Deze ondernemer lanceert vandaag een online versmarkt met 3 miljoen startkapitaal

Crisp, Tom Peeters

Met drie miljoen startkapitaal op zak stampt Tom Peeters na meubelwinkel Westwing nu een online versmarkt uit de grond. ‘Er is nog heel veel plek naast Picnic.’

Tom Peeters (foto tweede links) stapte kort na de oprichting in bij online meubelwinkel Westwing, waarvan hij de Nederlandse en Duitse tak lanceerde en de webshop hielp uitgroeien tot een bedrijf met 1200 medewerkers in 11 landen. Daarbij werd de rol van de voormalige bankier meer ‘manager’ dan ‘bouwer’.

“Ik miste dat bouwen en wilde ook een product dat dichterbij me staat”, zegt Peeters. “Interieur en design groeide als interesse, maar ik droom er niet over” Waar de ondernemer, kind van een dierenarts en een psychologe, stiekem al wel een tijdje van droomde was een online slagerij. “Koken en eten vind ik enorm boeiend.” Nadat Peeters eind vorig jaar stopte bij Westwing nam hij een tijdelijke pauze om dat idee te onderzoeken. “Ik ontdekte dat het veel breder moet dan alleen een slagerij, maar de hele versmarkt zou moeten bestrijken.”

Zo ontstond het idee voor Crisp, een online versmarkt die Peeters en zijn team van 30 medewerkers vandaag lanceren. De digitale ‘zaterdagmarkt’ trapt af met een assortiment van 1200 producten die direct worden ingekocht bij 200 lokale leveranciers waaronder bakkers, vissers en kaasmakers. Peeters en zijn drie medeoprichters Michiel Roodenburg, René Bink en Eric Klaassen strikten een groep informals om 3 miljoen euro te investeren in zijn businessplan.

Je dacht, er is nog genoeg ruimte naast Picnic en andere bezorgdiensten?

“Er is heel veel plek. We mikken net als Picnic op mensen die op een makkelijke manier willen shoppen. Alleen zitten zij meer op prijs en een zo groot mogelijk assortiment met artikelen die je ook in een normale supermarkt vindt. Een krat Amstelbier zul je bij ons niet vinden. Wel dingen die je normaal gesproken bij de groenteboer, bakker of zaterdagmarkt vindt. Die producten brengen we online.”

Jullie werken zonder tussenhandel of ‘onnodige stappen in het distributieproces’. Welke stappen snijden jullie er precies uit?

Nederland leunt qua voedsel vooral op de groothandel

“Nederland leunt qua voedsel vooral op de groothandel, anders dan in Frankrijk waar vaak lokaal versaanbod in de supermarkt ligt. Nederland is een exportland en heeft vanaf dag één een fors groothandelpapparaat gebouwd. Dat is fijn voor de export, maar alles gaat daardoor over meerdere schakels. We proberen direct vanaf bron te leveren. Dat heeft twee voordelen: het is verser, en je hebt minder schakels die impact hebben op je winstmarge.”

Hoe ziet jullie logistiek eruit? Oftewel, hoe krijg je die mosselen van familiebedrijf Neeltje Jans van Zeeland naar iemand in Groningen? 

“Bij Neeltje Jans staat op zaterdag een rij voor de winkel, wij brengen dat gelijk online beschikbaar, mits je voor 22 uur ‘s avonds bestelt. Onze logistiek bestaat in feite uit twee stappen: eerst gaat een product van de bron naar ons. Deels rijden we zelf, sommige leveranciers rijden zelf naar ons toe. We hebben met een hub in Amsterdam waar we producten herverpakken. Vervolgens gaan producten naar hun eindbestemming. We werken met verschillende vervoersbedrijven waar we afspraken mee maken over service. We doen meer dan simpelweg de logistiek overdragen, want die vervoerders zijn onderdeel van onze propositie.”

“We combineren de app met een slimme achterkant die de voorraad inzichtelijk maakt. Zodat producten niet allemaal op voorraad hoeven te zijn wanneer je iets bestelt. Daardoor zitten we, in tegenstelling tot gewone supermarkten, niet op een grote berg derving. Ik kan een vol ‘schap’ laten zien in de app, zonder dat er een vis hoeft te liggen.”

Al met al totaal anders dan een online meubelwinkel? 

Bezorgbedrijven hebben door dat dit de grootste categorie is die nog veroverd moet worden

“Met Westwing verkochten we een aanbod variërend van theelepels tot 5-zits hoekbanken, die vouw je ook niet door de brievenbus. De jongen die onze last mile logistics organiseert is afkomstig van Bloomon (de bloemenbezorg-startup, red.). Vijf jaar geleden was het logistiek apparaat in Nederland hier niet op ingericht, maar nu hebben vervoersbedrijven door dat dit de grootste categorie is die nog veroverd moet worden.”

Misschien wel het grootste verschil met meubels is dat veel van de producten van Crisp gekoeld aan moeten komen. Daarvoor ontwikkelde de startup een nieuwe doos met drie verschillende zones: vries, gekoeld (zuivel, vlees) en ‘koel maar niet te koud’ (voor bijvoorbeeld bananen). Die verpakking kunnen klanten teruggeven, of weggooien: het koelelement is gevuld met een relatief milieuvriendelijke zetmeelsubstantie.

Crisp

Jullie willen ook ‘maatschappelijk impact’ maken. Hoe doe je dat concreet? 

“We proberen over elke schakel na te denken. Naast het recyclebare koelelement is bijvoorbeeld elk kaartje dat je krijgt van gerecycled papier. De producten zelf leggen gemiddeld minder afstand af en zijn lokaal waar mogelijk, waardoor de footprint kleiner is. Doordat we digitaal zijn kunnen we mensen meer vertellen en meer met de seizoenen mee laten eten. en misschien met wat minder vlees of vaker vis. Een normale supermarkt moet altijd elk product op voorraad hebben.”

Hoe heb je dat startkapitaal van drie miljoen euro aangeboord? 

We wilden geen fondsen of banken, maar mensen

“We kregen al snel tractie bij investeerders. Omdat er een goed plan ligt, maar ook omdat men er in gelooft. We wilden geen institutioneel kapitaal, geen fondsen of banken, maar mensen. Dit is een groep ondernemers die zelf geld hebben verdiend met hun bedrijf, of partners van investeringsmaatschappijen die op persoonlijk titel investeren. Een derde groep zijn experts in bijvoorbeeld marketing en food.”

Gezien de markt lijkt 3 miljoen euro niet heel veel geld. Of is het voorlopig genoeg? 

“Dit is de start. Met dit bedrag kunnen we een goede app bouwen en een achterkant opzetten waarop we 200 verschillende bronnen van voedsel kunnen aansluiten, van vissers en boeren tot een pastamerk. En we hebben er een team mee kunnen bouwen. Al die productinfo zoals informatie over allergenen moet beschikbaar zijn. Alle foto’s hebben we zelf gemaakt, dat levert een aardappelboer niet.”

Jullie beginnen met 1200 producten. Wat zou de ideale omvang zijn qua aanbod?

Je krijgt een veel effectievere koppeling van vraag en aanbod

“Enkele duizenden producten. We willen zorgen dat er voor elke categorie meerdere opties zijn. Ons voordeel is daarbij dat we ook kromme komkommers kunnen aanbieden, of inspelen op een groter of kleiner aanbod van vis of aardbeien. Je krijgt een veel effectievere koppeling van vraag en aanbod.”

Blijft het bij versproducten, of staat er uiteindelijk toch een volwaardige supermarkt? 

“We starten met vers, daar kunnen we het verschil maken. We hebben ons nog niet verdiept in de ‘keukenrol- of vuilniszakproposititie’. Onze klanten gebruiken die dingen natuurlijk ook, maar dat zou meer een service-aanbod zijn.”

Heb je al nagedacht over het buitenland? 

“We hebben nu 100 procent focus op Nederland. We doen in Nederland met z'n allen voor 38 miljard euro aan boodschappen. Het is nog vroeg. En het is best complex om te bouwen.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl