Dit bedrijf uit Urk kwam eerder dan Elon Musk met zonneceldakpannen

Elon Musk mag dan hoog van de toren blazen over zijn zonneceldakpannen, in Urk zit een bedrijf dat er met zijn klanten vandoor gaat. De onderneming Zep van Jan Bakker (45) gaat de strijd aan met de zonnepanelen.

Eind 2016 presenteerde Tesla- en SpaceX-ondernemer Elon Musk een revolutionair klinkend idee: dakpannen met geïntegreerde zonnecellen. In plaats van grote zonnepanelen op het dak te plaatsen waardoor het originele dak bijna niet meer zichtbaar is, zou je dankzij deze innovatie kunnen blijven genieten van het aanzicht van dakpannen, maar dan met de energiegemakken van zonnepanelen.

Zep

Musks idee mocht dan origineel klinken, toch was het niet Musk die voor het eerst met dit plan kwam. In Urk huist Zep, een winstgevend bedrijf dat al in 2013 met zonneceldakpannen in de weer is. Aangezien Musk pas in 2020 kan leveren, sluizen zijn klanten door naar de Urkenaren, vertelt Zep-oprichter Jan Bakker (rechts) aan Sprout. Zep heeft het patent op keramische dakpannen met zonnecellen en Musk die op glasoplossingen in de vorm van een dakpan.

Door Elon Musk is er een hele beweging voor zonneceldakpannen tot stand gekomen

Bakker is Musk dankbaar voor diens reclame voor zonneceldakpannen. “Elon Musk roept van alles over zonneceldakpannen. Hierdoor is er een hele beweging tot stand gekomen. Omdat Musk nu nog niet kan produceren, krijgen wij klanten die oorspronkelijk bij hem besteld hebben. Laatst nog een heel groot landhuis in Schotland, bijvoorbeeld.”

Het gaat Bakker voor de wind. De ondernemer schat dat hij al zo’n honderd tot honderdtwintig daken met zonnecellen geplaatst heeft. De afname van Zep verdubbelt jaarlijks en voor dit jaar verwacht Bakker zelfs een vervijfvoudiging. Er werken inmiddels zeventien mensen bij het Urker bedrijf. Specifieke winst- en omzetcijfers deelt Bakker niet.

Weinig reclame

Als een concurrent net zo’n product in de markt brengt, loopt hij tegen ons patent aan

De ondernemer geeft toe dat zijn bedrijf maar weinig reclame maakt voor het product, maar zolang de groei voor de wind gaat, lijkt dat hem ook niet nodig. Of Bakker niet bang is voor concurrentie? Nee, stelt hij: “Wij werken vanuit een bouwachtergrond. We weten niet slechts iets van dakpannen af, maar we kennen het hele verhaal. Als een concurrent net zo’n product in de markt brengt, loopt hij tegen ons patent aan.”

Nieuwbouw

Een nadeel aan de innovatie van Zep is wel dat dakpannen met zonnecellen duurder zijn dan zonnepanelen. Het product lijkt daarom ook vooral geschikt voor dakrenovaties en nieuwbouwwoningen. Grofweg kost de installatie van zonneceldakpannen net zo veel als dat van nieuwe dakpannen en zonnepanelen. Bakker ziet op termijn wel mogelijkheden om de kosten verder te drukken door de productie van zijn product naar Duitsland te verhuizen. Hierdoor zou hij op transportkosten kunnen besparen.

Zep richt zich naast renovatie en nieuwbouw ook op de markt van beschermde stadsgezichten, oftewel klassieke huizen waar je vanuit esthetisch oogpunt niet zomaar zonnepanelen overheen mag leggen. Of neem de huizen met piramidedaken, waar je maar moeilijk zonnepanelen op krijgt. 

Het levert Bakker inmiddels aanvragen van over de hele wereld op. “Zelfs in Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland, India en Afrika is er animo. Je ziet dat er vanuit de markt echt een vraag is naar deze producten.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.