Deze Groningse startup bereidt kinderen voor op de digitale samenleving


Vincent Veenbrink (25) en Robert Adema (27) geven met hun startup ITurnIT, winnaar Beste Startup voor onderwijsinnovatie, digitale geletterdheid een plaats in het primair en voortgezet onderwijs. "Kinderen moeten zich in de toekomst kunnen onderscheiden van een computer."

Vincent Veenbrink studeerde vastgoed en makelaardij, Robert Adema zat in de collegebanken van de studie rechten. Beide hebben niet per se iets met onderwijs, kinderen of technologie. Maar het duo probeert nu in Noord-Nederland kinderen van 8 tot 18 jaar oud op school voor te bereiden op de digitale samenleving van straks. Want het World Economic Forum schat dat 65 procent van de kinderen die vandaag de dag naar de basisschool gaan, later een baan vinden die nu nog niet bestaat.

Veenbrink en Adema werden in 2014 tijdens een schoolproject gegrepen door een complex vraagstuk en hebben dat niet meer losgelaten. "Vanuit het bedrijfsleven werd ons gevraagd of wij met een frisse blik naar de schaarste van IT'ers op de arbeidsmarkt konden kijken", legt Veenbrink uit. "Tijdens dat onderzoek werd ons duidelijk dat dat probleem een grote maatschappelijke uitdaging is. Wij zijn daarom doorgegaan met ITurnIT, wat dus eigenlijk een uit de hand gelopen schoolopdracht is."

Niet programmeren

Het grote doel van ITurnIT (je spreekt het uit als aiturnietee) is om de young minds van de toekomst voor te bereiden op de steeds digitaler wordende samenleving. Dat doen ze door het basis- en voortgezet onderwijs te helpen bij de volledige implementatie van digitale geletterdheid. "Dat gaat niet alleen over coderen en programmeren", zegt de 25-jarige Groninger. "Nee, we laten zien wat je allemaal met IT en online kunt. Want de meeste IT-gerelateerde banen vind je niet in de IT-sector."

Vincent VeenbrinkITurnIT biedt scholen in het primair en voortgezet onderwijs een tweejarig traject digitale geletterdheid. Daarbij helpt de Groningse startup met persoonlijke begeleiding, projectonderwijs en instructievideo's op een videoplatform. Op deze manier is er na 24 maanden op de school digitale geletterdheid vakoverstijgend geïntegreerd zijn in het curriculum en kunnen de docenten in hun klas zelf digitale geletterdheid toepassen.

Het team van ITurnIT, bestaande uit dertien medewerkers, verzorgt in die twee jaar projectonderwijs met bijvoorbeeld werken in de cloud en robots. Robert AdemaMaar het is niet zo dat ze 'tools' centraal stellen, maar juist het aanleren van skills. Veenbrink: "Die kinderen komen pas over tien tot vijftien jaar op de arbeidsmarkt, dan ziet de wereld er totaal anders uit. Wij trainen ze op op de vier onderdelen van digitale geletterdheid: ICT-basisvaardigheden, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid. Zo kunnen ze kennis en ervaring opdoen zodat ze zich in de toekomst op de arbeidsmarkt kunnen onderscheiden van een computer."

Onderwijsinnovatie

Na zo'n vier jaar gaat het voortvarend met ITurnIT. Vooralsnog bedient de Groningse stichting alleen scholen in Noord-Nederland, maar er zijn zeker plannen om het concept landelijk uit te rollen. De Groningers werden zelfs begin dit jaar beloond met de prijs voor Beste Startup tijdens de IPON Awards, een uitreiking aan bedrijven die zich bezig houden met onderwijsinnovatie. 

Maar dat is niet eens het grootste succes, vindt Veenbrink. Want in opdracht van Economic Board Groningen bereidde ITurnIT het afgelopen anderhalf jaar maar liefst 3.000 leerlingen in Noord-Groningen voor op de digitale samenleving.

"Van dat aantal had ik in 2014 nooit durven dromen", lacht Veenbrink. "Maar dat is wel iets waar ik ontzettend trots op ben. Daardoor zie je ook dat er absoluut een behoefte aan is, want ik verwacht dat het aantal leerlingen dat wij bereiken alleen maar groter zal worden. Scholen zijn namelijk enorm enthousiast over ons aanbod. Maar uiteindelijk moeten wij overbodig worden."

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.