Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze drie zussen maken de (anti)Booking.com voor de kappersbranche

Hoe kunnen we een platform maken waar iedereen baat bij heeft, vroegen de drie zussen Lidwien (29), Carlijn (25) en Marre (25) Heersink zich af. Via hun BarberBooking werden in de anderhalf jaar sinds de start al een half miljoen kappersafspraken gemaakt.

BarberBooking noemt zichzelf een ‘disruptor in de eigen branche’. Op dit moment zijn 578 kapsalons online boekbaar, een aantal dat volgens het bedrijf met 30 à 50 stuk per maand groeit. De half miljoen boekingen tot nu toe waren goed voor 16 miljoen euro aan gerealiseerde omzet bij de aangesloten kappers.

Aan de telefoon wijst Lidwien Heersink op Booking.com, die de hotelbranche van buitenaf op zijn kop zette. BarberBooking is volgens haar opgezet met het idee om kappers juist te laten profiteren van de platformeconomie. “We willen mensen niet het mes op de keel zetten.”

Niet toevallig komen de drie zussen zelf ook uit de kappersbranche. Een paar jaar geleden namen zij van hun vader een bedrijf over dat software maakt voor kappers, en ondertussen runnen ze zelf ook nog een kapperszaak.

Touwtjes in handen

“We vroegen ons af, hoe geven we hier een nieuwe, online draai aan? We zagen dat het Booking.com-principe ook naar kappers zou komen en dachten: voordat iemand van buiten onze branche gaat vertellen hoe wij het moeten doen, nemen we zelf de touwtjes in handen.”

Hoe kunnen we een platform maken waar iedereen baat bij heeft, vroeg het ondernemerstrio zich af. “Ook kappers moet het platform positief zijn en ze niet onder druk zetten zoals Booking wel doet. Die zegt ‘we gaan dit percentage vragen, punt’. Treatwell zegt in feite ‘fuck de kapper’. Maar wij knuffelen de kapper, bij wijze van spreken.”

Aanvraag

Ze noemt de gestroomlijnde manier van boeken als voorbeeld. “Als iemand via ons een afspraak maakt, dan staat dat direct in het systeem van de kapper. Niet zoals bij andere platform waarbij je een vaag mailtje krijgt en je veel werkt hebt voordatje de aanvraag verwerkt hebt.”

En daarnaast: “BarberBooking realiseert inmiddels meer omzet en meer afspraken voor alleen de kappersbranche dan het totale Treatwell-concern dit doet voor de complete beautybranche.”

Om het ‘win-win-win-model’ compleet te maken”: natuurlijk is het ook positief voor ons zelf. We willen iets ontzettends gaafs neerzetten.”

Carlijn, Lidwien en Marre Heersink

Verdienmodel

Het verdienmodel van de zussen bestaat uit drie onderdelen: bij een boeking via BarberBooking van een bestaande klant, iemand die al eens eerder bij die kapper heeft geboekt, betaalt een kapper 29 cent per boeking.

Komt er via BarberBooking een nieuwe klant binnen dan bedraagt de commissie 15 procent van de omzet. Dat geld steekt BarberBooking in een net opgerichte ‘Stichting BarberBooking’, waar leden zelf bepalen hoe het geld vervolgens wordt besteed aan marketing. zoals radiospots en advertenties in kranten.

Zo ontstaat er een positieve cirkel waar iedereen van profiteert. “Je moet slim zijn als je niet de miljoenen op de bank hebt staan om te verbranden”, zegt Heersink.

Software

De Heersinks runnen ook nog de softwaredienst waarmee kappers afspraken en betalingen kunnen regelen, op basis van een maandelijkse fee. Met die kennis tuigden zij ook Kappersbarometer.nl op, waar iedereen kan zien hoe het gaat met de kappersbranche in Nederland, bijvoorbeeld door de omzet per maand met elkaar te vergelijken.

De uitdaging is volgens Heersink: wel gezamenlijk optrekken en de marketing bekostigen, maar tegelijk vrijheid aan de achterkant voor de ondernemer en hem laten meebeslissen. Het platformmodel is voor sommige kappers wennen, beaamt zij. “Je betaalt pas als er omzet in jouw stoel zit, in plaats van 200 euro voor een advertentie.”

Zussen

Een groot deel van de lol is ook werken met zussen, zegt Heersink. “We hebben alle drie compleet andere interesses. Een zus heeft psychologie gestudeerd, de andere bedrijfskunde. Ik ben zelf echt de creatieve ondernemer met een kunstachtergrond.”

Als familie kun je ook lekker open zijn, merkt zij op. “En het ondernemen gaat altijd door, ook tijdens het kerstdiner. We wonen ook op kruipafstand van elkaar. Ik las ooit in Sprout magazine over de Van Bommel-broers, zo’n gevoel hebben wij er ook echt bij. Als we samen met onze ouders op vakantie gaan, met zijn vijf’en, noemen we het de Heercinq-week.”

Focus

Een van de succesfactoren noemt Heersink de focus op één sector. “We zijn een specialist. We hebben geen idee hoe je een afspraak moet maken bij timmerman of tandarts. We zouden software naar andere branche kunnen kopiëren, maar dan moet dat echt met een partner die die branche heel goed kent.” Uitbreiding van BarberBooking naar het buitenland is wel een overweging, al is nog niet bekend wanneer die move precies gemaakt zal worden.

Met een team van bijna 20 mensen stevent de omzet dit jaar af op 1,5 miljoen euro. “We hebben gewoon een supergaaf bedrijf”, zegt Heersink. “Onze kansenlijst is veel groter dan de bedreigingen.”


Marre en Lidwien zijn Sprout Member, jij ook?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Marre en Lidwien zijn lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Sprout Members zijn beter vindbaar dankzij het seo-vriendelijke profiel op de website, kunnen kosteloos een memberadvertentie plaatsen onder de 150.000 maandelijkse (unieke) bezoekers van Sprout.nl, krijgen nieuwe inzichten met Sprout Magazine (digitaal en fysiek op de deurmat) én toegang tot maandelijkse kennis- en netwerkevenementen. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!

Foto’s: BarberBooking