Deze startup laat je zonder moeite de wereld redden

Het planten van bomen mogelijk maken, zonder daar iets voor te hoeven doen. Het kan, dankzij de Groningse startup Goodr van ondernemers Bjorn Boes (29), Ewan Scholte (29) en Arjan Geertsema (40). ‘Wij geven mensen een reden om advertenties te zien.’

Boes, Scholte en Geertsema ontwikkelden een eenvoudig te downloaden internet-plug-in, waarmee je simpelweg door te surfen een goed doel kunt steunen. De Google Chrome-extensie is er nu nog slechts voor laptop en desktop, maar binnenkort ook voor de smartphone.

Sprout neemt de proef op de som en downloadt de plug-in. Na drie dagen toont deze ons dat we 3 vierkante meter groen in Tanzania bij elkaar hebben geïnternet. Zonder er ook maar enige inspanning voor te hoeven doen. Bij navraag blijken we 16 cent bij elkaar te hebben gegoogled; voor organisatie Justdiggit voldoende om drie vierkante meter aan tropische bomen mogelijk te maken.

Anti-adblocker

Jij ziet advertenties, maar er wordt iets positiefs mee gedaan

Het lijkt wel op de alternatieve zoekmachine Ecosia, waarbij je door zoekopdrachten kunt sparen voor het planten van bomen. Doordat de zoekresultaten van dat Duitse bedrijf te wensen overlaten, scoort dit bedrijf laag op gebruiksvriendelijkheid. Goodr daarentegen legt je als internetgebruiker geen beperkingen op. Nou ja, eentje dan: je moet je adblocker verwijderen, want Goodr vormt hierop een alternatief.

Doordat ze ervoor zorgen dat gebruikers deze adblockers installeren, creëren de ondernemers achter Goodr een grotere markt voor adverteerders. Om zeker te zijn dat gebruikers relevante advertenties te zien krijgen, vraagt Goodr na de installatie van de plug-in welke interesses je hebt. Op basis van die interessevelden selecteert Goodr vervolgens geschikte advertenties.

“Wij geven mensen een reden om advertenties te blijven zien”, legt Boes (foto rechts) uit. “We zijn aangesloten bij een advertentienetwerk en vullen op die manier advertentieplekken in. Als gebruiker ga je ermee akkoord dat je online advertenties ziet, maar op voorwaarde dat er iets positiefs mee gedaan wordt.”

Schoon drinkwater

Het gros van de advertentie-inkomsten, 90 procent, gaat naar de rekening van goede doelen. Gebruikers kunnen die doelen zelf instellen. Naast het door Sprout gekozen bomenproject in Tanzania kun je bijvoorbeeld ook voor schoon drinkwater in derdewereldlanden sparen of bijdragen aan de strijd tegen kanker.

”Vul je nu op straat een formulier van een goed doel in, dan zit je ergens aan vast en weet je niet precies waar het geld naartoe gaat. Bij ons is het makkelijker. Via onze plug-in kun je direct zien hoeveel liter drinkwater of vierkante meter bomen je hebt bijgedragen. Bovendien kun je de extensie pauzeren, als je dat wil.”


Goodr heeft een kantoor aan de Groningse Grote Markt. Daar werkt momenteel een zeven man sterk team.

Facebook

Boes, Scholte en Geertsma werken al drie jaar aan de plug-in, die in januari live ging. Ze kwamen in 2012 op het idee voor Goodr toen ze hoorden dat social media-platform Facebook bij de beursgang 100 miljard dollar waard was. Facebook is voor zijn omzet vrijwel volledig afhankelijk van advertentie-inkomsten.

Het is oneerlijk. Bedrijven verdienen aan advertenties, maar de consument wordt niet meegenomen

“We dachten: ‘wat een geld zit er in die online wereld’”, zegt Boes. “We wilden kijken of we een fractie daarvan konden inzetten voor iets positiefs. Eigenlijk is het oneerlijk; bedrijven verdienen heel veel geld aan data van gebruikers, maar de consument wordt hierin niet meegenomen. Wij zeggen: jij bent onderdeel van die waarde, dus je moet inspraak krijgen in wat hiermee gebeurt.”

Een investeerder uit hun netwerk had wel oren naar de plug-in en stak “meerdere tonnen” in het idee. Hoeveel precies, daarover geven de ondernemers geen informatie vrij. Afgelopen jaar wonnen ze een startupprijs van ABN Amro; een jaar lang gratis kantoorruimte aan de Grote Markt in Groningen. Die bekleden ze nu met zeven man personeel (5 fte).

Maar goed, in de toekomst moet het bedrijf op eigen voeten kunnen staan. Daarom moet 2018 het jaar worden van Goodr, als het aan de heren ligt. Ze hebben nog wat stappen te zetten; hun gratis product telt nu vijfhonderd gebruikers. Bij Goodr mikken ze op 100.000 tot 150.000 gebruikers tegen het einde van dit jaar. Halen ze de 150.000, spelen de heren voor het eerst break-even. Boes: “Ons businessmodel valt en staat met massa. Het wordt alleen een succes als we gigantisch veel gebruikers aan ons weten te binden. Het is ons doel om 10 miljoen wereldverbeteraars te creëren.”


Goodr won afgelopen jaar een startupprijs van ABN Amro; een jaar lang gratis kantoorruimte (foto: Bob de Vries).

Privacy

Bomen planten
Ook het Nederlandse Land Life Company investeert in het planten van bomen in droge gebieden. Door een slimme coconoplossing weet de oud-Challenger 90 procent van zijn bomen te laten overleven na een jaar. Dit is het verhaal van Land Life Company.

Een hobbel op de weg naar hun groei kan het groeiende bewustzijn rondom privacy zijn. Veel internet-gebruikers installeren een adblocker omdat ze niet gevolgd willen worden. “Je zult altijd mensen hebben die geen advertenties willen zien”, realiseert ook Boes zich. “Wij zullen in ieder geval niet in je zoekgedrag meekijken, maar vragen stellen om je interesses te bepalen. Ook hoef je niet via Facebook in te loggen en vragen we je niet om je mailadres. Je mag delen wat je wilt, maar je houdt zelf de controle. Dat moet ook volgens de privacywetgeving die eraan komt. Die wet stelt dat gebruikers meer controle moeten krijgen over wat ze wel en niet willen delen.”

Voor uitgevers lijkt de plug-in daarentegen een welkome verrassing. Hoe minder mensen een adblocker gebruiken, hoe meer inkomsten kranten en magazines aan online advertenties kunnen krijgen. Zij verdienen volgens Boes doorgaans een bedrag voorafgaand aan de campagne. 

Schaalbaar model

Zodra het kan, wil Goodr internationaliseren. Boes denkt aan Denemarken en Duitsland als eerste landen om uit te breiden. Een kantoor zullen ze er niet openen, om kosten te besparen, maar de plug-in moet er wel online gepromoot worden. “Het is een kwestie van de website vertalen en opschalen. Ons model is bijzonder schaalbaar. We zouden nu al miljoenen gebruikers aankunnen.”

Die gebruikers moeten in de toekomst updates krijgen wanneer er gestart wordt met projecten. “Je krijgt dan bijvoorbeeld foto’s te zien van de vierkante meters aan bomen die je mogelijk hebt gemaakt. Zo kunnen we onze gebruikers echt een betrokken gevoel geven.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!