Deelstartup Gearbooker richt zich op de creatieve industrie

De deeleconomie brak al door in de auto-, boten- en vastgoedindustrie, maar ondernemer Jonathan Stranders (37) ziet ook voor de creatieve industrie mogelijkheden.

Al sinds 2010 leidt Stranders (foto rechtsonder) de onderneming PicturePresent, een e-commercebedrijf in de fotografiesector. Om zich heen zag hij dat collega’s voor een project geregeld een dure camera of een lichtscherm nodig hadden. Zoiets puur voor eenmalig gebruik aanschaffen is zonde van het geld, terwijl commerciële verhuurders niet altijd alles op voorraad blijken te hebben. Stranders ontdekte dat huurders en verhuurders daarom al snel aangewezen bleken op speciale Facebook-groepen.

Gearbooker

Dat kan handiger, dacht de ondernemer. Hij begon daarom afgelopen zomer met de startup Gearbooker, een platform waarop mensen uit de creatieve industrie spullen kunnen huren en verhuren. Stranders investeerde nagenoeg een ton uit zijn andere onderneming, en werkt nu met drie man (3 fte) in Rotterdam aan zijn nieuwe startup.

Dit voorjaar kwam de 35-jarige Ruben van Bodegom - “de andere co-founder” - aan boord, die op zijn beurt ook wat eigen vermogen inlegde. Hoeveel, dat houden de ondernemers in het midden. Sinds maart is hun website open voor publiek, en ze hebben sindsdien vijfhonderd gebruikers. Er staat voor bijna een miljoen euro aan apparatuur op de website aangeboden en er zijn al bijna tweehonderd transacties uitgevoerd.

Toch knap voor een paar maanden werk. Wie hierdoor denkt dat Stranders flink heeft geïnvesteerd in advertenties, heeft het echter mis. De ondernemer struinde simpelweg alle Facebook-groepen af voor audio-, video- en filmmakers. Daar postte hij over zijn nieuwe service. Ook lichtte Stranders het klantenbestand van PicturePresent in over zijn nieuwste project. En vooruit, hij heeft ook op een paar beurzen gestaan.

Communitygevoel

Met ons platform hopen we mensen met elkaar in contact te brengen

Stranders stuurt sterk aan op het communitygevoel op zijn platform. Tot zijn inspiratiebronnen behoren dan ook de usual suspects: Airbnb, Snapcar, car2go, dat soort namen. “Voor auto’s, campers, boten en huizen heb je al een deelplatform”, zegt Stranders. “Voor de creatieve sector ontbreekt het echter nog een beetje. Toch werken juist creatieven vaak met dure apparatuur, die je soms liever huurt. Veel creatieven zijn bovendien zzp’er en werken dus alleen. Met ons platform hopen we mensen met elkaar in contact te brengen. Gebruikers halen de apparaten bij elkaar op.”

Van iedere transactie die gedaan wordt, gaat 15 procent richting de rekening van Gearbooker. Stel dat je elkaar via zo’n Facebook-groep zou leren kennen, dan omzeil je deze commissie. Stranders realiseert dit zich, maar benadrukt dat zijn website er ook een verzekering bijdoet. Als er iets met de apparatuur gebeurt, wordt dit door een verzekeraar vergoedt. Met welke verzekeraar hij samenwerkt, dat wil Stranders vanwege onderlinge afspraken niet vertellen.

Wel wil hij kwijt dat het nog een aardig karwei was om zo’n verzekeraar te vinden. Stranders zocht namelijk een partij die niet alleen in wilde staan voor de dagwaarde, maar ook voor de commerciële vervangingswaarde van het product. Zo’n polis voor een paar dagen, daar hebben de meeste verzekeraars nog weinig oren naar, stelt Stranders. Via zijn netwerk wist hij er uiteindelijk een te vinden.

Privacy

Stranders noemt zijn platform transparant voor de huurder en verhuurder. Gebruikers geven elkaar een beoordeling en wie hogere ratings heeft, krijgt een betere match. Het is een handig systeem, maar toch is er de laatste jaren ook een kritisch geluid te horen over deze platformmethode. In boeken als The circle en Je hebt wél iets te verbergen klinkt de vraag: hoe zit het met de privacy bij dergelijke techbedrijven?

Voor zijn eigen platform maakt Stranders zich geen zorgen. “Je blijft op ons platform anoniem totdat je met iemand zaken doet. Tot die tijd is alleen je voornaam zichtbaar. Wij verkopen daarnaast geen profielen of whatsoever. Wij moeten ook voldoen aan de privacywetgeving.”

PostNL

Als je 150 kilometer van elkaar vandaan woont, ga je niet met de auto op en neer

Stranders wil snel internationaal gaan met zijn platform, want hij weet dat in deze markt geldt: the winner takes it all. Volgend jaar wil Stranders de grens over, en begin 2018 hoopt hij break-even te draaien met Gearbooker. In de tussentijd is hij druk met het opzetten van een samenwerking met online vlooienmarkt Marktplaats. Hierdoor zullen Gearbooker-advertenties ook op dit platform verschijnen.

Daarnaast werkt Stranders achter de schermen aan een samenwerking met PostNL, zodat gebruikers elkaar apparatuur met de post kunnen verzenden. En dat sociale gevoel dan, sneeuwt zoiets niet onder als gebruikers elkaar niet meer fysiek zien? Volgens Stranders valt dat allemaal wel mee. “Deze service is vooral bedoeld voor als je 150 kilometer van elkaar vandaan woont. Dan ga je niet even met de auto op en neer.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.