Amsterdam heeft vanaf nu een jeu de boules-foodhal

Een foodhal waar je een potje jeu de boules kunt spelen. De ondernemers van Mooie Boules openen er vanavond voor het eerst een in Nederland - in hartje Amsterdam. ‘Het moet vanaf dag één winstgevend zijn.’

Het is er zeker eentje in de categorie ‘What will they think of next?’, maar in een oude loods in Amsterdam-Oost staat ‘ie dan toch maar: de eerste jeu de boules-foodhal ooit in Amsterdam. De foodhal telt zes keukens, waar gerechten zoals indische rijsttafels, kip en poké bowls bereid worden. Daarnaast dus een peloton aan jeu de boulesbanen; je moet er maar opkomen.

Jeu de boules-avonden

De foodhal is een initiatief van Mooie Boules, een jeu de boules-collectief van liefhebbers en vrienden Rogier van Genugten, Koen Houben en Jesse van der Meulen en Thomas Rohof. Zo’n 5 jaar geleden, in 2013, begonnen ze bij wijze van grap jeu de boules-avonden te organiseren op het museumplein. Er kwamen honderden mensen op af, waarop de vier besloten jeu de boules-evenementen te organiseren. Ze runden zelfs enkele maanden een jeu de boules-pop-up-bar.

Kapitaal vergaarden de jeu de boulers van Bavaria-moederbedrijf Swinckels Family Brewers en met een lening van de Rabobank. Volgens Van der Meulen zou het gaan om “enkele tonnen” geleend geld, maar hebben Van der Meulen, Houben en Genugten er ook “10 tot 20 procent” eigen geld in gestoken. Rohof heeft een klein belang, maar is als enige van de vier niet actief betrokken: hij is recent vader geworden en kijkt vanaf de zijlijn mee. De overige drie hebben een overeenkomst gesloten om het pand 8 jaar te huren - serieuze jeu de boules-business, dus.

Winstgevend

In 2 tot 3 jaar willen we onze lening terugverdienen

Volgens Van der Meulen moet de tent dan ook al “vanaf dag één” winstgevend zijn. “In 2 tot 3 jaar willen we de lening terugverdiend hebben.” En wat als het publiek over een paar jaar genoeg krijgt van het Franse balspel? “Dan moet het nog steeds succesvol kunnen zijn als foodhal. In de winter kan je ook overgaan tot andere activiteiten, zoals curling.” Van der Meulen heeft alle vertrouwen in zijn jeu de boules-concept. De pop-up-bar die Mooie Boules eerder in Amsterdam runde, maakte in 2 maanden meer dan 2 ton omzet en was winstgevend.

Van der Meulen kennen we ook als oprichter van startupstudio Aimforthemoon, mede-aandeelhouder van Mooie Boules. Net als zijn Mooie Boules-businesspartners runt hij dit concept naast zijn reguliere werk. Zien ze dat niet als bedrijfsrisico? Nee, denkt Van der Meulen. “We hebben voor deze foodhal iemand (Anne Pekelharing, red.) aangenomen die veel ervaring heeft, bij onder meer Madam Amsterdam in de A‘Dam Toren. Zij is verantwoordelijk en heeft al het personeel aangenomen. We willen nog uitbreiden met iemand die de businesskant aanvliegt. We zijn zelf met een clubje, dus stoppen er zelf ook veel tijd in.”

Mooie Boules heeft grootse plannen. Als het aan Van der Meulen ligt, breidt dit concept straks uit naar steden buiten Amsterdam. “Als het een succes wordt, willen we dat zeker doen. We zullen dan zoeken naar meer lokale ondernemers die dit als franchise willen opzetten.” Wanneer? “Misschien al in de loop van dit jaar.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.