Deze startup daagt Dopper uit met een ‘nóg duurzamere’ waterfles

Impact-startup voor waterflessen Dopper wordt links ingehaald door de kersverse branchegenoot BE O. Deze Nijmeegse startup produceert net als Dopper plastic waterflessen, maar dan met bioplastics. ‘Dopper zou dat ook moeten doen.’

Wordt regulier plastic vervaardigd uit aardolie, bioplastics komen uit hernieuwbare materialen. Ondernemers Damir Perkic (29) en Wouter Moekotte (34, links op rechterfoto) halen het plastic voor hun – recyclebare, in Nederland geproduceerde – waterflessen uit geperste suikerriet. Hieruit kun je bioethanol extraheren, vertelt Perkic: een soort biobrandstof. Uit dit materiaal halen de ondernemers vervolgens biopolyethyleen, wat volgens Perkic “technisch identiek is aan bestaande aardolie, maar qua herkomst hernieuwbaar”. Suikerriet haalt CO2 uit de lucht, vertelt de ondernemer. “Bovendien steun je er boeren mee, in plaats van een sjeik.”

Perkic stuitte zo’n 3 jaar geleden op het fenomeen bioplastics. Hij werkte toen nog als business development-manager voor RPC, een van de grootste plasticfabrikanten ter wereld, en het was zijn taak om te zoeken naar kansen in de markt. De jonge manager ontdekte 99 procent van alle plastic producten uit aardolie worden gemaakt. “De plasticindustrie verbruikt meer aardolie dan de luchtvaartbranche”, zegt Perkic. “De voorspelling voor 2050 is dat de markt voor plastic zal verviervoudigen.”

BE O

Toen Perkic zijn idee voor bioplastics echter neerlegde bij RPC, werd hij, zoals dat vaker bij logge corporates gaat, uitgelachen. “Er was nog geen vraag naar vanuit de markt, zeiden ze, en het zou te veel gaan kosten. Ik dacht: fuck it, als niemand er iets mee wil doen, doe ik het zelf wel." Het was begin 2017 toen hij begon te werken aan BE O, een bedrijf dat inmiddels vijf medewerkers (5 fte) telt. “Onze missie is het versnellen van de transitie naar bioplastics. We willen dit doen door herbruikbare lifestyleproducten van bioplastics te maken. Zo kunnen we aan consumenten en het bedrijfsleven laten zien dat dit wel degelijk kan.”

Perkic wil nog zeker tien tot vijftien producten met bioplastic op de markt brengen, maar koos als eerste voor een waterfles, vanwege de zichtbaarheid. “Je hebt het altijd bij je. In je tas, op tafel, in de sportschool. Het trekt de aandacht, waardoor mensen er sneller over zullen praten. We hopen dat gebruikers dan zeggen: dit is gemaakt van suikerriet.”

Dopper

94 procent bioplastics
De waterflessen van BE O bestaan voor 94 procent uit bioplastics. En die overige 6 procent, dan? Perkic: “Uit regulier plastic, maar die 6 procent is een veiligheidsmarge. In dezelfde productielijn van ons materiaal wordt aardolie gemaakt. Het kan dus sporen van aardolie bevatten, net als sommige voeding sporen van noten kan bevatten.”

Maar goed, Dopper is al jaren een fenomeen. Iedere zichzelf respecterende hipster heeft inmiddels meerdere flessen van de fabrikant in de kast liggen. Is er nog wel markt voor een nieuwe speler in deze markt? Perkic denkt van wel: “Dopper verkoopt ieder jaar meer flessen, terwijl er al genoeg op de markt zijn. Ieder jaar is er namelijk een vervangingsmarkt. Wij hebben daarnaast veel geïnvesteerd in het design van onze waterflessen. Zo kun je ze uit elkaar halen en er twee drinkbekers van maken. Ook op die manier onderscheiden wij ons.”

Is Dopper bovendien echt een consumentenproduct, Perkic hanteert in de begindagen van zijn startup nog voornamelijk een b2b-aanpak. “We maken relatiegeschenken met waterflessen voor bedrijven. We hebben sinds de lancering eind maart al 20.000 waterflessen aan bedrijven verkocht. Voor hen is dit interessant, omdat ze een product meegeven dat een positief effect heeft op het klimaat. Suikerriet neemt immers meer CO2 op dan het uitstoot. Voor bedrijven kan het straks waarschijnlijk ook meetellen voor hun CO2-taks.”


De waterfles van BE O. De startup stelt veel te hebben geïnvesteerd in het design.

Tesla

Wat Elon Musk doet voor het transport, doen wij voor plastic

Hoe positief is je effect op het klimaat echter als je mensen opzadelt met de zoveelste waterfles? “Als je al een Dopper hebt, koop ons product dan niet”, adviseert Perkic. “Maar al zou je het toch doen, je stimuleert dan wel de vraag naar bioplastics en daarmee de transitie in de markt. We proberen concurrenten zover te krijgen dat zij overstappen. Als anderen marktaandeel verliezen, moeten ze wel. Nu is Dopper de concurrent, maar morgen kan dat Tupperware zijn. Wij zijn eigenlijk net als Tesla. Ook zij hebben een product met een superstrak design, en sporen concurrenten aan om de transitie te maken naar duurzaamheid. Wat Elon Musk doet voor het transport, doen wij voor plastic.”

Dopper heeft nog geen contact met hen opgenomen, stelt Perkic. “Wel kijken hun medewerkers geregeld op onze LinkedIn-pagina’s. Dopper zou ook ons soort plastic moeten gebruiken. We staan open om met ze in gesprek te gaan. Als zij hierin meegaan, ben ik vanwege ons design niet bang om marktaandeel te verliezen.”

300.000 euro

Dit zegt Dopper over BE O
Dopper laat in een reactie aan Sprout weten ieder initiatief voor het tegengaan van “single use-plastic” toe te juichen. Dopper ziet BE O niet als concurrent, maar als “gelijke strijder”. Het bedrijf noemt polyethyleen, het materiaal van de BE O-waterflessen, “interessant, maar in z’n huidige vorm niet geschikt om een Dopper van te maken”. Het bedrijf benadrukt zelf geen gifstoffen te gebruiken en onderzoek te doen naar het gebruiken van gerecycled plastic. “Wij kiezen bewust voor deze ontwikkeling, omdat we de kwaliteit van de huidige Dopper willen behouden.”

Dat Perkic en zijn mede-oprichter in hun product geloven, wordt onderstreept door het forse bedrag van 300.000 euro aan eigen vermogen dat zij in het bedrijf staken. Perkic bezit daarbij 80 procent van de aandelen en Moekotte 20 procent. Moekotte kwam als investeerder bij het bedrijf, op voorwaarde dat hij mede-oprichter kon worden. 2 jaar lang investeerden ze in productontwikkeling, maar dit jaar verwacht Perkic al zwarte cijfers te schrijven. Om in de toekomst te kunnen opschalen naar de Britse en Amerikaanse markt, is BE O op zoek naar nog eens 3 tot 5 ton van investeerders.

Perkic raakte door zijn Musk-in-de-polder-avontuur aardig in klimaat geïnteresseerd. Van de CO2-taks voor bedrijven is hij een uitgesproken voorstander. “We moeten minderen met het uitstoten van broeikasgassen. Elon Musk werd er eens over geïnterviewd en zei: ‘Het bedrijfsleven neemt de grootste gok ooit, door miljoenen liters fossiele stoffen uit de grond te halen.’ Ik ben het met hem eens. Mensen zeggen vaak dat we de aarde aan het vernietigen zijn. Dit klopt echter niet: we vernietigen niet de aarde, maar onszelf. De aarde blijft wel bestaan, maar we creëren een klimaat waarin de mens niet kan overleven.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.