Deze ondernemer verruilde zijn marketingbedrijf voor het handelen in klassieke auto’s

Ondernemers Anouk Buijs-Bartels en Robbert Buijs bij de Cool Classic Club

Een kantoor tussen klassieke Porsches, Alfa’s en Jaguars is voor velen een droomscenario, maar voor Robbert Buijs (36) en Anouk Buijs-Bartels (37) de dagelijkse realiteit: “De Cool Classic Club is een combinatie van showroom, kunstgalerie, eventruimte en co-workingspace.”

Het is een idyllisch plaatje: net buiten de Vesting in Naarden ligt het Clubhuys van de Cool Classic Club. Locals Robbert en zijn vrouw Anouk reden zes maanden eerder langs de kenmerkende loods en zagen dat het te huur stond. Het bleek zoals meer panden in de omgeving van ontwerper Jan des Bouvrie te zijn. Na een ‘audiëntie’ was Des Bouvrie gecharmeerd van de plannen en welwillend om flexibele huurafspraken te maken. ‘Het feit dat we het samen doen, deed hem denken aan de begintijd van Het Arsenaal, wat hij ook samen met zijn vrouw vanuit niets heeft opgebouwd tot de plek die het nu is.’

De gevel van de Cool Classic Club in Naarden

Kostbaar

Ondanks de kostbare auto’s die in het Clubhuys te vinden zijn, van een feloranje Porsche 911 E uit 1970 voor 130.000 euro tot een banaangele Jaguar E-Type Series 1,5 uit ‘68 voor 84.500 euro, was de financiering van het avontuur een uitdaging. Buijs kon met privégeld twee auto's importeren, maar een verbouwing van de showroom vroeg om een banklening.

Ondernemer Robbert Buijs handelt met de Cool Classic Club in klassieke auto's

“Het was een klassiek kip-ei verhaal: de bank stond welwillend tegenover de plannen, maar wilde een huurcontract zien. Des Bouvrie wilde wel een financiële zekerheid hebben, dus vroeg naar de banklening. Uiteindelijk hebben we concept-overeenkomsten uitgewisseld, waardoor het rond is gekomen. Financiering aanvragen was wel een stuk eenvoudiger dan bij mijn vorige bedrijf. Auto’s verkopen is voor een bank beter te begrijpen dan marketing.”

Op dit moment verkoopt Buijs de auto’s in eigen beheer en in consignatie voor particulieren. “De marge hierop verschilt van auto tot auto. Ik heb geen achtergrond in het handelen met auto’s, dus ben aan het leren. Dit is hét moment om een klassieker voor een goede prijs te kopen, ja, haha.”

Voorliefde

De liefde voor oude auto’s zat er bij Buijs van jongs af aan in. “Mijn vader was arts en moest in de weekenden vaak weg naar congressen in het buitenland. Als goedmakertje nam hij dan modelauto’s van dure sportauto’s voor mij mee. Later gingen we samen rally rijden in zijn Austin Healey 3000 MKIII. Die staat nu ook in de showroom, maar vooral als uithangbord, die is niet te koop.”

Bij de Cool Classic Club kun je werken en koffie drinken

“Toen ik wat ouder was, heb ik zelf auto’s in elkaar geklust en daarmee naar China en Afrika gereden. Dat klussen doe ik niet meer, de olie vervangen ok, maar het grotere werk vergt specialisme. Voor de reizen met het gezin hebben we een Jeep staan.”

Dat de fascinatie voor oude sportauto’s vooral bij de mannelijke kant van het ondernemersstel vandaan komt werd onlangs duidelijk: “We hebben mijn oude verzameling van modelauto’s van Ferrari’s in de showroom neergezet. Anouk had daar eentje van een Dodge Viper aan toegevoegd. Toen moest ik even uitleggen dat niet elke rode auto een Ferrari is, haha. Grappige vergissing, we hebben de Viper er tussen laten staan.”

Kunst

Waar Robbert zich focust op de inkoop en verkoop van auto’s, houdt Anouk zich naast haar werk als zelfstandig PR- en communicatieadviseur bezig met de andere facetten van de onderneming. “Onze grootste angst was een klinische showroom, waar men de hele dag zit te wachten of er misschien een klant binnenloopt. De showroom is centraal gelegen en moest een plek worden waar mensen komen werken, vergaderen of gewoon voor een kop koffie in een inspirerende omgeving.”

De vergaderkas bij de Cool Classic Club

“Inmiddels hebben een paar bekenden een werkplek gehuurd, maar we zijn nog aan het verbouwen, dus daar vragen we voorlopig nog niks voor. De ‘vergaderkas’ is net opgebouwd en de horeca staat. Alle facetten van de Cool Classic Club kwamen ons vrij natuurlijk aanwaaien. We vonden de muren wat leeg, dus bedachten, waarom verkopen we er geen kunst bij? En als mensen hier toch zijn, willen ze misschien wel een kop koffie en een broodje eten. Zo blijft het Clubhuys in ontwikkeling, we barsten beide van de plannen, dus moeten elkaar soms afremmen om de focus te bewaren.”

“Uiteindelijk willen we ook de auto’s die hier staan beschikbaar maken voor een breder publiek. Daarom werken we nu een abonnement uit, waarbij je lid bent van de Cool Classic Club en op basis van je inleg af en toe een exclusieve auto kunt meenemen. De exacte prijzen zijn we nog aan het bedenken, maar vanaf honderd euro per maand.”

Auto's en kunst bij de Cool Classic Club

Gezin

Met je geliefde ondernemen kan een uitdaging zijn, maar Anouk en Robert voorzien geen problemen. “We werkte eerder samen voor een bedrijf dat privéjets vloog in het Caribische gebied. Toen zaten we twee jaar op St. Maarten. Nadat dit bedrijf failliet was gegaan, is Anouk voor Het PR Bureau gaan werken en ben ik met het marketingbedrijf begonnen. Dat groeide hard en had op een gegeven moment 75 medewerkers. De sky was the limit totdat er tegenslag op tegenslag volgde. Ik had ooit de rol van CFO op mij genomen, ik kan je vertellen, dat is niet de leukste functie op zo’n moment. Toen het eenmaal rustiger werd hebben we de functie overgedragen aan iemand met meer ervaring.”

Ondernemer Robbert Buijs voor zijn droomclubhuys

“Mijn rol was overbodig, dan zit je op kantoor en denkt, wat nu. Ik had ooit als plan om snel een bedrijf te bouwen dat mega succesvol werd, dat te verkopen en van de winst te gaan spelen met klassieke auto’s. Die winst bleef uit, maar die klassieke auto’s zijn er toch gekomen. Op een andere manier dan ik mij had voorgesteld, maar dat maakt het niet minder mooi. Elke dag kom ik hier met een big smile binnen.”

Droom

Tot nu toe is de duurste auto een zwarte Porsche 356 Speedster, uit de privécollectie van een verzamelaar met een geschatte waarde van vier ton. “Die staat er als eye catcher. Mijn grote droom is om hier klassieke Ferrari’s te mogen verkopen. Laatst sprak ik iemand met een klassieke 250 SWB, met een waarde van 10 miljoen euro. “Mijn ultieme droomauto om hier te hebben staan, dan voel ik me echt weer dat 8-jarige jongetje dat vroeger auto’s spaarde. Gelukkig huurt straks een beveiligingsbedrijf een aantal werkplekken, die het gebouw als showcase naar nieuwe klanten gaat gebruiken. Nu is het al goed beveiligd, maar dan Dan is dit het best beveiligde pand van heel Naarden en omgeving.”

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.