Deze ondernemer wordt gedwarsboomd door Instagram

Ondernemer Kristof Van Brussel strijdt voor het behoud van zijn app, die onklaar gemaakt dreigt te worden door Instagram. De Vlaming waarschuwt andere ondernemers om niet te afhankelijk te worden van een grote speler. "De kans op succes is klein."

Van Brussels dienst Qrtd verzamelt Instagram-foto's en publiceert die via verschillende apps, waarbij gebruikers zelf geen Instagram hoeven te hebben. Zoals mode-app The Fashion Week Observer, waarmee gebruikers virtueel op de eerste rij zitten tijdens de belangrijkste modeweken. En Macenzo, waarin het werk van de Nederlandse fotograaf Dirk Bakker wordt getoond. Van Brussel noemt Instagram de 'mode-glossy van de 21ste eeuw'.

Maar afgelopen november kreeg Van Brussel ineens een nare verrassing voor zijn kiezen: Instagram kondigde een wijziging aan in zijn API, een techniek waarmee andere ontwikkelaars kunnen intappen op een dienst. Door die ingreep worden feed readers zoals die van Qrtd vanaf 7 juni de toegang tot Instagram ontzegd en kan Van Brussel vanaf dat moment geen nieuwe Instagram-'boeken' meer publiceren.

"Als je integreert met een groot sociaal medium, dan veranderen de regels vaak tijdens de rit", zegt Van Brussel. "Daar kun je bitter weinig aan doen en dat is een risico dat je neemt." Volgens Van Brussel steekt het Instagram onder meer dat feed readers in staat zijn om commerciële Instagram-berichten te filteren.

Being

Een vergelijkbare klap kreeg vorige maand de Amerikaanse Instagram-reader Being, een voyeuristische app waarmee je precies dezelfde Instagram-feed te zien krijgt als bijvoorbeeld Kim Kardashian of Dondald Trump. Instagram ontzegde de app op 25 februari plotseling de toegang tot zijn API, vertelde Adam Mashaal eerder deze maand aan Wired.

Van Brussel heeft nog even de tijd om zijn app in leven te houden. Hij is een campagne gestart om Instagram op andere gedachten te brengen, mede omdat hij de reacties uit de hoek van andere ontwikkelaars maar mat vindt:

Hoewel de kans dat Instagram inbindt klein is, voegt hij er direct aan toe. "Als je een enorm succes wordt, dan is de kans misschien groter dat je gehoord wordt. Maar als je klein bent en een beetje onder de radar blijft, dan ben je gedoemd."

Commercieel

Van Brussel werkte ongeveer twee jaar aan de app. "Het spijtige van mijn verhaal is dat ik net op het punt stond om mijn eerste commerciële successen te boeken", zegt hij.

De app leent zich bijvoorbeeld goed voor modewinkels. Die kunnen op basis van Qrtd een eigen app lanceren met feeds van de mode-ontwerpers uit hun eigen collectie en daarmee klanten op de hoogte kunnen brengen van nieuwe collecties en aanbiedingen. "Je hebt er geen omkijken naar, alles wordt automatisch geüpdatet."

Het is niet reëel om from scratch je eigen sociale medium te maken

Ondanks de ingreep van Instagram blijft de ondernemer geloven in zijn concept, ook al moet hij daarvoor intappen op een bestaand netwerk. "Het is niet reëel om from scratch je eigen sociale medium te maken. Je hebt een voorraad beelden nodig om mee aan de slag te gaan en mijn doel is juist om orde in die chaos te scheppen."

Donatie-app

Het is nota bene de tweede keer dat Van Brussel in zo'n David versus Goliath-situatie belandt. "Iets met een ezel en een steen."

Een paar jaar geleden lanceerde hij een donatie-app (iDonaid.org) voor micro-betalingen. Die app had hij naar eigen zeggen goed voorbereid en besproken met kenners van goede doelen, maar werd toch afgewezen door Apple. "Dan krijg je op een gegeven moment een telefoontje uit Cupertino van iemand die zegt: 'Wat je doet mag niet, maar ik zet het niet op de e-mail want het gaat om een undisclosed guideline'." (De app werd waarschijnlijk afgekeurd omdat Apple niet verantwoordelijk wil zijn wanneer goede doelen geen goede doelen blijken te zijn).

Terughoudend

Informatie is minder vrij dan we denken

Door alle tegenslag zou Van Brussel niet snel opnieuw een app maken die integreert met een andere dienst. "Ik ben nu terughoudend ten aanzien van API's. Je bent toch te veel afhankelijk van een mastodont. Er zijn mensen die het wel lukt en waarbij de API lang stabiel blijft, dan ben je lang in business. Maar weet dat de slagingskans klein is. Informatie is minder vrij dan we denken."

Van Brussel vermoedt dat Instagram vroeg of laat zal moeten gaan nadenken over een businessmodel rondom het gebruik van zijn beelden door derden. "Ze zitten daar op een gigantische bilbliotheek. Die beelden verdienen het om samengebracht en gepresenteerd te worden. Dat is nu nog vooral vluchtig en gebaseerd op advertenties."

Ook zijn er volgens Van Brussel simpelweg te veel mensen om te volgen. "Ik blijf in het concept van Qrtd geloven, de beelden zijn te waardevol."

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl