Deze Nederlandse ondernemer bouwt in San Francisco aan een startup die iedereen een financiële identiteit wil geven

Hoe Loek Janssen in San Francisco aan de weg timmert met zijn startup Nova Credit

Geef iedereen ter wereld een financiële identiteit die je overal mee naartoe kunt nemen. Dat is de droom van Loek Janssen, één van de drie grondleggers van de Amerikaanse fintech-startup Nova Credit. Het bedrijf telt inmiddels vijftig medewerkers.

In 2015 verruilde Loek Janssen (foto links) Nederland voor de Verenigde Staten, waar hij zich vastbeet in een promotie-onderzoek (Wiskunde) aan Stanford. Maar eenmaal aan de slag op die universiteit, waar ook de oprichters van bedrijven als LinkedIn, Google en Instagram studeerden, werd hij gegrepen door het ondernemersvirus.

Samen met zijn medeoprichters Misha Esipov en Nicky Goulimis – net als Janssen immigranten – richtte hij Nova Credit op. Dat bedrijf helpt nieuwkomers in de VS aan een krediethistorie. Die data zijn in de VS onmisbaar bij het verkrijgen van bijvoorbeeld een creditcard of hypotheek, maar nieuwkomers hebben zo’n krediethistorie nog niet opgebouwd.

Nova Credit helpt nieuwkomers met behulp van databases uit momenteel vijftien landen om de krediethistorie uit hun land van herkomst mee te nemen naar de VS. Belangrijkste klanten van Nova Credit zijn banken en creditcardmaatschappijen, die op die manier zelf meer klanten aan zich kunnen binden. 

Y Combinator

3 jaar na de start runt Janssen in downtown San Francisco een bedrijf met vijftig medewerkers. De dienst haalde tot nu toe ruim 19 miljoen dollar aan financiering op. Het ophalen van groeigeld werd overigens een stuk makkelijker nadat de oprichters van Nova Credit werden geselecteerd door Y Combinator, één van de beroemdste startup-accelerators van de wereld.


Foto’s: Nova Credit

Zorg dat je flink investeert in een goed netwerk

Janssen wil nu ook andere Nederlandse ondernemers helpen die in de VS aan de slag willen. “Zorg dat je flink investeert in een goed netwerk”, tipt Janssen. We spreken hem in het Nederlands consulaat in San Francisco, waarhij een presentatie geeft tijdens Dutch Startup Week, de eerste week van een 3 weken durend programma voor de tien winnaars van de Academic Startup Competition

De groei van zijn Amerikaanse bedrijf zorgde voor meer dan genoeg uitdagingen, erkent de Nederlandse ondernemer. “Maar we hadden vanaf dag één het voornemen om op te schalen. Dat zit ook heel erg in het DNA van Silicon Valley. Als je geld ophaalt, wordt er van jou verwacht dat je exponentieel groeit.” 

Vallen en opstaan

Zeg maar waar ik het niet goed doe

Janssen wil zijn bedrijf binnen afzienbare tijd naar de honderd medewerkers en 100 miljoen dollar omzet tillen. Om dat, zonder enige eerdere ondernemerservaring, voor elkaar te krijgen leert Janssen continu en stelt hij zich zo transparant mogelijk op naar zijn medewerkers. “Zeg maar waar ik het niet goed doe, dan kan ik mij aanpassen. Zolang ik niet voor mezelf uitloop, en bij mezelf blijf en groei, dan komt het wel goed.”

Uiteindelijk wil Janssen met Nova Credit een wereldwijd kredietnetwerk optuigen. “Zodat jij één financiële identiteit hebt, die je kan blijven opbouwen en gebruiken – waar je ook bent."”

Lees ook: Deze 10 Nederlandse academische startups gaan volgende week leren groeien in de VS

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl