Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze serie-ondernemer volgt zijn passie en opent nu boutique sportscholen

Rogier van Duyn wil met Rocycle de komende 10 jaar in totaal 50 boutique sportscholen uit de grond stampen. Het verhaal van een ondernemer die na vele omzwervingen uitkwam bij zijn echte passie.

Rogier van Duyn begint op zijn 42ste naar eigen zeggen aan een nieuwe fase als ondernemer. Maakte hij eerst naam in de digitale wereld, onder meer als medeoprichter van fotodeel-app Mobypicture, nu duikt Van Duyn met sportschool Rocycle letterlijk in de fysieke wereld.

Een maand geleden opende hij de tweede vestiging van die fitness-studio, op de Amsterdamse Zuidas. Het ambitieuze plan van aanval voor de komende 10 jaar: 50 vestigingen, in meerdere Europese steden.

Bovenkant

Met Rocycle richt Van Duyn zijn op de bovenkant van markt. Groepen (merendeels vrouwen) krijgen er een full body workout, op een spinning-fiets. Het is een trend die Van Duyn een jaar of twee geleden oppikte tijdens een bezoek aan New York.

“Je zag daar steeds meer niches, waarbij je 1 ding heel goed doet en waarbij alles draait om service”, vertelt Van Duyn. “Onze klanten worden volledig in de watten gelegd. De fietsschoenen staan klaar, je ontvangt een flesje water, een sporthanddoek en na afloop kan je je weer klaarmaken in luxe kleedkamers.”

Rocycle
De eerste vestiging van Rocycle

Het betreden van de sportzaal is “alsof je een club binnenstapt”, zegt Van Duyn. “Met 35 speakers, waardoor het voelt als een Dolby Surround-theater. Tijdens de les is het behalve wat kaarslicht bij de instructeur donker, maar met kneitergoed geluid.”

Entertainers

Die instructeurs zijn de spil van het bedrijf. Een hoofdinstructeur (een professionele choreografe en danseres) leidt de meest charismatische sportbeulen op, onder wie mensen een musicalachtergrond en iemand die eerder in de finale stond van Idols. “We zoeken mensen met persoonlijkheid, het zijn allemaal entertainers. Daar komen mensen voor terug.”

Dat mag allemaal wat kosten, maar het is wel de manier om je te onderscheiden van de Basic Fit’s van deze wereld. “We kiezen voor een niche, met hogere marges.” Ook onderscheidend: Rocycle slijt geen abonnementen, daar zit zijn doelgroep volgens Van Duyn niet op te wachten. “Onze klanten vinden het juist fijn om per keer te betalen of een rittenkaart.”

Rocycle
Kleedkamers, boutique-stijl

Carrière

Van Duyn kent een noemenswaardige voorgeschiedenis als ondernemer. Zo begon hij zijn ondernemerscarrière met Mobypicture, samen met compagnon Mathys van Abbe. Die plek verruilde hij na vrij korte tijd voor scholierenblad Pauze. Waarna hij in 2007 weer in de wereld van mobiele apps belandde bij app-bouwer Sharewire, een van de eerste bedrijven die apps maakten. Mede dankzij grote klanten als Pathé en ING streek het bedrijf een voor die tijd forse investering van 1,2 miljoen euro op.

De introductie van de iPhone betekende de grote doorbraak voor apps, maar daardoor kwam het model van Sharewire ook onder druk te staan, blikt Van Duyn Terug. “Daarvoor konden we nog 2 ton vragen voor een app. Maar ik kan me nog goed herinneren dat een student, Dennis (Stevens, red.), zelf alle data van de website van de NS scrapete. Iedereen kon ineens apps bouwen.” 

In 2009 vroeg ik me letterlijk af: is dit voor mij de grote kicker, qua exit?” Hij koos ervoor om eruit te stappen. “Het ontwikkelen van producten is niet mijn sterkste kant.” (Sharewire vond zichzelf opnieuw uit en doet het ook internationaal nog altijd goed). 

SBS

Van Duyn kwam vervolgens terecht bij tv-bedrijf SBS. “Ook omdat ik me wilde oriënteren, en de tv-business trok me wel.” Maar ook bij SBS kon Van Duyn het ondernemen niet laten, en startte hij langs de zijlijn een nieuw bedrijf, 5 Oceans media. Daarmee leverde hij internetbedrijven zoals Vakantieveilingen.nl een online dashboard waarmee zij konden zien wat de impact was van tv- en radioreclames. “Ik zag dat andere omroepen dat ook gingen doen en dacht; dan kan ik daar beter tussen gaan zitten, als broker.” Van Duyn verkocht dat bedrijf uiteindelijk aan een mediabureau. 

“Hier stopt mijn eerste fase van ondernemerschap”, zegt Van Duyn. “Op dat moment – ik was 38 – realiseerde ik me: het is nooit geworden wat ik verwachtte. Het waren zeker geen ‘bloedbaden’, het waren goede bedrijven. Maar ik had wel altijd als uitgangspunt om veel geld te verdienen. Dat was altijd mijn drijfveer. Daarnaast verdween mijn interesse telkens na een jaar of 4.” Van Duyn kent genoeg ondernemers die wel veel geld verdienen, maar totaal geen lol beleven aan wat ze doen. 

Zijn passie? Sport. Na een eerste periode als fanatieke tennisser en hockeyer ontdekte hij de triathlon. Hij liep onder meer de beruchte (hele) Iron Man uit en overleefd een loodzware triathlon in Noorwegen. “Ik dacht: als ik hier eigenlijk het liefst de hele dag mee bezig wil zijn, waarom zou ik dat dan niet als basis nemen?” 

Zoektocht

Dat was het begin van een zoektocht van 2 jaar. Van Duyn overwoog iets te doen met sportgadgets en -kleding, maar na een bezoek aan zijn toenmalige vriendin in New York ging het lichtje pas echt branden.

Van Duyn verzamelde een groepje van 3 aandeelhouders (‘friends & familiy’) om te investeren en de eerste 2 Rocycle-vestigingen te kunnen openen. Na de eerste positieve reacties volgde nog een geldronde, met nieuwe aandeelhouders, waaronder medeoprichter van Hyves Raymond Spanjar.

Met dat geld opent Rocycle ook zijn eerste vestiging in Duitsland, waar Van Duyn momenteel de beste plekken aan het scouten is. (Het liefst een stad zoals München, met een hoge bevolkingsdichtheid en hoge retailomzetten). De komende 2,5 jaar groeit Rocycle in Duitsland als het aan Van Duyn ligt naar 8 studio’s.

Operationeel manager

Toen Van Duyn startte met Rocycle wist hij – gepokt en gemazeld als ondernemer – precies waar hij goed in was. “Ik kan iets creatief en conceptueel goed neerzetten, met aandeelhouders omgaan, en zorgen dat er geld binnenkomt. Maar ik ben geen operationeel manager. Die moest ik gelijk zien te vinden.”

Hij vond die nieuwe zakenpartner (Roxy van der Noordt) via zijn beste vriend – en aandeelhouder. “Zij was in Londen general manager bij Spaces, en maakte daarvoor bij carrière bij boutique-hotels Ace en Hoxton. Zij is met haar vriend vanuit Londen terugverhuisd, nota bene terwijl hij een topbaan had bij een reclamebureau.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Overtuigd

Zijn belangrijkste les als ondernemer? “Je moet iets doen waarvan je overtuigd bent dat je het minimaal 5 jaar iedere dag leuk gaat vinden. Als je drijfveer is om alleen maar geld te verdienen, dan wordt dat lastig. Ik heb nu geen auto meer, maar rijd op een racefiets. Dat soort dingen leer je als je ouder wordt. Dat is best wel een proces, om te leren wat jou drijft.”

En hij kan nu veel beter inschatten wat wel en niet belangrijk is, waardoor hij zich als ondernemer ook in een voor hem totaal nieuwe branche kan redden. “We verkochten altijd b2b, nu zijn we meer met consumenten bezig. Dat is leuk, bouwen aan een merk.” Of de rusteloze ondernemer dat over 5 jaar nog vindt? We gaan het zien.