Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze kledingstartup openbaart de hele prijsopbouw van zijn overhemden

Ruben van Veen kiest met zijn overhemdenmerk Skot voor radicale transparantie, door de volledige prijsopbouw van zijn overhemden te delen. 'Als je niks te verbergen hebt is het geen enkele moeite om je bloot te geven.’

Ruben van Veen, SkotDe mode-industrie is volgens sommigen de op één na vervuilendste industrie ter wereld, en de arbeidsomstandigheden zijn er vaak slecht. Die dingen kun je als klein modemerk niet zomaar oplossen. Maar je kan wel veel mensen laten zien waar het aan schort, denkt Ruben van Veen, oprichter van modemerk Skot (en Sprout-blogger). “Een van de grootste problemen is dat je aan een kledingstuk niet kan afzien of het ‘goed’ of ‘slecht’ gemaakt is”, zegt hij. “Daardoor kan er – zonder dat je dat weet – veel schimmigheid in het product zitten.”

Om een product duurzaam te maken zou je alle lonen moeten verhogen of alle chemische middelen moeten verbannen, waardoor de prijs gelijk een stuk hoger wordt. “Dat betaalt niemand”, zegt Van Veen. “Als jij moet kiezen tussen een T-shirt van 10 of 50 euro en je ziet geen verschil, dan koop je waarschijnlijk de goedkope versie. De bereidheid om meer te betalen van duurzaamheid is er nog niet. Dat moet komen uit meer begrip en bewustwording.”

Diesel

Van Veen, die zijn modemerk met mannenoverhemden een jaar geleden lanceerde, wilde daarom meer informatie delen “om in elk geval meer begrip te kweken over hoe het wordt gemaakt”. De ondernemer trekt een parallel met diesel, de autobrandstof die het afgelopen jaar na een reeks schandalen in een steeds kwader daglicht kwam te staan, en langzaam maar zeker uit de gratie dreigt te raken bij consumenten. “Die bewustwording is ook nodig bij kleding. Je zou Primark inderdaad de ‘diesel’ van de kledingindustrie kunnen noemen, ik wil de Tesla zijn.” 

Zo ziet de prijsopbouw van een overhemd van Skot eruit: 

Skot besloot de hele prijsopbouw van zijn overhemden te openbaren. Daarbij liet Van Veen zich inspireren door het Amerikaanse modemerk Everlane (in 2016 goed voor een omzet van naar verluidt 100 miljoen dollar). Hun voorbeeld van ‘radical transparancy‘ wordt al door veel bedrijven gevolgd, onder het mom: ‘Je mag alles weten want we hebben niks te verbergen’.

Van Veen:  “Ik ben trots op het overhemd dat we verkopen. De materialen zijn van hoge kwaliteit en we kiezen voor verantwoorde productie in Europa. Alle informatie hierover is te vinden op onze website. En als je niks te verbergen hebt is het geen enkele moeite om je bloot te geven.”

Als je niks te verbergen hebt is het geen enkele moeite om je bloot te geven

Voor een direct to consumer-merk als Skot is ‘radicale transparantie’ ook simpelweg marketing, beaamt de ondernemer. Volgens hem zou een overhemd van 79 euro in de winkel 159 euro kosten, vanwege de marge die een winkelier moet verdienen. Bij Skot vormt arbeid en materiaal een groter aandeel in de prijs, “je krijgt meer hemd voor je geld”. 

Marge

Uit de prijsopbouw van Skot blijkt ook de marge die het bedrijf boekt per overhemd, die schommelt tussen de 30 en 45 procent. Of dat veel is? “Daar blijft nu niks van over. Als startup heb ik relatief hoge vaste lasten, met een kantoor, een website en het onderzoek dat ik moet doen naar de inkoop van de overhemden. Met het stijgen van de verkoop hoop ik binnen twee jaar op break-even te zitten. Daarna willen we kijken of we de marge kunnen aanscherpen. Ik bestel nu bijvoorbeeld 1000 overhemden. Als ik 100.000 zou bestellen zou ik een betere prijs kunnen krijgen omdat ik meer volume doe.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De ondernemer is niet bang dat hij concurrentiegevoelige informatie weggeeft. “Juist niet. Ik hoop dat meer kledingfabrikanten zich duurzamer opstellen en soortgelijke dingen doen.”

Lees ook: Zo groeit Labfresh naar een innovatief kledingmerk met 2 miljoen omzet