Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

App voor studenten StuComm duikt met groot bereik op markt voor recruitment

Studenten-app StuComm wil de recruitmentmarkt bestormen, vertelt medeoprichter Ronald Kouvelt. Dat zou de Utrechtse scaleup weleens een flinke groei kunnen opleveren. 'Bedrijven stapten al in voordat deze feature live was.'

StuComm is een (whitelabel)app waarmee universiteiten, hbo’s en mbo’s communiceren met momenteel ongeveer 600.000 studenten. Het platform van oprichters Ronald Kouvelt en William Viveen bedient daarme zo’n beetje 60 procent van alle studenten Nederland, die via de app bijvoorbreeld hun roosters en cijfers kunnen checken. Onderwijsinstellingen kunnen via de app ook digitale collegekaarten aanbieden en studenten feedback geven.

Met een bereik van honderdduizenden studenten op zak is het nu tijd voor een nieuwe tak van sport, vertelt Kouvelt aan Sprout. Zijn dienst wil zich nu ook begeven op het domein van grote recruiters zoals YoungCapital en Randstad.

Jullie duiken nu ook op de recruitmentmarkt, waarom? 

“We kregen van universiteiten, hbo’s en mbo’s de vraag wat we voor ze konden doen op het gebied van carrièrediensten en het betrekken van studenten bij bedrijven in de regio. Ook wil bijvoorbeeld de Universiteit van Utrecht graag in contact blijven met studenten op het moment dat zij gaan werken. Daar is nog niet echt een technologie voor. Wij hebben een app die door studenten gemiddeld vijf keer per dag wordt gebruikt.”

Hoe werkt deze nieuwe dienst? 

“We bieden vacatures aan voor stages, bijbanen en research-opdrachten, en matchen die met de opleiding van een student. Een student ziet vervolgens alleen de vijf beste matches. Zo komen ook startups in beeld, die nu op recruitmentgebied minder zichtbaar zijn.”

“We zijn nu gestart met het aanbieden van de dienst bij 80.000 studenten in Utrecht en Noord- en Zuid-holland. Het gaat om enkele enkele honderden vacatures afkomstig van 15 bedrijven. We verwachten dat de komende tijd steeds meer scholen en bedrijven zullen aanhaken.”

Gaan jullie het leven van traditionele recruiters zuur maken? 

“Dat is niet onze doelstelling, maar we denken wel dat we dit op een betere manier kunnen aanbieden, omdat we een groot gedeelte automatiseren. Het gaat om studenten die nog niet afgestudeerd zijn, en die bijvoorbeeld vaak nog geen LinkedIn hebben waar recruiters ze kunnen bereiken.” 

Wat is het businessmodel?  

“Bedrijven betalen een jaarlicentie om vacatures te kunnen plaatsen. Zo krijgen ze een kans om bij studenten onder de aandacht te komen, op het moment dat ze zich net gaan oriënteren op een baan.”

Hoe belangrijk is deze nieuwe markt voor StuComm, ook qua omzet? 

“Qua omzet zullen we enorm kunnen stijgen. De eerste bedrijven die nu meedoen zijn ingestapt zonder dat de feature live was, en waren direct bereid om te betalen. Deze markt is heel gespannen. Bedrijven zitten overigens niet alleen te wachten op developers, maar ook op mensen voor de zorg en automonteurs.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“We gaan hier een serieuze groep mensen opzetten, want we zien het als een grote kans. Het wordt een soort onderneming binnen de onderneming, een heel nieuwe business.”

Lees ook: StuComm: van studentenkamer tot marktleider (en Roland Kahn als investeerder)