Connecterra haalt 7,8 miljoen op om koeien gezonder en productiever te maken

AI-platform voor koeien Connecterra krijgt een financiële boost van 7,8 miljoen euro. Door koeien nauwgezet te volgen zorgt de Nederlandse dienst ervoor dat boeren minder antibiotica en groeihormonen nodig hebben.

Meer efficiëntie en minder zieke koeien, dat is wat Connecterra belooft met zijn AI-dienst Ida. De Amsterdamse startup rust koeien uit met sensors, die data sturen naar een online platform. Daar ziet een boer hoe koeien zich gedragen. Eten ze bijvoorbeeld minder, of liggen ze meer? 

Door vroegtijdig in te grijpen zijn koeien minder lang ziek, wat antibiotica scheelt en zorgt voor meer melk per koe. In een onderzoek met Wageningen University bleek eerder dit jaar dat Ida-koeien gemiddeld één dag verzorging en medicatie nodig hadden, versus 3,6 dagen voor offline koeien. Het platform laat ook zien wanneer koeien drachtig zijn, en het tijd is om ze te insemineren. Boeren betalen enkele euro's per koe per maand.

De startup van Yasir Khokhar en Saad Ansari krijgt nu 7,8 miljoen euro om zijn AI-platform op te schalen. Met het groeigeld zet het bedrijf in op groei in Europa, de VS en Nieuw-Zeeland, gebieden waar wereldwijd de meeste koeien rondlopen op grootschalige boerderijen (Connecterra is geschikt voor boerderijen vanaf ongeveer dertig koeien).

Het geld is afkomstig van de internationale investeerder ADM Capital, het Franse voedselveiligheidbedrijf Kersia en Pymwymic, een Nederlandse impact-investeerder. Met de nieuwe ronde heeft Connecterra sinds de start in 2016 in totaal 18 miljoen euro opgehaald.

Corona

De coronapandemie versnelt de digitalisering van de landbouw, stelt Khokhar in een toelichting op de website van Connecterra. Dat zou onder meer komen doordat de schaarste aan personeel door corona nog verder is toegenomen. In de VS konden boeren hierdoor bijvoorbeeld minder goed een beroep doen op werknemers uit Mexico. Connecterra automatiseerde voor een Amerikaanse boer een hek dat tot nu toe handmatig open dicht gedaan werd. 

Connecterra is actief in zestien landen, en sloot partnerships met voedselconcern Danone en chemiebedrijf Bayer. Samenwerken met dit soort grote bedrijven, die Connecterra in een keer bij een grote achterban kunnen introduceren, is de beste manier voor de Nederlandse startup om snel op te kunnen schalen, in plaats van sensoren per individueel landbouwbedrijf te verkopen. 

Connecterra maakt voor zijn AI-kunsten gebruik van TensorFlow, een dienst van Google. Met dat programma wordt data in een zogeheten neuraal network gepompt, waarmee patronen naar boven worden gehaald. Koeien die van die patronen afwijken, duiken vervolgens op in Ida.

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl