Deze startup wil de bloemenveiling in Aalsmeer overbodig maken

Floraccess, Ewoud Goorts

Nederland is marktleider op het gebied van sierteelt export, maar buitenlandse inkopers zijn daarbij vaak aangewezen op tussenhandelaren. Startup van de week Floraccess wil die keten drastisch verkorten en moderniseren.

Wat is Floraccess?

Floraccess is een inkoopplatform voor groothandelaren, tuincentra en bloemisten. Via de website kopen inkopers direct planten in bij een grote groep geselecteerde kwekers, zonder de tussenkomst van de traditionele tussenhandel zoals Floraholland of exporteurs.

Floraccess regelt de logistiek en betalingen en garandeert daarnaast de kwaliteit van de producten. “Nederland kent wereldwijd een unieke positie in deze sector, gekenmerkt door veel, vaak technische innovaties. De keten is echter zeer traditioneel. Wij willen laten zien dat het beter en goedkoper kan”, zegt medeoprichter Ewoud Goorts.

Klanten kiezen online de gewenste planten, die vervolgens vrijwel altijd de volgende dag al verzonden worden. Floraccess zit in tegenstelling tot veel andere bedrijven in deze industrie niet in Aalsmeer of Naaldwijk, maar in Utrecht. Omdat het hier gaat om een online platform waar vraag en aanbod elkaar vinden, is dat ook niet nodig.  

Wie zit erachter? 

Het team achter Floraccess bestaat uit een mix van programmeurs, experts op het vlak van commercie, logistiek en de sierteelt. Het bedrijf wordt geleid door twee oprichters. Ewoud Goorts (33) heeft bedrijfskunde gestudeerd en is al van jongs af aan werkzaam in de bloemenwereld. Vanaf een jaar of 16 vult hij vele zomerse weken met bijbaantjes op de bloemenveiling in Aalsmeer. Met groene vingers en verstand van logistiek alleen kom je er niet, ICT-kennis is minstens zo belangrijk. Daar komt Tom Hogewind (31) om de hoek kijken. Hij heeft een achtergrond in machine learning, psychologie en cognitieve neurowetenschappen. De laatste 12 jaar is hij actief als webdeveloper.

Om de supply chain efficiënter en transparanter te maken start Floraccess met het vastleggen van productinformatie om deze vervolgens te communiceren naar inkopende partijen in het buitenland, zodat zij zelf weten waar zij het beste hun producten kunnen inslaan. De eerste versie van het bedrijf (2016) is eigenlijk een online catalogus voor kwekers, waar zij hun product zichtbaar kunnen maken en met analytics kunnen zien waar potentiële nieuwe markten liggen. Kwekers betaalden een maandelijks bedrag en waren verder vrij om de handel zelf af te handelen.

“Daar kwam een aantal vragen en problemen bij kijken, die kwekers vaak zelf niet konden oplossen. Hoe gaat de betaling? Hoe komen de producten op locatie? En ook de taal bleek regelmatig een barrière voor de handel.” Dus besluiten oprichters de geïnteresseerde klanten zelf maar te gaan bedienen (2017) en richten zich nu dus op de andere kant van de supply chain, de inkopende partijen. 

Wie zit er op te wachten?

De klanten van de startup zijn tuincentra en groothandelaren in Europa. Via de website kopen zij de gewenste producten rechtsteek in bij meer dan 80 kwekers in Nederland, Denemarken en Duitsland. Doordat het bedrijf zelf geen voorraad aanhoudt en de meeste processen heeft geautomatiseerd, zijn de operationele kosten laag. Bovendien is er vrijwel geen overhead, en dat merken klanten. Die komen niet alleen vanwege het gemak en de service, maar ook vanwege de prijs. Daarnaast zijn de producten naar eigen zeggen ook een stuk verser, omdat ze rechtstreeks van de kweker af komen. 

Hoever is de startup?

De website waar inkopers hun producten kunnen bestellen is operationeel en wordt gebruikt door inkopers uit 15 landen. Duitsland, Engeland en Frankrijk zijn op dit moment de grootste markten. In het tweede kwartaal van 2018 starten drie pilots met grotere ketens, die Floraccess gaan gebruiken als inkoopplatform. Kleinere inkopers profiteren door die samenwerking van volumevoordeel. De grotere ketens zijn juist op zoek naar verbreding van hun assortiment en krijgen via het platform de mogelijkheid om heel specifieke producten te bestellen, die afwijken van het huidige aanbod. Zo moet het mes aan twee kanten snijden.

Lees ook: Biologische plantencoach Sprinklr schudt ingedutte tuincentra wakker

Wat is het business model?

Floraccess is opgericht om zo transparant en duidelijk mogelijk te zijn over de markt, waardoor inkopers precies weten waar ze aan toe zijn. Het verdienmodel bestaat, zoals bij alle e-commerce platformen, uit een commissie op de verkochte producten. De vergoeding voor de dienst zit bij de prijs inbegrepen.

“Bij andere partijen komt de commissie er achteraf nog bij op de factuur. Dat zorgt vaak voor een vervelende verrassing”, zegt Goorts. Door alles online te regelen en de overige bedrijfskosten laag te houden kan de prijs behoorlijk scherp gehouden worden. Zo worden de vervoerskosten tegen kostprijs doorberekend aan de klant.

Nog geld nodig?

Op dit moment kan het bedrijf nog wel even vooruit, dankzij 750.000 euro aan financiering van een aantal niet nader genoemde e-commerceinvesteerders. Wel staat Floraccess open voor een nieuwe ronde aan financiering, zodra ook internationaal bewezen is dat ze klanten en partners goed kunnen aansluiten. Goede kans dat dit na de zomer al het geval is. 

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.