Deze Nederlandse ondernemers maken je broekriem overbodig

Dankzij een nieuwe gadget kan je broekriem bij het oud vuil, denken twee Nederlandse ondernemers. Na een uitgekiende Kickstarter-campagne, die wordt geholpen door een viral TikTok-video, is de eerste order in China een kwestie van tijd.

Met Bucqle bedachten Daan van der Lecq en Jasper Stas een ingenieus systeem om je broek te verstellen, zonder riem. De teller van hun Kickstarter-campagne, 6 dagen geleden begonnen, staat nu op een kleine 87.000  euro. De Bucqle kost 59,90 euro per stuk. 

De twee Amsterdammers begonnen “aan de keukentafel, met een soldeerbout en een paar biertjes”, vertelt Van der Lecq aan Sprout. Maar al snel liepen zij tegen de grens qua technische knowhow. Van der Lecq deed de hotelschool en runde een tijdje een bedrijf voor privéchauffeurs, maar heeft net zomin als Stas ervaring met industrieel ontwerpen.

Zelf de broek ophouden

Iets meer dan een jaar geleden besloten zij het serieuzer aan te pakken en een paar professionele grafische designers en technici in te huren. Ook werd en een kleine investering opgehaald. Zo kunnen zij zogezegd zélf de broek ophouden, totdat hun Kickstarter-project genoeg omzet begint op te leveren. 

Van der Lecq: “We betalen onszelf sinds vijf maanden een klein salaris, waarmee je zogezegd je huur, water en brood kan dekken. We vinden dat de belangrijkste invstering die in jezelf is, zodat je fulltime in je bedrijf kan werken. Er is niemand die zo goed weet wat er moet gebeuren en er zelf zoveel energie in kan steken  We hoeven geen luxe leven te leiden, willen er graag op inleveren.”

Complex

Die energie en toewijding bleek hard nodig, want het ontwikkelen van de Bucqle duurde langer dan gehoopt. Volgens een van de ingehuurde industrieel ontwerpers was de gadget “ingewikkelder dan het ontwerpen van een vrachtwagenmotor”, zegt Van der Lecq. 

“Je probeert het design dunner en stijlvoller te maken, maar ‘de techniek’ wil het juist dikker en robuuster. Laat je iemand puur vanuit techniek zijn gang gaan, dan eindig je met een blok van 10 bij 10 centimeter. Die dingen ben je de hele tijd aan het afwegen totdat je iets hebt dat werkt én er mooi uitziet voor de consument.”

Afgelopen november vlogen de twee ondernemers naar China om zeven geselecteerde fabrieken te bezoeken. “Op de dag dat we de seed-investering op onze bankrekening stond, zijn we in het vliegtuig gestapt.” De perfecte fabriek bleek er een te zijn waar ook handboeien voor het leger worden gemaakt en knijpers voor chirurgische afdelingen. (Ondanks het coronavirus werkt die fabriek nog altijd op zo’n 95 procent van de capaciteit, zegt Van der Lecq). 

Kickstarter-strategie

Bij een Kickstarter-campagne moet je het doelbedrag laag inzetten, weten ook Van der Lecq en Stas. Toch waren ze verbaasd toen de drempel van 10.000 euro binnen twee uur werd gehaald. Stiekem was daar wel “giga veel veel strategie” aan vooraf gegaan. “We zijn op alle social media platformen aanwezig en warmgedraaid.”

Nog een crowdfundtip: de ondernemers verzamelden vantevoren een paar duizend e-mailadressen, die een bericht kregen toen de campagne live ging.  

Wees je er wel van bewust dat veel methodes die een jaar geleden nog werkten op Kickstarter, inmiddels achterhaald kunnen zijn, zegt Van der Lecq. Zo is de invloed van Facebook volgens hem sterk afgenomen. 

TikTok

Het grootste succes op social media bleek een simpel filmpje op TikTok, dat tot nu toe 480.000 keer werd bekeken. “We hebben geen idee hoeveel sales daaruit voortkomt. Maar meer professionele video’s zijn minder goed aangeslagen.” 

Een succesvolle Kickstarter-campagne betekent volgens hem vooral kijken naar andere campagnes. “Het is een balans tussen wat de geeks willen - die willen alles kunnen achterhalen en zien - en het simpel houden. Ik zit zelf vooral achter de branding, en houdt het het liefst zo simpel mogelijk. De Kickstarter-video duurt bijvoorbeeld drie minuten, maar een effectieve commercial duurt veel minder lang.” (In de video zien we overigens ook maatpakkenondernemer Rutger Vlaming van Suittruck).

Post-Kickstarter wordt het qua branding “meer trendy”, zegt Van der Lecq. “Mensen moeten op de langere termijn kiezen voor het merk Bucqle, en minder voor het product. Dat telt op Kickstarter minder.”

Webshop

Voor de verkoopstrategie na Kickstarter zet Bucqle in op drie kanalen. Ten eerste de eigen webshop, waar de ondernemers de hoogste marges kunnen halen (maar waar het nog maar de vraag is of mensen het zullen vinden). Daarnaast mikken zij op online marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com.

Tot slot zijn fysieke retailers in verband met het opbouwen van een merk een must, zegt Van der Lecq. “Het is belangrijk om een nieuw product zoals dit persoonlijk aan een klant te kunnen laten zien en demonstreren.”

Nu de Kickstarter-drempel is gehaald kan de eerste order met Bucqles besteld worden bij de fabriek in China. Vanwege het coronavirus kan Van der Lecq nu niet naar dat land, “om bij wijze van spreken zelf de deur van de container dicht te doen”, maar een lokale agent springt bij. Als alles goed gaat, worden de eerste Bucqles in juni uitgeleverd.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!