Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze vader wilde zijn zoon vaker zien, nu runnen ze samen een internationaal bedrijf

Wieger Josemans nam samen met zijn vader een Sloveense houten speaker over, een hit op Kickstarter. Nu runnen ze samen, met hulp van moeder en zus, een platform voor duurzame houtproducten. ‘In het begin was het af en toe best stressvol, nu begint het gezellig te worden.’

Verkoper van duurzame houtmerken Wooden Amsterdam zit in hartje Amsterdam maar heeft zijn roots in Slovenië. Het zaadje voor dit groeiende familiebedrijf ontkiemt op het moment dat vader Hans Josemans in 2015 online de Trobla tegenkomt, een houten smartphone-speaker. Josemans sr. is zich op dat moment zijn opties aan het verkennen, nadat hij bij een reorganisatie bij een Amerikaans bedrijf voor medische technologie aan de kant is komen te staan.

Hij wordt verliefd op het kleine speakertje, maar beseft dat hij geen ervaring heeft met ondernemen. Enter zoon Wieger Josemans. Die is al van jongs bezig met ondernemen, en heeft net een bescheiden internetbedrijf uit de grond gestampt.

Vader en zoon

“Mijn vader kwam naar me toe en zei: we zouden samen een goed team kunnen vormen”, vertelt Wieger. “En: ‘Ik heb mijn hele leven gereisd voor dat grote bedrijf, nu zou ik meer willen doen met mijn zoon’.” Zo wordt Josemans senior de productman, zijn zoon de ondernemer.

De twee stappen in het vliegtuig naar Slovenië, waar de handen meteen uit de mouwen moeten. Vanwege de Kickstarter-hit kan het Sloveense bedrijfje de vraag amper aan. Vader en zoon zijn eind 2015 dagen bezig met oliën en schuren. (Dat het bedrijfje is gevestigd aan het kleine stukje Sloveense Middellandse Zee-kust verzacht de pijn). Het zal nog bijna een jaar duren voordat alle 1000 bestellingen afgeleverd zijn.

Overname

De Sloveense houtbewerkers achter de Trobla waren ‘echte productmannnen’, zegt Josemans, maar hadden minder met ondernemerszaken zoals klantcontact en distributie. Op het moment dat de oprichter naar Canada verhuist grijpen vader en zoon hun kans en nemen het product en de bijbehorende licentie over. “Een dag later zat ik bij de KvK om de handelsnaam te registreren voor Nederland, een week later hadden we de website live. Die Slovenen wisten niet wat ze overkwam, zo snel ging het.”

Net op tijd voor de december-drukte krijgen vader en zoon de eerste bestelling met Trobla’s binnen. Nu, twee jaar later, wordt de speaker – nog steeds geholpen door het succes op Kickstarter – in 60 landen verkocht, zowel via winkels in bijvoorbeeld New York en San Francisco als direct en online aan consumenten. Van de Trobla (99 euro) werden tot nu toe ongeveer 5000 stuks aan de man gebracht.

Trobla
De Trobla, de kickstarter achter Wooden Amsterdam

Platform

Na het succes van de speaker voelde Josemans een kans voor een breder platform voor duurzame houtproducten. “Ik zag dat de markt voor houten producten nog niet zoveel voorstelde. Met vooral veel Chinese houten horloges, maar niet echt iemand die daar autoriteit claimde.”

Dat tot Wooden Amsterdam gedoopte platform verkoopt nu meerdere (duurzame) houtmerken, met bij elkaar 300 producten. Ondertussen werd de eigen productlijn ook uitgebreid, gebaseerd op het thema ‘Amsterdam’. Met een serveerplankje in de vorm van een grachtenpand bijvoorbeeld, “een hit bij toeristen”.

Om nog beter onder de aandacht te komen bij retailers en distributeurs liggen de producten van Wooden sinds kort ook bij Circl, het vorige maand geopende paviljoen voor circulaire producten van ABN Amro, vlak naast het hoofdkwartier van de bank op de Amsterdamse Zuidas.

1 procent van de omzet

Wooden steekt 1 procent van de omzet in het aanplanten van nieuwe bossen in Bolivia. Voor elke Trobla doneert het bedrijf bijvoorbeeld 1 boom, oftewel 5 euro. Josemans liet zich inspireren door 25 onder de 25’er Woodwatch, dat hiervoor ook samenwerkt met Trees For All

Ik zou iedereen aanraden om niet alleen voor jezelf te werken, dat verdient zich terug

Zo’n donatie is ook puur vanuit ondernemersperspectief goed te verantwoorden, zegt Josemans. “Ik noem dit weleens duurzaam-commercieel, alleen ondernemers snappen dat. Als wij 1 procent doneren, en dat verhaal wordt bekend, dan rekenen we erop dat die boodschap ook op minimaal 1 procent extra omzet oplevert. Ik zou iedereen aanraden om niet alleen voor jezelf te werken, dat verdient zich terug.”

Groeigeld

Om internationaal te kunnen groeien is Wooden nu op zoek naar extra financiering. “We zijn vooral op zoek naar iemand die met ons mee kan groeien. Niet met per se heel veel geld, maar vooral met hulp bij het organisch groeien. Het moet niet té snel gaan. Dit product en merk kan nog decennia voort.”

Om uiteindelijk zijn hele bedrijf klimaatneutraal te maken werkt Wooden ook met “klimaatneutrale verzending”. Daarbij wordt berekend hoeveel CO2 een pakket kost, wat vervolgens met een kleine opslag wordt gecompenseerd. Voor een zending binnen Nederland is dat bijvoorbeeld 5 cent.

Huisarts

De moeder van Josemans, een huisarts, is als financier ook betrokken bij het bedrijf. Josemans: “Die grapt nog wel eens dat ze 1 jaar eerder met pensioen gaat en bij ons komt zitten.” Jongere zus Meike is verantwoordelijk voor de administratie, het voorraadbeheer en het online zetten van de (Engelstalige) producten.

Ik was eerst ook allround marketeer, maar ik werd helemaal gek

Josemans werkt daarnaast met een webdeveloper en een aantal zzp’ers. Die laatsten werken ieder per specialisme, zoasl influencers zoeken voor Instagram, en Facebook- en e-mail-marketing. “Laat iedere zijn specialisme uitvoeren, adviseert Josemans. Ik was eerst ook allround marketeer, maar ik werd helemaal gek. Dan ren je van hot naar haar en kun je iemand niet meer goed bedienen. Ik deel nu alles in per marketingtool.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Anders

Josemans belandde per toeval in een onderneming waar hij nog lang niet op uitgekeken is. “Toen ik in Slovenië uit het vliegtuig stapte wist ik niets van hout. Nu kunnen we mee in de trend naar duurzaam, en laten zien dat het echt anders kan.”

Na de eerste twee jaar begrijpt zijn vader nu ook goed hoe ondernemen werkt. “In zo’n groot bedrijf heb je veel mensen die je ondersteunen, nu moet je alles samen ontdekken. We komen nu op een punt dat het echt gezellig wordt. In het begin kon het stressvol zijn, zeker als de zoon de leiding heeft. We beginnen elkaar kwaliteiten nu steeds meer te waarderen.”