Deze startup helpt mensen gemakkelijker uit de schulden te komen

Startup Budlr levert software waarmee mensen met forse schulden eenvoudiger hulp kunnen aanvragen. Het toverwoord is ‘automatiseren’, meent ondernemer Christiaan van der Ven: ‘Gemeenten geven je een enorme administratie-opdracht.’

Nederland telt een half miljoen mensen met met ernstige schulden van meer dan 40.000 euro. Wie de Human-documentaire Schuldig heeft gezien, weet hoe dat eraan toegaat: iedere week naar de voedselbank en nooit geld over hebben voor iets leuks.

Slechts 4 procent krijgt de hulp die nodig is

De 44-jarige ondernemer Christiaan van der Ven helpt consumenten al jaren om hun uitgaven op peil te houden. Hij ziet de omvang van deze groep dan ook als een “ontzettend probleem”. Van der Ven: “Ieder jaar stijgt het aantal schulden, terwijl slechts 4 procent van deze groep de hulp krijgt die daarvoor nodig is.”

Kink in de kabel

Waarom is het aantal mensen dat hulp krijgt zo klein?, vroeg hij zich af. Naast het feit dat hulpbehoevenden soms door gevoelens van schaamte geen hulp zoeken, blijkt ook het beleid van gemeenten en hulpinstanties dikwijls een klink in de kabel te zijn.

Mensen raken in de stress door alle papieren

“Gemeenten geven je een enorme administratie-opdracht”, zegt Van der Ven. “Je moet online allerlei papieren verzamelen en een financieel overzicht maken om in aanmerking te komen. Hierdoor raken mensen in de stress.”

Van der Ven vermoedt dat veel mensen hierdoor voortijdig stranden bij het online invullen van de aanvraagformulieren. “Het proces is niet geautomatiseerd. Aanvragers worden pas geregistreerd nadat ze de hele route hebben afgelegd en de gemeente zegt: ik ga je helpen. Hierdoor weet men niet goed hoeveel mensen interesse tonen in hulp en hoe hoog de uitval is bij het invullen van de formulieren.”

Budlr

Hij besloot daarom zelf een systeem te ontwikkelen, dat volgens de ondernemer beter werkt. Samen met collega-ondernemers Dirk-Jan Wolfert en Anco Galesloot richtte Van der Ven vorig jaar startup Budlr op, waar de drie heren momenteel allen parttime aan werken.

Ze bouwden een aanvraagtool, die “vanaf aanvragen tot het eind is geautomatiseerd”. Zodra een hulpbehoevende begint aan een formulier is de persoon volgens Van der Ven “in beeld” bij de gemeente. Strandt de aanvrager tijdens de module, dan kan de gemeente een herinneringstelefoontje of -mailtje sturen.

Het doorlopen van de stappen is volgens Van der Ven bovendien veel gemakkelijker dankzij de automatiseringen. De vragen blijven vanzelfsprekend hetzelfde, maar Budlr koppelt de formulier aan het DigiD-nummer van de aanvrager, waarna direct alle gegevens worden geïmporteerd.

Duurde dit proces soms maanden, bij ons kan het in een paar uur

De financiële gegevens kan de aanvrager direct binnen hengelen door in het systeem in te loggen bij de bank. “Duurde de aanmelding weken tot maanden, bij ons kan het in 1 tot 2 uur.”

Slim algoritme

Problemen met privacywet de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) levert dit volgens Van der Ven niet op. “Het dossier blijft van de klant. Die wordt geholpen, maar wij gaan niets invullen.” 

De bankgegevens worden volgens de ondernemer door een slim algoritme samengevat tot een gemiddeld maandbudget, waardoor de privacy ook extra wordt gegarandeerd. “En vergeet niet dat je nu voor een schuldhulp-traject ook al drie tot vier bankafschriften moet laten zien.”

150 klanten

Budlr heeft nu zo’n 150 klanten, volgens Van der Ven voornamelijk professionals in de schuldhulpverlening. Ook de gemeente Den Haag is klant bij Van der Ven. Het in Eindhoven en Amsterdam gevestigde bedrijf is momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe, geüpdatete versie van zijn platform, die in januari 2020 uitkomt.

Van der Ven hoopt door deze upgrade meerdere gemeenten aan boord te krijgen. Hij stelt al met verscheidene gemeenten in gesprek te zijn, maar kan erover niet verder in details treden. Ook onder meer budgetcoaches en kredietbanken behoren tot de doelgroep van Budlr.

Financiering

Volgens Van der Ven zit er momenteel al “honderdduizenden euro’s” aan financiering in het bedrijf, waarvan het grootste deel afkomstig is van de ondernemers zelf. Ook komt een deel van het maatschappelijke fonds Rabo Foundation van de Rabobank. Van der Ven zoekt tevens naar maatschappelijke investeerders, die verdere groei financieel mogelijk willen maken.

Op dit moment komt er volgens Van der Ven zo’n “5 tot 10.000 euro” omzet binnen per maand, “maar we willen toegroeien naar 20 tot 25.000 euro per maand”. In 2020 verwacht de ondernemer al break-even te draaien, maar hij benadrukt: het primaire doel is natuurlijk niet het maximaliseren van de eigen winst, maar anderen uit de schulden te krijgen.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.