Deze Nederlandse ondernemer maakt de Hyperloop groot

Een vacuüm buis waar reizigers met ruim 1000 kilometer per uur doorheen vliegen: de Hyperloop klinkt dan misschien als een technologische dagdroom, voor de Nederlandse ondernemer Ebel Slijp is het al dagelijkse praktijk.

Elon Musk slingerde het idee voor de Hyperloop 4 jaar geleden de wereld in. Het idee werd omarmd door de Duits-Amerikaanse ondernemer Dirk Ahlborn, die een jaar later Hyperloop Transportation Technologies (HTT) oprichtte.

Vorig jaar greep de jonge Nederlandse ondernemer Ebel Slijp (23) zijn kans en meldde zich aan bij Ahlborn. Slijp is mede-eigenaar van animatie- en videoproducent Refreshworks, dat vorig jaar nog in de 25 onder de 25 van Sprout prijkte. HTT is eigenlijk de grootste startup van de wereld, als je bedenkt hoe snel het bedrijf de afgelopen 3 jaar gegroeid is qua personeel, zegt Slijp. Wereldwijd werken er nu zo’n 520 mensen wereldwijd, naast hun huidige baan.

Flikken

“Als jonge ondernemer is het supergaaf om in zo’n project te participeren”, zegt Slijp. “Het kan een hele industrie disrupten. Als we het flikken, komt er iets fantastisch te staan. Steden worden kleiner, reizen wordt goedkoper, en het is beter voor het milieu.”

Slijp werd na zijn aanmelding pardoes benoemd tot Senior Operations Manager in Europa. Daarmee heeft hij een breed takenpakket, van recruitement en marketing tot het lobby’en met overheid. Het is af en toe lastig combineren, met avonden doorwerken en een weekenden overslaan, maar hij heeft het er graag voor over.

Iedereen is echt intrinsiek gemotiveerd

Slijp noemt HTT een community van professionals waar vragen worden neergelegd en opgelost. “Je praat met topexperts uit de hele wereld, uit bedrijfsleven en wetenschap. “Dat vind ik een heel mooi iets. Iedereen is echt intrinsiek gemotiveerd.”

Aandelen

HTT’ers als Slijp moeten minimaal 10 uur per week investeren en krijgen, als een bijzondere vorm van uurtje-factuurtje, naar rato aandelen in HTT (mede gebaseerd op verantwoordelijkheden). Die aandelen zijn voorlopig nog niks waard, beaamt Slijp. Het is wat hem betreft vooral een eer hij is toegelaten tot het project, waar zich volgens hem dagelijks nieuwe mensen voor aanmelden.

Het werken in zo’n wereldwijde crowd van experts werd bedacht door Ahlborn. Die is ook oprichter van JumpStartFund.com, een platform waar startups ideeën pitchen. Mensen die enthousiast raken kunnen participeren in ruil voor aandelen, zodat startups kunnen groeien zonder geld uit te geven.

Slijp raakte vorig jaar in Parijs in de ban van HTT, waar hij Ahlborn hoorde spreken op een congres en vond idee “waanzinnig interessant”. Tijdens een afterparty - “ik had een paar biertjes op” - trok hij hem aan zijn jasje. Ahlborn zei dat HTT nog wel mensen kon gebruiken en nam Slijp in augustus op in het team.

Slowakije

HTT is gevestigd in Californië, maar Slijp zit toch ineens dicht op het vuur; de Slowaakse regering lijkt het project enthousiaster te omarmen dan Californië zelf, waar een reguliere hogesnelheidslijn al jaren vertraging oploopt door lokale weerstand.

De Hyperloop zou op den duur alle treinrails kunnen vervangen, zegt Slijp hoopvol. “Dat is sowieso een dinosaurus, qua industrie. Dat is nog gebaseerd op de breedte van een Romeinse kar. Er is heel lang geen innovatie op dat gebied geweest.”.

We gaan bewijzen dat het goedkoop, snel en energiezuinig kan

Hoe realistisch is zo’n miljardenproject in Nederland? “Heel erg”, antwoordt Slijp stellig. “We gaan bewijzen dat het goedkoop, snel en energiezuinig kan. Mensen zien het als een futuristisch project, maar het kan op relatief korte termijn staan.”

Snelheid

Een datum durft hij daar nog niet aan vast te plakken, maar over een jaar of 15 zou de Hyperloop volgens hem ook Nederland kunnen doorflitsen. “Dat duurt nog even, maar je gaat nu eenmaal met een enorm hoge snelheid door verschillende gebieden.”

Voorlopig stort Slijp zich onder meer op het uitbouwen van het Europese HTT-team. “Ga naar Hyperloop.com en meld je aan”, roept hij geïnteresseerden op. “Als jij denkt dat je hier echt een bijdrage aan kunt leveren, dan willen we je erbij hebben. Het zou leuk zijn als er meer Nederlanders bij komen.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl