facebook kan elke Snap-functie direct kopiëren - naar een veel groter publiek. 

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!