Dancepionier Irfan van Ewijk: ‘Dit wordt net zo’n groot succes als ID&T’

Hij stond aan de wieg van ID&T, maar verliet de dancegigant in 2014. Nu is Irfan van Ewijk terug met een festivalapp, waarvan hij zijn eerdere successen als ondernemer denkt te evenaren. Toch stelt de ondernemer: ‘Ik heb nooit ondernomen met geld als doel.’

Irfan van Ewijk, oftewel de ‘I’ in ID&T, is terug op het ondernemerstoneel. Van Ewijk tuigde in de jaren ‘90 en ‘00 samen met Duncan Stutterheim een volledig dance-imperium op, met de inmiddels legendarische dancefeesten Thunderdome en Sensation als mijlpalen in hun carrières. Nadat Van Ewijk in 2014 uit ID&T stapte, was het lange tijd stil rondom de ondernemer.

Na jaren keihard ondernemen dacht de ondernemer zijn spreekwoordelijke cocktail-aan-het strand-periode te kunnen beleven. Al snel bleek echter dat het ondernemersbloed onverstoord door de aderen van de dancepionier bleef stromen. Niets doen was geen optie en Van Ewijk begon in 2016 te werken aan zijn volgende project: Woov, een app waarmee vrienden elkaar tijdens festivals kunnen vinden. Op een plattegrond kunnen gebruikers precies zien waar hun vrienden zich begeven. De app lanceerde in 2017 en de heren stellen al 700.000 gebruikers te hebben.

Al puilt de gemiddelde smartphone uit van de apps, Van Ewijk zit vol vertrouwen over het bedrijf dat hij met de 20 jaar jongere Sébastien Westerduin leidt. Woov, zo stelt hij, wordt net zo groot als ID&T, dat kán bijna niet anders. Hoe dan? Sprout vraagt het Van Ewijk en Westerduin.


Irfan van Ewijk (links) en Sébastien Westerduin (rechts) zetten een handtekening onder hun nieuwe ondernemersavontuur. 

Irfan, we hebben lang niets van je vernomen na de overname van ID&T aan SFX. Waar precies was je?

“Dat klopt! Bijna 25 jaar lang werkte ik hard voor ID&T. Na de overname heb ik even niet zo veel gedaan en hoorde je dus niet zoveel van me. Ik ben pas halverwege 2014 bij ID&T weggegaan. Het jaar erna heb ik beginnende evenementen georganiseerd. Ook zat ik in de adviescommissie van gemeente Haarlemmermeer.”

Nu werk je voor techstartup Woov. Hoe ben je hier beland?

Aanvankelijk dacht ik: het zal allemaal wel

“In 2016 was ik van plan niets te doen en een beetje te herbezinnen. Al vroeg in het jaar had ik een afspraak met een jonge ondernemer die mij graag wilde spreken. Hij bleek een revolutionaire manier te hebben om de festivalervaring te veranderen. Ik had al van het idee gehoord en dacht: ‘Het zal allemaal wel. Dit is weer de zoveelste persoon met een micro-oplossing voor een macroprobleem.’ Woov bleek echter een serieuze partij te zijn. Ik hoefde hier niet lang over na te denken en was snel overtuigd. Sébastien heeft veel ervaring en is een muziekliefhebber, die geïnteresseerd is in de organisatie. Hij vroeg zich af waarom er niets werd vernieuwd in een industrie die hip and happening is.”

Westerduin vertelt dat hij een “gevestigde naam” nodig had om “de industrie te benaderen”. Van Ewijk voldoet vanzelfsprekend perfect aan dit plaatje. “Het was niet moeilijk om hem van onze waarde te overtuigen. Ik richt me nu op de app en Irfan denkt als partner vanuit de markt en de industrie.” De twee stellen een “gelijk aantal aandelen” te hebben in het bedrijf. Er zijn nog meer aandeelhouders en de twee willen niet vertellen hoe hoog hun aandelenpercentage is. Voor Van Ewijk is dit in ieder geval vrij serieus: hij stelt fulltime aan Woov te werken.

Het idee van een app waarmee je je vrienden op een festival kunt vinden, is niet uniek. Zo bestaat er al zoiets als ikstahier.nu.

Westerduin: “Die app biedt één functionaliteit: uitleggen waar je staat. Wij laten niet alleen zien waar je vrienden zijn, maar ook waar jij moet zijn. Dat kan dus ook bij een bepaalde artiest zijn. Het doel van de app is dus juist om meerdere problemen van festival-bezoekers op een effectieve manier op te lossen waardoor de tijd op je telefoon wordt geminimaliseerd.”

Hoe ziet jullie verdienmodel er eigenlijk uit?

Westerduin: “Vorig jaar hebben we met adverteerders gewerkt. Dit zijn we nu verder aan het uitrollen. We willen puur op waarde werken, dus doen niet aan bannering. Ook willen we de adverteerders die met festivals samenwerken niet voor de voeten lopen. Daarom pakken we het samen met de adverteerder en het festival op. Vorig jaar kreeg elke Woov-bezoeker op Mysteryland bijvoorbeeld een speciale, persoonlijke aftermovie toegestuurd.”

Toch knap: jullie stellen wereldwijd al 700.000 gebruikers te hebben. Hoe kregen jullie dit voor elkaar?

Het sociale element is belangrijk

Westerduin: “We werken veel met festivals samen. Deze week met ADE, bijvoorbeeld. Zij doen dan samen met ons de marketing. Bijna de helft van de gebruikers wordt bovendien door vrienden uitgenodigd. Logisch, want je gebruikt de app met je hele vriendengroep.”

Van Ewijk: “En dat sociale element is ook belangrijk. Zien waar iedereen is en zelf bepalen of je bij ze aan wil sluiten.”

Toch zullen critici zeggen: in vergelijking met je ID&T-avonturen stelt dit weinig voor, Irfan. Wat zeg je tegen hen?

Geld is een gevolg van succes, en niet andersom

“We hebben al een poosje onder de radar geopereerd. Met veel critici zijn we nooit in aanraking gekomen. Maar of het net zo’n groot succes wordt als ID&T? Dat kán bijna niet anders, want we voorzien zo duidelijk in een behoefte. Maar we zien het wel. Ik heb nog nooit ondernomen met geld als doel. We gaan wel voor succes, maar geld is vaak een gevolg van succes en niet andersom. Waar Woov eindigt, de tijd zal het leren.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!