Adyen-oprichter Pieter van der Does: 'Vermijd e-mail'

Pieter van der Does, Adyen

Spreek mensen liever direct aan dan dat je weer een e-mail schrijft, raadt Pieter van der Does (Adyen) andere bedrijven aan. 'Als mijn bovenburen zouden mailen over een lekkage, loop ik gewoon naar boven.'

Adyen-oprichters Pieter van der Does (ceo) en Arnout Schuijff (cto) verkochten zij hun betaalaanbieder Bibit in 2004 voor 100 miljoen euro aan Royal Bank of Scotland. Op de dag dat hun lockup-contract verliep startten zij in 2006 hun nieuwe betaaldienst Adyen (Surinaams voor 'nieuw beging'), met behulp van snelle cloud-software en open source.

De relatief onbekende 'unicorn' die onder meer betalingen regelt voor Netflix, Spotify en Uber. Een transacties met een waarde van in totaal 50 miljard dollar zorgen in vorig jaar voor een (winstgevende) omzet van 350 miljoen dollar.

Volume

De grootste uitdaging in het begin was genoeg volume op het platform krijgen, zegt Van der Does tegen de Britse krant The Telegraph. Waarom zou een verkoper zich het gedoe van het overstappen naar een relatief kleine speler op de hals halen? 

Dat lostte Adyen volgens Van der Does op door volume op te bouwen met kleinere klanten, om pas daarna op de grote vissen binnen te halen. "We pichten vanaf begin voor de grootste bedrijven, maar het duurde vijf jaar om ze aan boord te krijgen. Het vergt jarenlang geduld om dat soort relaties te bouwen."

Lees ook: Waarom Pieter van der Does (Adyen) zijn eigen term sheet schrijft

Een kleinere klant is ondertussen heel goed in het geven van feedback, zegt Van der Does. "Ze nemen de tijd om je precies te laten weten wat ze van je dienst vinden." Maar uiteindelijk is Adyen wel gebouwd voor de grote spelers, benadrukt de ondernemer.

Open cultuur

Adyen heeft een open en directe cultuur, zegt Van der Doest (inclusief de nodige feestjes). En daar hoort wat hem betreft zo min mogelijk e-mail bij. "Iedereen wordt aangemoedigd om de telefoon te pakken." 

De ondernemer vergelijkt die aanpak met zijn persoonlijke leven. "Als mijn bovenburen een lekkage zouden hebben en mij daarover een e-mail sturen, dan zou ik langskomen en met ze praten, in plaats van het onderwerp te escaleren met een nog een e-mail."

Vacatures

Adyen moet in de competitieve fintech-sector vechten om nieuwe mensen. Wereldwijd heeft het bedrijf tientallen vacatures open staan voor zijn kantoren in 14 landen. Een cultuur met minder e-mailen is volgens Van der Does efficiënter en voorkomt een groot verloop.

Denk niet dat je als ondernemer per definitie gelijk 'internationaal' moet gaan, geeft Van der Does tot slot mee als advies. Nederland was vanaf het begin te klein voor een online betaaldienst zoals die van Adyen, maar in Groot-Brittannië kun je flink meters maken voordat je de grens overgaat.

Van der Does: "Internationaal groeien is een uitdaging, en vaak juridisch en regeltechnisch complex, dus doe het pas wanneer je de juiste mate van operationele kracht hebt in je land waar je begon."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!