Deze startup maakt inwerken schaalbaar met een chatbot

Stijn de Groef

Voor zijn onboarding-app voor nieuwe medewerkers sleepte Startup van de Week Talmundo onder meer ABN Amro, Lidl Nederland en Deloitte binnen. Met behulp van een chatbot willen de oprichters dit jaar zowel de omzet als het aantal klanten verdrievoudigen.

Wat is Talmundo?

Talmundo levert een app voor het inwerken van nieuwe medewerkers (onboarding in jargon), vergelijkbaar met concurrenten zoals Appical en Tinqwise. Iedereen kent het wel, die eerste onwennige dagen bij een nieuwe werkgever. Je kent de bedrijfscultuur nog niet goed en weet niet wat de gewoontes zijn. Het is vaak niet de leukste tijd voor een werknemer, maar voor de werkgever is het ook niet geweldig. Een onwennige medewerker is niet de meest productieve medewerker.

Talmundo wil best practices uit de hr combineren met de bedrijfscultuur, vanaf het moment van contractondertekening tot de eerste zes maanden ‘on the job’. “We zien het inwerkproces van nieuwe medewerkers graag als een reis, die wil je zo aangenaam mogelijk maken", zegt medeoprichter Stijn de Groef (foto boven). "Mensen zijn altijd enthousiast als ze aan een nieuwe baan beginnen. Die positieve energie moet je proberen te gebruiken.” De app laat nieuwe medewerkers kennismaken met hun team, administratieve rompslomp afhandelen voordat de medewerker aan de slag gaat en kan eventuele vragen over bijvoorbeeld het parkeerbeleid of om de dresscode vooraf beantwoorden. Managers kunnen via de app het inwerkproces van nieuwe teamleden monitoren.

Wie zitten erachter?

Talmundo is opgericht door twee Nederlanders en een Belg. Menno Thijssen (38) en Patrick Bouwens (39) runnen voor ze aan Talmundo beginnen al jaren een e-learning bedrijf (Bedrijfssimulaties.nl), dat maatwerkoplossingen levert. De Belg in het verhaal is Stijn de Groef (39). Hij is op dat moment hr-directeur bij bandenspecialist Goodyear, waarhij hij klant wordt bij de andere twee co-founders. Samen bouwen ze een virtuele game om de medewerkers van Goodyear te trainen. De samenwerking verloopt goed en de drie denken een gat in de markt gevonden te hebben.

Al snel komen ze erachter dat bedrijven wel interesse hebben, maar dat de technologie steeds moet worden aangepast aan de specifieke situatie bij een klant. Dat blijkt niet schaalbaar en dus gooien de drie oprichters het over een andere boeg. Ze besluiten om een onderbelicht deel van het hr-domein aan te gaan pakken, het inwerktraject en alles wat daarbij komt kijken. Uit eigen ervaring weten ze hoeveel energie het kost om een nieuwe medewerker goed in te werken, maar ook hoe belangrijk het is om dat serieus aan te pakken. De geboorte van Talmundo is daarmee een feit. 

Wie zitten er op te wachten?

Vooral werkgevers die regelmatig nieuwe medewerkers aannemen, en die niet voor elke nieuwe werknemer een op maat gemaakt inwerktraject kunnen ontwikkelen. Bovendien wordt die taak meestal neergelegd bij een ervaren medewerker, die het inwerken van zijn nieuwe collega naast zijn of haar dagelijkse werkzaamheden moet zien in te passen. De Groef: “Het inwerkproces wordt daardoor regelmatig een grote chaos. Dat is niet een ervaring waar je een nieuwe medewerker in de eerste weken mee op wilt zadelen." 

Hoe ver is de ontwikkeling?

Het product is inmiddels een paar jaar op de markt en heeft ongeveer 100 grote werkgevers als klant, zowel in het binnenland als het buitenland. Daaronder zitten ABN Amro, Lidl Nederland, Engie en Deloitte. Het team verwacht dit jaar zowel in omzet als in het aantal klanten te kunnen verdrievoudigen. Talmundo is actief in vier landen. Naast de thuislanden Nederland en België, zijn dat Frankrijk en Engeland. Ook worden de eerste voorzichtige stapjes in Duitsland gezet en hopen de ondernemers op termijn ook de VS te kunnen veroveren.

Een volgende stap is het toevoegen van kunstmatige intelligentie, waarmee kan worden voorspeld welke vragen medewerkers zullen gaan stellen. “We hebben afgelopen jaar flink geïnvesteerd in een zogenaamde onboarding chatbot. Die gidst de nieuwe medewerker door het hele proces en kan veel voorkomende vragen direct beantwoorden”, legt De Groef uit. 

Wat is het business model?

Talmundo is een SaaS-dienst, oftewel Software as a Service. Klanten krijgen toegang tot de software in ruil voor een jaarlijkse licentie-fee. De hoogte van het bedrag hangt af van het aantal nieuwe medewerkers dat een bedrijf met behulp van de software laat inwerken. Daarnaast betalen klanten eenmalig voor de configuratie en de set-up van de app, zodat er op een schaalbare manier toch maatwerk geleverd kan worden.

Nog geld nodig?

Talmundo heeft zijn eerste twee investeringsrondes al achter de rug, waarmee in totaal 1,8 miljoen euro werd opgehaald. Voor de verdere internationale expansie is vers kapitaal nodig. De kans dat er een nieuwe investeringsronde aankomt is daarom reëel.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!