Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Als startup deelnemen aan Web Summit is schieten met hagel’

Deelname aan de Web Summit is als schieten met hagel, zegt ondernemer Robert Govers (Happix) in een gastblog. ‘Je kunt je afvragen of je met deze middelen via andere kanalen niet hetzelfde doel kunt bereiken.’

Afgelopen zomer kwam er opeens een bericht: ‘Apply for Websummit’s Alpha program!’We waren vereerd. ‘We zijn als startup geselecteerd!’ Maar wat kan je eigenlijk verwachten als startup bij Web Summit?

Lissabon barstte uit haar de voegen: de 600.000 bewoners werden aangevuld met 75.000 bezoekers uit 160 landen. Er was geen hotel meer te krijgen. Het is intussen het grootste tech-evenement ter wereld. Ook mijn bedrijf Happix, een one stop shop voor het vinden en boeken van fotografen, was er bij.

Gigantisch

Web Summit ontstond nog geen tien jaar in een kroeg in Dublin. Het is nu uitgegroeid tot een evenement waar startups, scaleups en investeerders duizenden euro’s betalen een ticket. De conferentie heeft een gigantisch oppervlakte van ongeveer een jaarbeurs-complex en nog een ‘kleine’ zaal ter grootte van AFAS Live voor de lezingen. Ondanks die grootte bots je nog steeds tegen iedereen aan en sta je overal lang in de rij.

Mensen lopen rakelings langs elkaar heen en zijn vooral bezig met hun mobiel. Dat is ook niet gek want alle informatie is terug te vinden in de Web Summit-app. En die heb je echt hard nodig om je plan te trekken of je weg te vinden.

Goede marketingmachine

Ter plekke bleek dat heel veel startups een uitnodiging krijgen van Web Summit. De marketing is goed geregeld: ‘Doe mee, de normale prijs voor één dag exposure plus drie tickets is 9.995 euro maar als jij geselecteerd wordt voor het Alpha programma is het slechts 995 euro!’ Je krijgt het idee dat je uitverkoren bent. Op de Web Summit merk je dat dit vooral slimme werving is. Niemand betaalt 9.995 euro. 


De openingsavond van Web Summit 2018

Is het het waard?

Het is voor een startup een stevige investering om deel te nemen. Tickets, vluchten, hotelovernachtingen: samen in ons geval zo’n 3.500 euro. De vraag is of je met deze middelen ook via andere kanalen hetzelfde doel kunt bereiken.

Bij de meeste stands zie je niet in een oogopslag wat ze doen. Een beeldscherm zegt niet veel. Op de podia zijn maar liefst 800 sprekers. Veel daarvan zijn podium gesprekken. Je zet vijf mensen bij elkaar en hoopt dat dat dat interessant is. Dat telt lekker snel door. Mijn ervaring is dat vooral de mensen die een voorbereide individuele voordracht houden écht inspirerend zijn.

80 centimeter

Onze exposure-plek op dag 3 was 80 centimeter breed. Dat is overigens voldoende groot. Wat er dan voorbij komt? Nogal wat bezoekers willen vooral uren van developers verkopen. Anderen gaan direct pitchen. Ook als het totaal irrelevant is. Veel zenden, weinig luisteren, dat type. Op de lijst staan namen van honderden investeerders, maar ik heb er niet meer dan 5 gezien.

Er is de mogelijkheid om Mentor Hours aan te vragen. Dan heb je een gesprek van 20 minuten waar je met je vragen terecht kunt bij een ervaringsdeskundige. Dat is kort om tot diepgang te komen. Met een goede coach of goede adviseur bereik je meer.

Schieten met hagel

Kortom, deelname aan de Web Summit is als schieten met hagel. Al is er door de enorme schaalgrootte wel een kans dat je net díe persoon tegen het lijf loopt die het verschil maakt. Hoewel er heel veel mensen zijn gaat het om relevantie. Uiteindelijk heb ik interessante contacten gelegd met een handjevol partijen, waaronder CM, nota bene uit mijn eigen stad Breda.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Web Summit kan een kans zijn. Maar is zeker geen garantie. En wat wordt voorgespiegeld is mooier dan de werkelijkheid. Maak voor jezelf daarom een goede afweging of het je de investering waard is.

Foto’s: Web SummitCC BY 2.0