Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Delftse regenwater-startup wint 100.000 euro in Green Challenge, half miljoen naar Zweden

Field Factors, een startup die op een slimme manier regen vangt in steden, heeft donderdagavond 100.000 euro gewonnen tijdens de finale van de Postcode Lotteries Green Challenge. De hoofdprijs van een half miljoen euro is voor het Zweedse Swedish Algae Factory.

Field Factors maakt een modulair systeem (Bluebloq) waarin regenwater gezuiverd wordt en teruggewonnen kan worden – in plaats van het door het riool te spoelen. Dat kan een oplossing zijn voor steden die met heftige regenbuien kampen en waar in droge tijden juist behoefte is aan extra water. 


Een Bluebloq van Field Factors in Rotterdam

Met de Bluebloqs wordt regenwater opgevangen en gezuiverd, zodat het op een later moment gebruikt kan worden voor parken en sportvelden en industrieel gebruik. Het grootste gedeelte van het systeem bevindt zich onder de grond. De bovenkant van de ‘regentuin’ bestaat uit een parkje met zitelementen. 

Het idee voor Field Factors ontstond op een regenachtige dag, zegt medeoprichter Karina Peña in een reactie op het winnen van de 100.000 euro. “Dat we nu 100.000 euro winnen met de Postcode Lotteries Green Challenge, is fantastisch. Met een groeiend team en lopende projecten in drie Europese steden, zijn we klaar voor de volgende stap. Deze prijs is voor ons een enorme impuls en brengt ons doel, dat in iedere stad duurzaam omgegaan gaat worden met water, weer een stukje dichterbij.”

Half miljoen naar Zweden

Field Factors was dit jaar een van de 6 Nederlandse startups die kans maakten op een geldprijs in de Green Challenge, een startup-competitie voor groene ondernemers. De hoofdprijs van 500.000 euro is dit jaar voor door Swedish Algae Factory. Het bedrijf uit Zweden maakt een innovatief materiaal van algen, waarmee bijvoorbeeld zonnepanelen een hogere opbrengst kunnen leveren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De runner-up-prijs van 200.000 euro ging naar Nuventura uit Duitsland. Naast Field Factors wonnen ook Desolenator uit Groot-Brittannië en Texel Energy Storage uit Zweden 100.000 euro.