Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Buffer is de meest transparante startup ooit

Buffer (een social media-dashboard) is waarschijnlijk de meest transparante startup ooit. Van de salarissen van alle 24 medewerkers en hun taakverdeling tot en met de omzet en de afspraken met investeerders: alles is realtime zichtbaar.

Oprichters Joel Gascoigne (salaris: 175.000 dollar) en Leo Widrich (161.000 dollar) zien transparantie als een van hun belangrijkste waarden, onder meer omdat dit het hele team sterker zou maken en inspireren. ’Transparantie creëert vertrouwen, en vertrouwen is de basis van goed teamwork’, aldus Gascoigne.

Dat doet de van oorsprong Britse startup (inmiddels gevestigd in San Francisco) onder meer door alle e-mails binnen een team zichtbaar te maken aan ieder ander teamlid. Hoewel dat zorgt voor een flinke e-mailberg, zorgt de zichtbaarheid van alle input er volgens Buffer voor dat besluiten sneller genomen kunnen worden.

Een van de meest opvallende besluiten was om alle salarissen, en hoe deze onderbouwd worden, openbaar te maken. In een Google Spreadsheet is zo ten alle tijden te zien wat Joel, Leo en de rest van het bedrijf jaarlijks opstrijken voor hun ongetwijfeld noeste arbeid.


Buffers ‘Open Salaries’-aanpak in de praktijk

Ondertussen zijn alle bedrijfsinkomsten, inclusief opzeggingen en refunds, realtime te zien in een openbaar dashboard. Daarin wordt ook vermeld wanneer een klant upgrade naar een duurder abonnement, maar ook wanneer er sprake is van een downgrade.

Behalve transparantie wil Buffer zich ook qua interne besluitvorming onderscheiden. Het traditionele systeem met managers werd overboord gezet ten faveure van 6 onafhankelijk opererende teams. 


Zomaar wat cijfers die je – realtime – zou kunnen delen

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Investering

Ondanks, of misschien juist dankzij, al die openheid van zaken laten investeerders zich niet afschrikken. Buffer haalde vorige week 3,5 miljoen dollar funding op. De term sheet, waarin de afspraken met de investeerders staan, zette de startup vanzelfsprekend geheel online.

Klinkt Buffer als een goed voorbeeld? Of leidt al die transparantie vooral tot veel extra werk waar klanten niks mee opschieten? Laat het ons weten in de comments, of via Facebook en Twitter.