Deliverect moet maandelijks bijna 68.000 abonnementen factureren voor zijn waardering van 12 miljoen euro

Deliverect

Startup Deliverect moet per maand bijna 68.000 abonnementen factureren om een geschatte waardering van 12 miljoen euro waar te kunnen maken, becijfert Sprout-expert Joachim Blazer. ‘Dat is best wel veel.’

Startups halen voortdurend geld op bij investeerders. Hun persberichten zijn echter bijzonder summier en daardoor lastig te begrijpen. Wat is eigenlijk de waardering van de startup? Hoeveel producten moeten ze maandelijks verkopen voor deze waardering? En voor wie is het daarmee een goede deal? In een nieuwe blogreeks op Sprout probeert Joachim Blazer iets van de getallen te snappen.

De Belgische startup Deliverect haalde eerder deze maand een investering van 3 miljoen euro op bij de Nederlandse investeerder Newion en de Belgische investeerder SmartFin.

De startup maakt software die de terminals van online maaltijdbezorgers zoals Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en Uber Eats aan de kassa van een restaurant koppelt. In zijn basispakket verkoopt Deliverect zijn software aan restaurants voor 39 euro per maand. Dit koppelt 1 bezorgservice aan de kassa. Iedere volgende bezorgservice kost 10 euro per maand extra.

Waardering

Stel dat Deliverect een marktconform aandelenbelang van 25 procent aan Newion heeft verkocht. Dan zijn ze gewaardeerd op: 3 miljoen euro, gedeeld door 25 procent = een waardering van 12 miljoen euro (post-money). 

Hoeveel abonnementen moet Deliverect maandelijks factureren om deze waardering van 12 miljoen euro waar te maken?

Exit

Stel dat dit een (grote) seed-ronde is. En dat Newion een rendement van 10x op zijn winnaars wil maken. En dat ze 2x moeten realiseren om verwatering te compenseren. Dan moeten ze een marktconforme 10 * 2 = 20x op hun investering maken.

Voor zijn waardering van 12 miljoen euro heeft Deliverect dan een exit value nodig van 12 miljoen euro * 20 = 240 miljoen euro.

Omzet

Stel dat Deliverect op het moment van exit wordt verhandeld op een marktconforme 5x de omzet over de voorgaande 12 maanden. En dat er geen liquide middelen en schulden zijn.

Dan hebben ze bij de exit een gemiddelde maandomzet van 240 miljoen euro / 5 / 12 = 4 miljoen euro nodig voor hun waardering van 12 miljoen euro.

Abonnementen

Stel dat ieder restaurant 3 maaltijdbezorgers aan zijn kassa wil koppelen. Dan rekent Deliverect restaurants 39 euro + 2 * 10 euro = 59 euro per maand.

En dan moeten ze maandelijks 4 miljoen euro / 59 euro = 67.797 abonnementen factureren voor hun waardering van 12 miljoen euro.

NL multiple

Thuisbezorgd.nl stelt dat ze met meer dan 8.000 aangesloten restaurants de marktleider in Nederland is.

Stel dat ze niet verder groeien in Nederland. En stel dat Deliverect voor 80 procent van de restaurants een 10x betere oplossing is dan de huidige manier waarop ze met meerdere maaltijdbezorgers werken: door iedere bestelling handmatig over te typen in hun kassasysteem. Dan heeft Deliverect 8.000 * 80 procent = 6.400 prospects in Nederland.

Stel dat, gegeven de aanzienlijke pijn die ze verhelpen, Deliverect uiteindelijk een marktaandeel van 50 procent bereikt. Dan hebben ze 6.400 * 50 procent = 3.200 klanten in Nederland.

Stel dat iedere klant 1 abonnement (voor 3 maaltijdbezorgers) per maand koopt. Dan kan Deliverect in Nederland 3.200 * 1 = 3.200 abonnementen per maand factureren.

Ze moeten maandelijks bijna 68.000 abonnementen factureren voor hun waardering van 12 miljoen. Dus Deliverect moet maandelijks 68.000 / 3.200 = 21x de Nederlandse markt factureren om zijn geschatte waardering van 12 miljoen euro waar te kunnen maken.

Is dat veel?

Laten we eens gek doen. Stel dat de uiteindelijke markt van Deliverect Noord- en West Europa is. De rest van Europa is niet relevant vanwege hun eetgewoonten en koopkracht. De Verenigde Staten is niet relevant vanwege de te verwachten moordende concurrentie van lokale spelers. Dan is hun markt, gebaseerd op aantal inwoners, 17x Nederland.

Dan zijn de bijna 68.000 abonnementen - of 21x Nederland – die ze maandelijks moeten factureren om hun geschatte waardering van 12 miljoen euro waar te kunnen maken best wel veel.

Doe het zelf

Zo zeg. Dat zijn best wel veel aannames. Heb je een andere? Maak een kopie van de spreadsheet die voor deze bijdrage is gebruikt (Bestand > Een kopie maken…), voer je eigen aannames in en trek je eigen conclusies.

Met dank aan de inbreng van aan Hans Westerhof en Chretien Herben

Lees ook: Whatagraph moet maandelijks 6250 abonnementen factureren voor zijn waardering van 3 miljoen euro

Joachim Blazer is oprichter van Venture Value. En auteur van The #1 Guide to Startup Valuation: How to Value Your Startup in 12 Easy Steps. Reageren? joachim@venturevalue.com

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!