De groeipijn van een startup-ondernemer (gastblog)

In een openhartig verhaal kijkt ondernemer Tim de Kraker terug op 2016 en de groeipijnen van zijn startup BarDoggy, een app waarmee horeca-ondernemers hun bezoekersaantallen kunnen vergroten. Hoe gaat hij om met tegenslagen zoals wanbetalers en het afscheid moeten nemen van collega's?

Ik weet het nog goed uit mijn jeugd. De pijn in mijn benen als ik 's nachts in bed lag en die me vaak wakker hield. Op dat moment wenste ik dat de pijn weg ging, maar nu besef ik dat ik dan waarschijnlijk de ‘kleine jongen’ was gebleven die ik toen was.

Het leven van een startup-ondernemer is in veel gevallen vergelijkbaar. Van een afstand ziet het er natuurlijk geweldig uit. De pieken zijn soms zo hoog dat ze lastig te omschrijven zijn. Maar de stress, de eenzaamheid in het ondernemerschap en het harde werken zijn de prijs die je ervoor betaalt.

Dit wordt niet door iedereen gezien of gevoeld. Met name 's nachts als je gaat slapen voel je de pijn van het groeien en ervaar je de andere kant van de startup-medaille. Toch is het heel simpel. Je moet er doorheen en de pijn is een teken dat je stap voor stap groeit naar de volwassen onderneming/ondernemer die je wilt worden.

Daarom allereerst hulde voor alle ondernemers die hun droom najagen. Die alles geven om hun doel te bereiken. Die zich soms eenzaam en onbegrepen voelen maar er toch voor kiezen om door te blijven gaan. Respect!

Tegenslagen

2016 was voor mij weer zo'n jaar met grote ups, maar ook veel tegenslagen. Het afgelopen jaar hebben we ruim 200 locaties aangesloten bij BarDoggy. Misschien lijkt dit niet zo’n bijzondere prestatie, maar als je meeneemt dat elk van deze locaties gemiddeld 300 euro betaald heeft in een markt waar nauwelijks budget voor innovatie en apps is dan begrijp je dat dit niet zonder slag of stoot is gegaan. 

Als ik dit opnieuw zou kunnen doen dan zou ik zoeken naar een andere manier om bij de horecalocaties binnen te kunnen komen. Maar, dankzij het netwerk van 200 locaties hebben we bij 70 locaties een eerste pilot kunnen draaien met Jägermeister, Sourz (Maxxium) en Flügel. De uitkomst is dat er ruim 9.000 drankjes ingewisseld zijn met de app en dat de pilot ver boven de verwachting gescoord heeft.

Groei

De consument weet ons te vinden. Bijna 30.000 mensen bezoeken maandelijks het platform om drankjes in te wisselen en te kijken of er nog leuke feestjes zijn. In December zijn er bijna 5.000 consumpties met de app besteld. Dat is over de afgelopen 12 maanden een groei van 2000%.

De groei is te danken aan 2 stappen die we gezet hebben. In eerste instantie hebben we bij bijna alle locaties posters opgehangen in klik-lijsten met daarop afbeeldingen van de lekkere drankjes en hoeveel voordeel je daarop krijgt. Daarnaast zijn we begonnen om elke week een update te mailen naar alle gebruikers, met een overzicht van de acties en feestjes die in het komende weekend beschikbaar zijn in hun omgeving.

Wanbetaling

Het uitrollen van de eerste 200 locaties was erg duur. Daarnaast resulteert meer dan 10% van de facturen in een wanbetaling. De kosten voor het aansluiten van een nieuwe locatie zitten met name in het salaris voor de medewerker. Als je ook de materialen meeneemt kost het al snel 600 euro per locatie. Dat betekent dat een klant minimaal 2 jaar moet blijven voordat er quite wordt gespeeld. Dit is al met al een grote drempel om snel te groeien en iets waar veel investeerders op afhaken. Opnieuw een goede les en dus ook een drempel om aan te pakken in 2017.

Met de bovenstaande lessen op zak zijn we met het team nu hard bezig om de strategie uit te voeren die past bij deze volgende fase. We worden opgemerkt door (drank)merken en in de afgelopen 3 maanden is de omzet vanuit deze partijen verdubbeld.

De liquiditeit biedt op dit moment geen ruimte om verder te gaan in het uitrollen naar meer locaties op de manier zoals we dat tot nu toe deden. We zullen daarom de komende 6 maanden vol focussen op de samenwerking met de merken en samen met deze partijen aan de slag gaan om horeca ondernemers te ondersteunen bij het trekken van meer (nieuwe) gasten en het aanbieden van leuke acties.

Budget

Niks aan de hand zou je denken. Maar doordat we afgelopen jaar ruim 60.000 euro te kort kwamen is er geen budget meer voor de 3 collega's van het salesteam. We hebben het dan dus nog niet eens over de softwareontwikkeling en de overige bedrijfskosten gehad. Veel startups zullen dit punt zonder twijfel herkennen. Je groeit enorm hard en toch kun je niet verder op dezelfde koers.

Met name de beperkingen in schaalbaarheid bij het plaatsen van posters in horecalocaties zou op de lange termijn ons bedrijf beperken in groei en daardoor zullen we nooit de markt leidende positie kunnen bereiken die we ambiëren. Ook horecaondernemers zijn nog niet altijd even overtuigt van de noodzaak om te innoveren en volgen liever dan dat ze voorop lopen en met innovatie aan de slag gaan. Wat dat betreft komen we nog net een beetje te vroeg. 

Draagvlak

BarDoggy werkt het beste als je er als ondernemer ook actief mee aan de slag gaat. Een uurtje of 2 per week zorgt ervoor dat de content regelmatig ververst en dat social media ingezet wordt om de acties onder de aandacht te brengen. Het feit dat er zoveel locaties bij ons aangesloten zijn zorgt gelukkig voor een breed draagvlak bij de consument. Bij ongeveer 40% van de aangesloten locaties zien we een mooie tractie. Maar bij 60% is er meer ondersteuning en aftersales nodig om de resultaten te verbeteren. Opnieuw een les waar we mee aan de slag kunnen.

Qua doorontwikkeling hebben we geleerd dat we de interactie met gebruikers hard kunnen laten groeien door de toevoeging van een aantal leuke nieuwe functies. In januari staat een gebruikersmeeting gepland waarbij we de identiteit en het gebruik samen met onze users doornemen en verder zullen uitwerken.

Een van de belangrijkste mijlpalen van afgelopen jaar is de samenwerking met Tape. Dit creatieve marketingbureau heeft erg veel ervaring in de horecasector en een van de eigenaren is zelf ook horecaspecialist. Samen met Tape pakken we de strategie op om komend jaar de gebruikersaantallen heel snel te laten groeien en om campagnes te ontwerpen waarmee samen met merken bereik, activatie en traffic kunnen creëren voor onze locaties. Hiermee zorgt BarDoggy voor een beter resultaat bij de huidige aangesloten vestigingen. We zullen de nieuwe functionaliteiten lanceren in onze thuishaven Haarlem, en dan via Amsterdam de rest van Nederland uitrollen.

Pijn

Het niet kunnen verlengen van de contracten van de 3 sales medewerkers was mijn grootste frustratie van 2016. Dat doet pijn! Pijn bij de collega's die zich afgelopen jaar uit de naad gewerkt hebben. Pijn bij mij als ondernemer omdat ik afscheid moet nemen van 3 collega's die ik enorm waardeer en waarmee ik afgelopen jaar toch veel heb meegemaakt.

Gelukkig las ik van de week dat een van de collega’s ook al weer een nieuwe job had gevonden nog voordat het dienstverband bij BarDoggy afgelopen was. Voor mij het besef dat ik me ook daarover eigenlijk teveel zorgen heb gemaakt.

Door

Veel tijd om er bij stil te blijven staan is er niet. Je moet direct weer door. Door met het ontwikkel team, door met de bestaande business en door met het uitbouwen van partnerships. En hoe gek het ook klinkt, het uitwerken van nieuw functies en de groei van de gebruikersaantallen geeft direct veel nieuwe energie. Elke startup weet het. Het veranderen van je strategie is noodzakelijk om te ontdekken hoe je sneller bij je doel kunt komen. In vakjargon noemen ze dit een pivot. 

Sommige startups hebben er wel 20 nodig voordat ze hun ware identiteit aannemen. AirBnB maar ook Twitter zijn daar mooie voorbeelden van. Dus een hart onder de riem voor ondernemers die iets van de bovenstaande lessen herkennen.

Ik wens jou (en met name de ondernemer in je) een geweldig 2017. Blijf gas geven, blijf op je tenen lopen, en blijf groeien!


BarDoggy stond in 2015 in de Sprout Challenger50. Tim de Kraker is ook Sprout-member.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!