Constantijn: 'Je verhaal pitchen voor een Amerikaans publiek is écht anders dan in Nederland'

Constantijn

Dankzij de inzet van Prins Constantijn en zijn team bij StartupDelta heeft Nederland met 53 startups (na Frankrijk en China) het grootste landenpaviljoen van de CES, de grootste technologieconferentie ter wereld. 'Het was flink onderhandelen, want de beurs is mega commercieel, je betaalt voor alles.'

De beurs is slechts een paar uur geopend, maar op het Holland Pavilion krioelt het van de internationale media en industry professionals. Hier op het Eureaka Park, waar 900 startups uit de hele wereld zijn verzameld, zoeken ze naar de krenten uit de pap: welke technologie gaat ons leven radicaal veranderen.

Publiekstrekker op het knaloranje paviljoen is overduidelijk Constantijn van Oranje-Nassau. De ene camera na de andere schiet voorbij voor een vluchtig interview met de startup prins van de lage landen.

In hoeverre helpt je achtergrond op dit internationale podium?

“Het is best apart: waar Amerikanen doorgaans weinig aandacht hebben voor Koningshuizen, lijken ze het erg spannend te vinden dat er een prince rondloopt. Directeur Gary Shapiro benoemde in zijn openingsspeech specifiek Nederland en noemde ons een voorloper qua innovatie. Dat hoeft hij natuurlijk niet te doen."

"Ik zie mijn status als een vorm van constructief opportunisme: zolang het een algemeen belang dient en het op een integere manier gebruikt wordt, heb ik daar geen problemen mee. In dit geval helpt het de aanwezige startups, daar doe ik het voor.”

Gary Shapiro en Prins Constantijn op de CES in Las Vegas

Nederland heeft een van de grootste stands op de beurs, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Het is een lang acquisitietraject geweest. Vorig jaar stonden wij er ook, maar toen was veel last minute geregeld. Toen hebben we met de organisatie afgesproken dat we het dit jaar anders zouden doen. Wij gaven aan dat we dachten met 40 bedrijven te kunnen komen, daar hadden ze wel oren naar."

De CES is een echte commerciële organisatie waar je voor alles betaalt

"Vervolgens moet je al die plekken wel voorfinancieren, want de CES is een echte commerciële organisatie waar je voor alles betaalt. Dat geld moest het team bij StartupDelta ergens vandaan halen. Je moet als organisatie er commercieel inzitten, zodat je een goede prijs onderhandelt.”

“Het vinden van die startups is ook best een opgave. Omdat het ‘startuppark’ relatief goedkope plekken zijn, stelt de organisatie strenge eisen aan de exposanten. Zo mogen ze niet ouder zijn dan drie jaar, daarna moeten ze door naar duurdere plekken op de beurs. Ook moeten de bedrijven klaar zijn voor een internationale stap, anders heb je hier weinig te zoeken. Met dat gegeven hebben we toch 53 serieuze bedrijven gevonden met prachtige technologie die aan alle eisen voldoen.”

Prins Constantijn met VR-bril

“Samen met de organisatie hebben we ook het ‘Unveiled’-evenement naar Amsterdam gehaald. Hier kreeg een breed publiek een voorproefje wat er in Las Vegas te zien is. Dit evenement werd al langer in Parijs georganiseerd, maar is daar Franstalig en dus voor Nederlandse bedrijven moeilijk om tussen te komen."

We zetten Nederland op de kaart als verbinder van het Europese startup-ecosysteem

"Wij hebben ons als Nederland naar de organisatie opgesteld als startuphub, waarbij het Engelstalige Unveiled-evenement in de Beurs van Berlage als gateway voor Noord-Europa zou dienen: ook startups uit Duitsland en Scandinavië konden hier exposeren. Zo zetten we Nederland op de kaart als verbinder van het Europese startup-ecosysteem.”

Hoe hebben jullie de startups geholpen in aanloop naar deze beurs?

“Samen met verschillende partners hebben we een heel voorbereidingsprogramma opgesteld met pitch-trainingen en masterclasses over zakendoen in Amerika. Maar ook met handvaten hoe je internationale media kunt benaderen."

"Leren pitchen voor een internationaal publiek is ongelofelijk belangrijk. Sommige ondernemers zijn flink eigenwijs en denken dat ze het allemaal wel weten, maar op een internationaal podium zijn de eisen gewoonweg heel anders. Zelfs bedrijven die in Nederland bij een internationale accelerator hebben gezeten, weten vaak nog niet hoe ze hun verhaal voor Amerikanen interessant kunnen maken. Gelukkig kun je dat makkelijk in een halve dag onder de knie krijgen, maar daar moet je wel voor open staan.”

Aan media geen gebrek op de CES

Waarom zijn dergelijke beurzen zo interessant voor startups?

“Naast het feit dat je internationale zakenpartners, media en investeerders tegen het lijf loopt, scherpt het je blik waar de rest van de wereld mee bezig is. Ontwikkelingen gaan zo razendsnel, dat wanneer je in Nederland blijft, waar de concurrentiedruk veel lager is, je wellicht minder de urgentie voelt om flink gas te geven."

"Het is belangrijk om met je concurrentie op het internationale speelveld in aanraking te komen. Uiteindelijk concurreer je immers niet met Nederland, maar met de rest van de wereld. Die mindset kun je niet vroeg genoeg in je startup-dna verwerken.”

Foto's via Flickfeeder

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.