Deze ondernemer helpt game-ontwikkelaars aan een investeerder

Paul Hanraets (41) van Good Shepherd Entertainment koppelt investeerders aan game-ontwerpers. Vandaag krijgt hij zelf een investering van 3,5 miljoen dollar.

Hanraets werkte al jaren als marketeer in de game-industrie voor hij zijn eigen gamebedrijf begon. Het viel hem op dat game-ontwikkelaars maar moeilijk financiering konden krijgen als zij een videospel wilden maken.

Hij besloot daarop te kijken of het mogelijk was om een fonds op te zetten voor game-ontwikkelaars. Door de financiële crisis kreeg hij nul op het rekest. Zoals het een ware ondernemer betaamt, besloot hij het vervolgens zelf te doen; In 2012 lanceerde hij Gambitious, een crowdfundplatform voor game-ontwikkelaars.

Gambitious

Omdat Hanraets van ontwikkelaars steeds vaker de vraag kreeg of hij hen ook kon helpen met hun marketing, besloot hij in 2014 zijn businessmodel om te gooien. Hij maakte van Gambitious een heuse game-uitgever. Want, zo ontdekte hij: naast financiering is ook de marketingkant iets waar game-ontwerpers geregeld problemen door ondervinden.

Het crowdfundmodel deed Hanraets daarmee de deur uit, en daarvoor in de plaats begon hij te werken met investeerders. Hanraets laat hen zelf investeren in game-ontwerpers, voor een bedrag vanaf 2.200 dollar. Inmiddels heeft hij een groep van 150 actieve investeerders verzameld, die gezamenlijk 2,5 miljoen dollar investeerden in games.

De grootste investering die er tot nu toe is gedaan, is een van 50.000 dollar, zo laat Hanraets weten aan Sprout. Investeerders kunnen zich gewoon bij Hanraets inschrijven en delen vijf jaar mee in de winst. Hanraets laat investeerders voor 60 procent een game financieren, terwijl zijn uitgeverij 40 procent van de financiering op zich neemt.

Good Shepherd Entertainment

Het Amerikaanse Advance leidt vandaag een investeringsronde van 3,5 miljoen dollar in Hanraets’ bedrijf, dat vanaf nu onder de noemer Good Shepherd Entertainment door het leven zal gaan. Ook kleinere Nederlandse investeerders en twee Amerikaanse partijen doen mee.

Hanraets vertelt dat hij binnenkort zal proberen nogmaals 1,5 miljoen dollar in een tweede ronde op te halen. Op dit moment werkt Hanraets nog met een team van elf man (9 fte.), maar door deze investering wil hij uit gaan breiden.


Een van de games uit de koker van Hanraets' bedrijf.

Voorschoten

Onderdeel van de deal is dat Hanraets het ceo-stokje doorgeeft aan Amerikaan Brian Grigsby, die zich zal richten op grotere investeerders. Ook al wordt een Amerikaan ceo, toch blijft het hoofdkantoor van Hanraets gewoon in Nederland staan. In Voorschoten welteverstaan. Of: “the outskirts of Amsterdam”, zoals hij het zelf vaak aan zijn Amerikaanse collega’s uitlegt.

Toch werken er in Voorschoten slechts vier mensen. “De meesten zijn digital nomads”, zegt Hanraets. “Die werken vanuit hun huis in Zweden, Canada, Amerika of Engeland. Zo pakken we meerdere tijdszones.”

Indiegames

De ontwikkelaars houden de macht over het creatief proces

Hanraets heeft zich altijd gericht op zogeheten indiegames, die hij “de art house-films van de game-industrie” noemt. “Het verschil met art house-films is wel dat voor deze games een veel grotere markt is,” zegt hij. “De game-ontwikkelaars houden de macht over het creatief proces. We begeleiden en helpen wel, maar alleen op aanvraag van de ontwikkelaar. Die heeft altijd het laatste woord.”

Van de makers van indiegames komt de innovatie, zo vindt Hanraets. Wel werken indiegame-makers met veel kleinere bedragen dan de grote spelers in de markt. “Die hebben miljoenenbudgetten, terwijl wij ons richtten op projecten tussen 3 en 5 ton. Nu we een investering hebben, zullen we ons ook richten op games van rond de miljoen dollar.”

Honderd aanvragen per week

Onze mensen testen games tot in den treure

Hanraets krijgt wekelijks honderd aanvragen binnen van gamemakers, maar hij moet veel afslaan. “Vroeger kon je met een goed idee en een paar mooie plaatjes al een game maken, maar die tijden zijn voorbij. Wil je tegenwoordig meedoen, dan moet je als maker al een demoversie van je game klaar hebben. Wij hebben een testteam dat de eerste filter doet. Zij spelen die game dan tot in den treure."

De testers kijken ernaar of een game leuk genoeg en gaan daarna praten met de ontwikkelaar. "Zo komen ze erachter of de studio op orde is en het ontwikkelingsplan goed in elkaar steekt. Ook kijkt onze commerciële afdeling naar wat de commerciële waarde is van de game.”

Winstgevend

Tot nu toe heeft dit geleid tot 22 getekende titels, waarvan er veertien zijn gelanceerd. “Negen daarvan waren binnen enkele maanden winstgevend. Van de overige vijf zit de slechtst presenterende titel in anderhalf jaar op 40 procent. We verwachten dat ook die titels uiteindelijk door de break-even-grens heenkomen.” Hanraets vertelt dat zijn bedrijf afgelopen jaar voor het eerst winstgevend was. Precieze cijfers geeft hij niet, vanwege afspraken met de investeerders.

Geld verdient Hanraets uiteindelijk – heel klassiek - met de verkoop van games. In tegenstelling tot de muziek- en filmbranche wordt in de gamewereld nog wel geld betaald voor producten. Het zal iets te maken hebben met het enthousiasme van de internationale game-community, denkt Hanraets. “Er zijn wel 2,2 miljard gamers in de wereld. Een grote achterban, dus.”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!